Sänk abortgränsen radikalt!

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-04-16 10:59:00
Magdalena
Du är duktig på att få fram mycket svåra ämnen... Jag tycker å ena sidan att aborträtten i sverige är bra, jag är starkt emot att tonårstjejer15-16 ska bli mammor. Barn ska inte ha barn. Men jag minns också när jag var på mitt första ultraljud när jag var gravid i just vecka 18,jag och min kille bara satt och glodde på den lilla människan därinne som sög på tummen och sprattlade med benen.
Inlägg #2: Postat: 2003-04-16 11:43:00
Carin Nordström
Jag hade velat veta bakgrunden till varför du har valt ämnet. Någo känslomässigt från dig hade inte skadat, inte bara uppradning av fakta. Jag saknade Peter Singer Länk: social-ecology.org och Torbjörn Tännsjö Länk: aftonbladet.se
Har svårt att se när det handlar om abortgräns, det handlar mer om abort totalt tycker jag, det du har skrivit.
Inlägg #3: Postat: 2003-04-16 12:30:00
ida
du gör det till något värre en vad det är.Världen är full av massor av oönskade barn.Det är mycket vidrigare.När man ger bedövning till mödrarna får ju också fostren det.Barens hjärnor utveckas 7,8,9 mån.Barn som föds för tidigt har oftast hjärnskador.Jag vet en som blev blind av syre och är austim.De som föds för tidligt kan få ett svårt lidande.
Inlägg #4: Postat: 2003-04-16 13:22:00
Dina
Det finns rätt många länder där man överhuvudtaget inte får göra abort. Betyder det att aborter inte utförs? Jo, men illegalt. Det har aldrig gått att stoppa kvinnor från att göra abort, bara att orsaka dem stort lidande.
Inlägg #5: Postat: 2003-04-16 13:28:00
nix
Visst vore det härligt om alla människor tänkte helt logiskt och "rätt"... ungefär som mr. Spock. Eller så kan man acceptera att vi faktiskt har känsloliv, att saker inte alltid är så lätt som du försöker få det till. Att allt inte är så enkelt... det märks att du aldrig upplevt den hemska situation som en oönskad graviditet innebär. Ursäkta mig, men jag kan inte låta bli att tänka gubbjävel när jag läser din text.
Inlägg #6: Postat: 2003-04-16 14:28:00
Jenny K
Vad väldigt, väldigt trött jag är på människor som argumenterar för att kvinnor som är ofrivilligt gravida ska fullfölja sina graviditeter och sen kanske adoptera bort. Jag börjar tro att det framförallt är människor utan någon som helst erfarenhet av graviditeter som tänker så. Att tvinga på kvinnor den oerhörda omställning det är att vara gravid och sedan föda barn är vidrigt.
Inlägg #7: Postat: 2003-04-16 15:48:00
Marie Hellström
Jag valde att inte göra abort, utan lämnade mannen/pappan eftersom han inte ville ta ansvar för vårt barn, trots att det var planerat. Vilken skit jag har fått ta ifrån samhället efter detta, speciellt på barnavårdscentralen och sociala, eftersom de värnar om pappans rättigheter. Han ville inte ha barnet! Sen arbetsgivares inställning till ensamstående mödrar. Jag kan inte rekomendera någon att föda barn i det här samhället. Ändra på samhället först och diskutera abort sedan.
Inlägg #8: Postat: 2003-04-16 15:54:00
Mike
Jävligt bra att du tar upp detta! Jag är inte för totalförbud för aborter men vi borde kunna komma överens om att det är viktigare att minska aborterna än att inte såra känslorna hos promiskuösa tonåringa. Det blev ett jävla liv för ett par år sen när abortmotståndarna gjorde en film där man spelade upp hjärtljudet från ett foster. Inga blodiga bilder ingen, skräckpropaganda bara ett stillsamt redovisande av fakta.
Inlägg #9: Postat: 2003-04-16 16:05:00
P
I länder där aborter är förbjudna görs aborter ändå. T o m fler än i länder där de är tillåtna. med andra ord bidrar förbud inte till nåt mer än illegala aborter. Många är de som trott att man kan styra kvinnors val genom förbud men det går inte. Om man inte sätter på gravida kvinnor tvångströja vill säga. Det är det tyvärr en hel del som skulle göra bara de kunde.
Inlägg #10: Postat: 2003-04-16 16:05:00
Prince
Jag känner ingenting för en liten klump celler. Våra val är verkligeheten. Inte vad som skulle kunna bli, det betyder inget. Jag har gjort abort två gånger. Det känns inte jobbigt hals, även om vissa har svårt att respektera det.
Inlägg #11: Postat: 2003-04-16 16:52:00
hah
Så clichéaktig att man tror du skämtar. Laddade du ner en mall från prolife.com eller liknande och skrev på svenska istället?

Tycker inte barn är människor bara för att de är födda heller, kan inte minnas några av mina medvetna tankar före ca 3 år ålder som ju enligt vissa ska ge oss ett högre "värde" än de livsformer som det är ok att ha ihjäl.
Inlägg #12: Postat: 2003-04-16 18:45:00
Vic
Micheal S och Mike påminner om herrar från fornstora dar. Trodde liksom att de dött ut men misogyna gubbar är ett segt släkte. Skära i aborträtten - jo, det är bra att du väljer dina strider!
Inlägg #13: Postat: 2003-04-16 20:20:00
Eleonor
Du borde ta jobb på ett behandlingshem i en vecka och sedan uttala dig om en människas värde. Jag har gjort det och kan intyga att världen är full av oönskade barn som aldrig får något värdigt liv p.g.a. svåra psykiska problem.
Inlägg #14: Postat: 2003-04-16 20:51:00
Katta
Kan en abort aldrig vara berättigad enligt dig?
Inlägg #15: Postat: 2003-04-16 22:18:00
Birgitta
Michael S tröttar ut mig. Dina kunskaper om abortsituationer? Helt uppenbart obefintliga.
Inlägg #16: Postat: 2003-04-17 00:27:00
Björn
Var livet tar sin början är naturligtvis svårt att definiera, men om du menar att det skulle vara koncessionsögonblicket måste du också definiera ett frö som en blomma. Gör du det? Annars blir ju gränsen flytande, och då kan du ju inte definiera abort som entydigt mord.
Inlägg #17: Postat: 2003-04-17 08:52:00
Människoliberal
Blev med barn när jag var 14. Lite tidigt kanske att skaffa barn, eller? Jag är så tacksam att jag inte behövde använda strumpstickor, supa mig medvetslös eller kasta mig ner för en trappa. På 60-talet fick kvinnor som ville göra abort i Sverige åka till Polen - illegalt. Låt det sunda förnuftet få fortsätta råda i Sverige och dra inte tillbaka debatten till någon kvasi-höger-backlash- idioti.
Inlägg #18: Postat: 2003-04-17 10:51:00
Mia
Michael! Bra att du törs ta upp en sådan här kontroversiell fråga. Abort är värre än att bara ta bort något misstag som gjorts i fyllan och villan. Och huruvida alla oönskade barn som kommer till världen inte får någon kärlek och blir psykiskt sjuka, hade det varit bättre om mamman aborterade dem?
Vansinniga frågeställningar. Vi människor borde inte få bestämma över liv eller död.
Inlägg #19: Postat: 2003-04-17 10:54:00
Mia forts...
Dt är så enkelt att sätta ett liv till världen men att ta konsekvenserna för det istället för att springa bort och abortera misstaget. Sätt resurser på att bättra på sexundervisningen i skolan istället så skulle aborterna minska om människor tog mer ansvar för sin kärlek.
Inlägg #20: Postat: 2003-04-17 13:47:00
Det heter SUNT förnuft därför att det inte smittar
Kvinnor har alltid gjort abort. Vare sig det har varit lagligt eller inte. Det handlar inte om fostrets eventuella liv. Det handlar om kvinnans rätt att göra aborten under SÄKRA förhållanden. För, som sagt, aborter har alltid gjorts, vare sig det har varit lagligt eller inte, och så kommer det såklart att fortsätta.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...