Djurplågeriets psykiska följder

Inlägg #1: Postat: 2003-04-17 18:01:00
invandraren
En episod: Jag tycker mycket om att dyka. I min ungdom fick för oss att fiska rödspätta med harpun. Vi fångade ett 20-tal. Rödspättan var inbäddad i bottensanden, jag kommer uppifrån sticker en harpun i nacken på den. Kompisens mor lagade rödspättorna, jag kunde inte äta, inte fisken som jag ”mördade”. Idag åt jag en kebab, hur djuren som jag åt har blivit behandlade vet jag ingenting om. Gott var det! Detta är dilemma Michael!
Inlägg #2: Postat: 2003-04-17 18:41:00
Per J
Det bästa jag läst om ämnet ifråga.
Inlägg #3: Postat: 2003-04-17 19:12:00
Carin Nordström
Jag kommer att tänka på när jag och mina tjejkompisar Igge och Maria åkte till Kanarieöarna, det var då man var i de allra värsta festartagen! På kvällarna var det några spanjorer som gick omkring med en stackars drogad liten apa som man fulla tjejer skulle fotas med hållandes apan i famnen med armarna runt tjejens hals. Fy fan vad hemskt! Och även om jag inte tog något kort så höll jag på och gullade med apan, ju...
Inlägg #4: Postat: 2003-04-18 10:47:00
Johan
Helt ok artikel, Michael. Några tankar: kring den: Vad kan vi göra? I länder som Sverige där vi inte behöver kött för överlevnad är svaret enkelt. Läs en bok om näringslära, lär dig alternativen, och sluta ge pengar till vidrigheterna. Eller gör, som uppmanas i artikeln, åtminstone ett aktivt val i butiken och köp t.ex. KRAV-märkt.
Inlägg #5: Postat: 2003-04-21 23:36:00
Eva
Bra ämne och bra text! Gör det enda rätta och det enda som biter på företagen; bojkotta deras produkter. I slutändan är det ju pengar i alla fall det mesta handlar om...
Inlägg #6: Postat: 2003-04-22 02:35:00
FINLAND
Djuren är vårt samhälles negerslavar. Det kommer ta kanske 100 år innan de får samma rätt. Tyvärr. För vad är det som säger att en hund är mindre värd än en människa? Vad har vi för rätt att kränka en annan levande varelse genom att döda det? Men det är han med makten som bestämmer - slavägaren nu som då. Sorgligt att så få av alla dessa annars så rabiata & fördömande "humanister", vänsterfolk, PK och fredsivrare inser att det handlar om precis samma grundläggande rättvisefråga.
Inlägg #7: Postat: 2003-04-22 04:09:00
Elvy
Den absolut viktigaste artikeln jag har läst i nättidningen sourze. Om du har mera material angående ämnet, så skriv gärna fler artiklar.
Inlägg #8: Postat: 2003-04-23 10:47:00
Per W
"Människoplågeriets" psykiska följder måste väl ändå vara värre!
Inlägg #9: Postat: 2003-04-23 10:52:00
per W
Om vi har tappat respekten för människovärdet som vi uppenbart har gjort idag I Irak torterades männinskor med syra, i Sverige tillåts hemlösa frysa ihjäl etc etc, hur kan vi då förvänta oss att ett djurs värde skall kunna respekteras?
Inlägg #10: Postat: 2003-04-23 10:55:00
per W
Elvy! Hur kan en artikel om djur vara den viktigaste "någonsin" i Sourze om än angelägen när andra ämnen har varit krig, svält, prostitution, pedofili mm mm. Några proportioner måste väl ändå finnas!!!!!
Laddar...