Svar till Alexandra Pascalidou

Inlägg #1: Postat: 2003-04-12 01:36:00
Michael Ståhlberg
Nej, jag tycker inte det. Jag föredrar
s.k. blind likhet inför lagen. En betydligt längre driven likhet än den vi hittills haft erfarenhet av. Man kan inte hävda av vår lagstiftning
är underordnad principen om likhet inför lagen, utan bara en tendens mot sådan likhet, eftersom likhetsprincipen ofta
får stå åt sidan för kulturella könsskillnader och religiösa samt
kulturella undantag.
Inlägg #2: Postat: 2003-04-12 01:36:00
Michael Ståhlberg
Ja, frågan är om inte positiv särbehandling och
mångkulturalism är ett totalt negerande även av tendensen till likhet inför lagen. Leve meritokratin!
Inlägg #3: Postat: 2003-04-12 01:45:00
Katta
Men problemet finns där... vi är inte där och enda skillnaden mot det vi kallar postiv särbehandling är att den särbehandling som sker idag sker utan stöd av lagen. Hur ska en kvinna kunna slå sig fram när det är männen som bestämmer vad som är meriterande? De kan hävda att hon ska föda barn om fem år och därför får mannen jobbet om de båda har i övrigt lika meriter. Kvinnan kanske inte ens kommer föda barn! Mannen kanske får barn först och väljer att nyttja hela föräldrapengen!
Inlägg #4: Postat: 2003-04-12 01:46:00
Katta
Det kanske tom är världens merit att föda barn... Vill inte provocera utan vill verkligen veta hur du ser på detta.
Inlägg #5: Postat: 2003-04-12 02:16:00
Michael Ståhlberg
Jag kan väl hålla med dig om att min artikel kunde varit långt bättre.
Har läst om både den och AP:s.
Jag borde kanske svarat henne på
samma sätt som jag nu svarar dig:
Inlägg #6: Postat: 2003-04-12 02:16:00
Michael Ståhlberg
Om svarta skriver AP:

”För de är fortfarande underrepresenterade i den akademiska världen. Och de är fortfarande överrepresenterade i fattigkvarteren och fängelseindustrin.”
Men hon undviker följdfrågan: varför är det så?
Varför har de diskriminerade judarna blivit överrepresenterade i den akademiska världen, inom medicin, massmedier, Hollywood, amerikanska senaten, på Wall Street och inom juridiken?
Inlägg #7: Postat: 2003-04-12 02:18:00
Michael Ståhlberg
Borde inte diskrimineringen mot judarna fått samma effekter som diskrimineringen mot svarta?
”Men fortfarande är minoriteterna underrepresenterade om man tar hänsyn till att 28 procent av alla 18-åringar i landet är just afroamerikaner eller latinos och blott 12 procent av dem studerar på universitet.” Men hon glömmer asiater och judarna som också tillhör minoriteterna. Varför? Tankemiss? Hmm.
Inlägg #8: Postat: 2003-04-12 02:18:00
Michael Ståhlberg
Hon skriver också om vita män, som får betala notan, för positiv särnbehandling, men struntar i att även vita kvinnor får det, som i mitt exempel ur tidningen Rolling Stone.
Vad anser du om det?
Inlägg #9: Postat: 2003-04-14 16:56:00
YA
ALLA vita människor får "betala notan". I vissa branscher idag är det en stor fördel att vara invandrare. Musik, film, media, om än inte på chefsposter. Om jag vore en ung svart tjej som plötsligt fick en massa chanser skulle jag inte våga lita på att det berodde på kvalifikationer. Jag skulle hela tiden misstänka att min hudfärg plötsligt råkade passa. "Vi borde nog ha en afrikan också..." Så går snacket det vet alla.
Laddar...