Inlägg #1: Postat: 2003-04-11 20:49:00
|
Michael Ståhlberg |
Hur skall alla amerikaner veta om de är berättigade till positiv särbehandling eller inte. Vem är t ex afro-amerikan? Hur mycket eller lite afro-amerikanskt påbrå berättigar till positiv särbehandling?
Kan det inte bli svårt att dra en absolut gräns? Många amerikaner
som betraktar sig som vita är avlägsna ättlingar till förrymda slavar
på 1800-talet. Tror det är åtta procent. Enligt DNA-kartläggningar av befolkningen. Förmodligen ett led i det världsomspännande HUGO-
projektet.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-04-11 20:49:00
|
Michael Ståhlberg |
P.S. Ta det där med åtta procent med en nypa salt. Väldigt osäker.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-04-11 23:17:00
|
Michael Ståhlberg |
Jag hade fel. 30 procent snarare än 8 procent av alla vita amerikaner har svart påbrå. I de flesta fall i så ringa grad, att det rör sig om 1 svart anfader av 128 anfäder för ca 200 år sen.
Endast 70 procent av alla amerikaner saknar helt afrikanskt påbrå.
I afro-amerikanernas fall är inslaget av europeiskt påbrå betydligt mindre.
Länk: upi.com
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-04-11 23:21:00
|
Michael Ståhlberg |
Det mest upprörande med Pascalidous förvrängda form av
"rättvisa" är dess rasism. Att man
definierar sig utifrån sin rastillhörighet, i många fall en ytterst godtycklig sådan därmed inte sagt att raser inte existerar, något som torde vara själva antitesen till den "antirasism" Pascalidou och andra "vänsterliberaler" bekänner sig till.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-04-11 23:27:00
|
Michael Ståhlberg |
Det är märkligt att man å ena sidan skall tro på dogmen om att raser
inte existerar, å den andra så skall
man utifrån sitt rasmässiga utseende kunna komma i åtnjutande av extra förmåner. Dvs. ser du svart ut eller
"hispansk" ut, så kan du kvoteras in på ett universitet. Om du ser vit ut,
så spelar dina gener ingen roll. I UPI-artikeln jag citerar ur ovan berättas om en molekylär-antropolog, som ser helt vit ut, men har 22 procent afrikanskt påbrå. Vit eller mulatt?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-04-11 23:34:00
|
Michael Ståhlberg |
Golfesset Tiger Woods ser svart ut, men är hälften östasiat, en fjärdedels svart afrikan, en åttondel europé och en åttondel indian. Jag antar att han på utseendemässiga meriter skulle kunna kvoteras in som afrikan med indiansk påbrå, men inte som östasiat med europeiskt påbrå, vilket han ju är i högre utsträckning än afro-amerikan.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-04-12 00:14:00
|
Katta |
Hur ska problemet lösas då? För bortser man från allt detta och ser till hur det var innan dessa regler fanns, så nog var det särbehandling då med dock inte lagstadgad eftersom vita män dominerade skolor mm
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-04-12 01:24:00
|
Michael Ståhlberg |
Jag tycker det är rasism att låta folk
bedöma sig själva samt att bli bedömda av andra som tillhörande
en viss ras. Problemet är ju som jag påpekar, att ser du vit ut, men är
svart till 22 procent, så kan du förmodligen inte åberopa de där 22
procenten. Och om du kan det, så
är det lika sjukt. Det är att använda samma raskritierier som i apartheidens Sydafrika och i Nazityskland.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-04-12 01:51:00
|
Katta |
Jo jag har förstått att du tycker det. Men min fråga kvarstår, hur ska problemet lösas. Vi är inte alla lika inför lagen idag, flera grupper särbehandlas negativt vilket är idén med positiv särbehandling att få den jämlika. Ska vi ställa oss upp och säga en gång för ala att nu ska alla behandlas lika? eller ska vi låta vissa grupper dominera?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-04-12 09:05:00
|
Urquhart |
Suck, när ska Michael lära sig att raser inte existerar inom mänskligheten? Dock instämmer jag i att det är dåligt att man ska positivt särbehandlas p.g.a. etnisk tillhörighet.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-04-14 12:42:00
|
Fredrik Larsson |
Ett praktiskt exempel
Du sitter på ett flygplan och är lite flygrädd, vill du då höra att piloten kunde bli pilot för att hon var kvinna eller för att hon var precis lika kvalificerad som alla andra piloter?
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-04-14 13:56:00
|
JoeHill |
Vilka är "alla andra piloter"?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-04-14 16:49:00
|
YA |
Bra Joe Hill! Precis så lätt är det att falla i könsrollsfällan. "alla andra piloter" är naturligtvis män det fattar alla att Fredrik menar. Men han tänkte inte en sekund på hur han uttryckte saken. Tror jag. Detta ligger djupt. Men nu är jag lite off-topic märker jag.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-04-15 01:26:00
|
Gnurf |
Urquhart > Vad är definitionen på en ras om nu mänskliga raser inte existerar?
|
|