Vad händer nu då?

Inlägg #1: Postat: 2003-04-11 13:30:00
Zainab AL-Sharifi
Jag vill faktiskt inte att USA styr Irak, men jag litar inte heller på FN. Jag hoppas på befolkningen.Det är deras chans nu.Kanske enda chans.
Inlägg #2: Postat: 2003-04-11 15:39:00
Ramona Danlen
Hur skulle du vilja att ett nytt Irak ska se ut? Berätta om det i en artikel! Skolor,sjukhus,omsorg,skatter,tidningar,TV-kanaler. Allt som vi i Sverige tar för givet.Hur önskar du dig?
Inlägg #3: Postat: 2003-04-11 15:54:00
klas
Men demokrati och rättssamhälle är svårt, kommer det inte ta tid för såna ideal att sjunka in i befolkningen? Jamenar enda anledningen till att sverige är demokratiskt är att befolkningen är övertygad om att det är rätt sätt att styra landet. Så det blir en övergångsperiod i Irak och sen en mycket skör demokrati. Krävs inte ledarskap av ockupanterna under en övergångsperiod?
Inlägg #4: Postat: 2003-04-14 13:49:00
klas
En fördel med USA är att man vet exakt vem som är ansvarig. En annan är att det är En vilja som kan genomföra En plan snarare än en mängd kursändringar. Dessutom tror jag att risken för hugg-sexa om byggkontrakt, oljekontrakt är större om FN administrerar. Om USA på nåt sätt försöker suga ut Irak så kan vi se det och vet vem som är ansvarig men det blir svårare och mer förvirrande om nån halvkorrumperad FN byrå är ansvarig.
Laddar...