Ett medelklassens svin talar ut

Inlägg #1: Postat: 2003-04-09 22:17:00
Fredrik Bäck
Men eftersom jag är just klassvandrare så har jag en möjlighet att vandra i båda leden. Jag håller dock inte med dig. I Lund, Sveriges Monaco, där jag studerar så har jag för första gången fått känna på den vite mannens onska på allvar. Det är ganska omtumlande att få jantelagen omvänd, från att ha hört; "Du skall inte tro att du kan bli något" i hemorten till att nu höra: "försöker du bli bättre än vad jag är så sticker jag ned dig, din jävel."
Inlägg #2: Postat: 2003-04-09 22:18:00
Fredrik Bäck
I Lund finns många liberalister som anser sig vara fria med fri konkurrens och allt detta. Det underliga är väl ändå det att det absolut starkaste kollektiva tänkandet finns hos just liberalister
Inlägg #3: Postat: 2003-04-09 22:21:00
Fredrik Bäck
Vad jag menar är att enligt liberalt tänkande skall ju alla stå inför samma villkor då de i sådana fall måste ha samma möjlighet att lyckas. En tanke som funkar fint om man är just man, 20 - 30 år, med utbildning.
Inlägg #4: Postat: 2003-04-09 22:27:00
Fredrik Bäck
Skulle samme man råka ut för en olycka och bli lam från axlarna och nedåt så kan det bli svårt att visa upp sig vid den liberala rallyebanan. Finns det handikapp-OS för liberalister?
Inlägg #5: Postat: 2003-04-09 22:30:00
Fredrik Bäck
I Lund har jag fått lära mig att det är viktigt att stampa på så många fötter som möjligt, skaffa sig en sluten krets, ett nätverk i vilket man är säker gentemot andra. Det var inte bad jag förväntade mig att finna när jag klev in i denna världen. Gjorde du det?
Inlägg #6: Postat: 2003-04-10 09:25:00
daniel.
Det finns flera olika inriktningar av liberalismen, och jag erkänner mig inte till den "nyliberala" grenen där "every man is on his own".
Laddar...