|
Inlägg #1: Postat: 2003-04-09 13:22:00
|
|
Lena V , mer |
Spelar det någon roll på vilket sätt man dör? Om man dör under Saddams regim och av hans kulspruta, eller om man dör under en USA-ledd invasion och av en tomahawkbomb? Svaret borde rimligtvis vara: Det spelar ingen roll. Det är svaret du vill ha men svaret som jag inte kan ge dig. Och det är inte för att jag på något som helst vis försvarar Saddam. Absolut inte, på inga som helst villkor.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-04-09 13:24:00
|
|
Lena V, lite till |
Men Fredrik, största problemet med detta krig är att det inte startades med dom goda intentionerna att störta Saddam för att "befria Iraks plågade folk". Du kan inte på allvar inbilla dig det, eller? Och, min vän, detta är oerhört farligt.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-04-09 13:25:00
|
|
Lena V, babblar på |
Att utan stöd från FN som vi ska vara oerhört rädda om inleda ett krig, är vansinnigt dumdristigt och utan tvekan godtyckligt. En godtycklighet som åsidosätter alla nu gällande spelregler. Nu - innan jag drar en 5000 tecken lång tirad om FN, så bromsar jag och hoppar till nästa punkt.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-04-09 13:26:00
|
|
Lena V, yaddayaddayadda |
Men mitt beslut står fast, att med alla andra medel försöka störta Saddam. Genom hårda påtryckningar från FN och vapeninspektionerna. Genom att försöka "köpa" ut honom Jo det går, är priset bara tillräckligt högt så. Det finns förmodligen andra alternativ, bara det att ingen kommit på och utarbetat en sådan plan än.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-04-09 13:26:00
|
|
Lena V, a puh |
Och jag vet att det anses naivt, att det till och med anses fegt, men att lösa konflikter med krig är ingen godtagbar lösning i mina ögon. Ett Liv är unikt och det är för ingen att ta, varken Saddam eller GWB.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-04-09 13:26:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Du talar om olika saker Lena, håll dig till det avskalade ämne där du startade. Klart som fan kriget inte är legitimt, det har skett idiotier överallt på båda sidorna, regler har missats, stadgar har skitits i osv och detta är väl ingen jävel glad över! Men du lade fram det som såhär: "Se nu vad ni som trodde att krig var bästa beslutet är ansvariga för, peka på henne som dog där i teve rutan och säg till dig själv, henne har jag dödat"
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-04-09 13:28:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
och det är sheit för jag kan peka fingret på dig på alla som dött innan, skulle dö och kommer dö och det vet du. Legitimt eller inte. Jag tror att minst människor dör och mest vinns genom detta sätt att få bort regimen och befria Irak även om mycket kunde gjorts bättre och mer humant.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-04-09 13:32:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Vad som skiljer ledare från kryp är att de för alltid får leva med sina beslut, förbättra sig, lära sig men alltid göra vad de tror är rätt för att sitta tyst är i många fall de inhumanaste man kan göra. Alltså jag börjar så får vi se om du har ballarna: Jag vet att människor dör av kriget, jag hatar detta faktum och önskar att det inte var så men jag tror på att fler människor skulle dö annars och fler skulle lida längre, där för står jag för mitt beslut.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-04-09 13:32:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Sådärja! Din tur att ta ansvar för ditt beslut och rakt ut skriva att ditt beslut kommer att döda och lemlästa människor vilket vi båda vet att det kommer.... step up to the plate eller förpassas till åsiktsvennarna du dissade i din text
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-04-09 13:32:00
|
|
Lena V |
Nej, jag lade inte fram det så. Mina intentioner var åtminstone inte såna. Dom utgick helt från att 50 av svenska folket anser det legitimt att tusentals människor offras för att störta Saddam. Så, du som röstade Ja, vem är du beredd att offra för att störta Saddam? Det ligger nämligen till så att det finns "acceptable losses" där borta, men inte här hemma. Är det inte så det ligger till?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-04-09 13:36:00
|
|
Lena V |
Jag, Lena Vikberg, är fullständigt medveten om att mitt beslut kommer döda människor, kommer splittra familjer och orsaka lidande som ingen någonsin borde få uppleva i någon värld. Min förhoppning är att mitt beslut kommer döda färre barn och svaga än vad ett krig gör.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-04-09 13:37:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Ditt Svar nr1 har inget med din text att göra. inte så mkt med min heller. Den försöker bara få USA att se ut som Saddams regim. Attacpropaganda
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-04-09 13:39:00
|
|
Lena V |
Sorry, bortse från svar nr 1 om du upplever det så.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-04-09 13:42:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Toppen med svar 11! JAg hoppas du har fel då vi har detta jävulska krig redan och skiten måste ta slut snart annars börjar även jag tveka vid mitt val... Jag tror inte på det där med acceptable losses hos andra. Det beror på situationen. Hade vi varit lika trängda hade vi nog accepterat dessa losses oxo, som UK under andra världskriget för att rädda europa och sig själva.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-04-09 13:42:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Samt jag tror att de på andra sidan jorden fungerar precis som vi ang om folk där i vår del av världen, de hittar inte heller oss på kartan. Eller älskar de alla människor men vi kan se folk dö utan att bry oss? Priftis har skrivit lite om det där med rena naturfolk och östelänningar mot oss onda, materialistiska härskare myterna.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-04-09 13:48:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Om man får filosofera lite över livets hemskheter så är ju detta en av de sannaste sanningarna som finns och jag hatar dem! Hur man än gör så måste någon lida för det i någon ände. Det finns nästan aldrig kompletta win-win situationer Attac hävdar att det är ett liberlismens påhittat ord och jag är fan nästan benägen att hålla med dem Detta är universellt.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-04-09 13:50:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Hur tror du det är att vara Göran Persson och behöva pengar till en del av samhället när man vet att andra kommer att lida av det. Alltid beslut som påverkar negativt på något sätt! Shiet ibland är jag glad att man har bärs i kylen och bra MP3or i burken för att inte börja grina över allt jobbigt satan! Man måste få vara liten och mänsklig och inte klara av att besluta och bry sig om allt. Du och jag vi har faktiskt den lyxen!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-04-09 13:50:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Vi kan stänga av, öppna en bärs och leka i musikarkivet ett par timmar. Den lyxen ska vi kämpa för att andra ska få och inte skämmas för att vi har utan njuta av då och då!
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-04-09 15:09:00
|
|
Dan |
Jo, det finns win-win-situationer. Åtminstone på en handelsmarknad, annars skulle ju ingen köpa nåt av någon någonsin! I krig är dock dylika situationer extremt ovanliga om de ens existerar, eftersom krig är fullständigt oförenligt med marknadens lagar och kapitalism/demokrati i allmänhet. Bara för att nån tjänar pengar på nåt betyder inte det att det är kapitalism.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2003-04-09 15:18:00
|
|
Fredrik Jung Abbou |
Såklart det finns win-win i business men Attac diskuterar myten om w-w vad gäller frihandel och globalisering vilket känns klockrent för att hävda att kinesiska småflickor som syr skor 18 timmar per dygn o sover i fabriken vinner på samma sätt som Gucci som sen säljer dojjorna är tveksamt dont u think Gucci gör nu iofs sina puppor i Italien men du fattar vad jag menar!
|
| |