Ett medelklassens svin talar ut

Inlägg #1: Postat: 2003-04-09 10:48:00
Marcus P
"PK" är nämligen ett skällsord syftande till att nedvärdera sina meningsmotståndare. Det är ett intellektuellt ohederligt retoriskt knep och oftast dessutom baserat på rent ljug. De åsikter som skälls för "PK" är nämligen sällan mainstream, om man säger så.
Inlägg #2: Postat: 2003-04-09 10:50:00
Marcus P
Det problemet löser man vanligen genom att uppfinna en "kulturelit" vars åsikter är "PK" och går stick i stäv med "folkets" åsikter. Vidare menar man att "kultureliten" skulle dominera eller rentav bestämma "folkets" åsikter genom att skriva på sidan 2 i DN kultur. Genom att införa den tankefiguren har man visat att a ens meningsmotståndare följer bara strömmen, b strömmen ifråga dikteras av Göran Greider m fl.
Inlägg #3: Postat: 2003-04-09 10:52:00
Marcus P
Med andra ord är ens meningsmotståndare både ett flockdjur och en slags elitens företrädare - haon har blivit två diametralt motsatta dåliga saker i ett! Det är rent fantastiskt. Själv kan man då kalla sig hatad, missförstådd eller rentav representant för den berömda tysta, undertryckta majoriteten.
Inlägg #4: Postat: 2003-04-09 10:54:00
Marcus P
Jag respekterar dina känslor, Daniel, men ärligt talat: hur vanligt är det egentligen att nån kallat dig svin pga att du haft en lycklig uppväxt, hyfsat gott hemma, akademiska studier, ett fint jobb och en musiksmak? Efter att du fyllde sjutton? Är det inte lite grann av ett hjärnspöke någonstans där bakom?
Inlägg #5: Postat: 2003-04-09 19:22:00
donken och sponken
Pk är en sorts uppförande kod i offentligt samtal, en slags extrem vänster liberal hegenomi..Och har ingenting med "vanliga mänsikor" att göra. För vanliga mäniskor är inte en homogen vänsterliberal klump..
Inlägg #6: Postat: 2003-04-09 19:24:00
sponken slutar på donken
Men det är förstås jobbigt att inte alla håller med.
Inlägg #7: Postat: 2003-04-10 08:54:00
pUs
Marcus P; Nu använder du dig av typiskt manliga härskartekniker, i syfte att förminska Daniel och hans problem. För att begagna ett populärt PK-perspektiv som tydligen kan appliceras på precis allting. :D
Inlägg #8: Postat: 2003-04-10 11:36:00
Marcus P
Det roligaste är att själva PK-begreppet luktar härskarteknik lång väg. I övrigt vill jag citera Jesper N: "Att kalla härskarteknikerna manliga är att använda sig av dem". Svar 5 och 6 förstår jag inte vad de har att göra med mina inledande kommentarer.
Laddar...