Inlägg #1: Postat: 2003-04-09 09:03:00
|
Kent Davidsson |
Du tycks tro att man kan förtrycka sig själv. Det kan man naturligtvis inte. Det som förtrycker män är inte patriarkatet. Det måste med feministisk logik vara matriarkatet.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-04-09 10:15:00
|
Marcus P |
Du får gärna förklara den där logiken en extra gång, jag hängde inte med i vändorna. Om du inte föredrar att ta den om liberalism först.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-04-09 10:54:00
|
Kent Davidsson svar på 2 |
Eftersom man inte kan förtrycka sig själv, så måste någon annan göra det. Män kan alltså inte vara förtryckta av patriarkatet, vilket ju med feministisk logik är det som förtrycker kvinnor. Ett symmetriskt resonemang om det som förtrycker män leder alltså med feministisk logik fram till matriarkatet.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-04-09 10:58:00
|
Marcus P |
Du tycks utgå från premisserna att a "män" och "patriarkatet" är samma sak, liksom "kvinnor" och "matriarkatet", b män och kvinnor är symmetriskt förtryckta samt c man kan inte förtrycka någon med samma könsorgan som man själv har. Då stämmer möjligen logiken. Men jag ifrågasätter premisserna.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-04-09 11:28:00
|
Kent Davidsson svar på 4 |
Jag utgår ifrån att definitionen av patriarkat är "det som förtrycker kvinnor p. g. a. att de är kvinnor". Symmetriskt förtryck har jag inte ens talat om. Visst kan en kvinna förtrycka en kvinna men då är det ju inte för att hon är kvinna.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-04-09 12:52:00
|
Michael Bärlin |
Jag kan inte tolka ordet "partriarkatet", med tanke på det sätt som det används alla män är delansvariga etc, som att det betyder detsamma som "män". Milans slutsats var också att "männen bitit sig i svansen", dvs att MÄNNEN förtrycker MÄNNEN, vilket vi alla vet är en logisk omöjlighet.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-04-09 13:33:00
|
Biff |
En kvinna förtrycks inte för att hon är kvinna utan för att hon är svagare. Angående reklamen typ Dressman så ser männen ut så för att kvinnor vill att de ska göra det, och att man, som man, vill se ut så för att få kvinnor.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-04-09 13:34:00
|
Biff |
...Och det verkar inte som någon egentligen vet vad ordet patriarkat betyder.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-04-09 23:03:00
|
KrillE |
Spelar allt detta någon roll? Är det inte bättre att bygga sitt eget liv istället för att leva i reklamens underbara värld? Alla pratar om förtryck och sublimala meddelanden men som jag uppfattar det så har människan fortfarande fri vilja... rätt? Fel?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-04-09 23:45:00
|
Milan |
Män har skapat en struktur som de själva i mångt och mycket förlorar på. Det var min poöng.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-04-09 23:49:00
|
Michael Bärlin |
Hur kan man helt ärligt tro på att en hel samhällsstruktur har skapats av halva befolkningen, mot den andra halvans vilja? Var var kvinnorna när detta samhällsbygge skedde?
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-04-10 00:16:00
|
Patriarkatet avslöjar! |
Visste du att det finns hemliga tunnlar och grottor under alla städer. Dessa vet bara män om och dit går vi mitt i natten och håller möten om hur vi kan förtrycka kvinnor ännu mer och ge varandra ännu bättre jobb!
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-04-10 00:17:00
|
Patriarkatet avslöjar! |
Vi har även kontakt med andra länder så vi vet precis vad som händer och hur vi ska få stopp på all kvinnlig framgång. Tror du Gudryn S. blev alkoholist frivilligt? Tyvärr blev det en lite miss med reklamen för herrkläder. Den var ju självklart riktad till kvinnor, för en vettig man låter sin slav... jag menar kvinna... köpa kläder åt sig.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-04-10 00:17:00
|
Patriarkatet avslöjar! |
Det räknades inte med att män kunde vara lika lättpåverkade som kvinnor och att även de skulle få komplex över sitt utseende när de såg snygga män på TV. Detta ska naturligtvis åtgärdas, så vi släpper en till Tomb Raiderfilm och lurar i alla tonårstjejer att det är något positivt med att vara sexig. Då får vi något att kolla på samtidigt som männen tonas ner.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-04-10 09:05:00
|
pUs |
Idiotiskt. Och det är naturligtvis enbart män som uppfostrar alla barn i vårt samhälle, för att trumma in dom rätta fördomarna & därmed möjliggöra patriarkatets fortsatta dominans, inte sant?
|
|
Inlägg #16: Postat: 2003-04-14 22:36:00
|
KrillE |
Oslagbart, "Patriarkatet avslöjar!". Oslagbart.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2003-04-20 13:59:00
|
Yanni |
pUs: Och just därför är det en gåta att män överlåter nåt så viktigt som barnuppfostran till kvinnor!
Och män kan förtrycka andra män, vad är det för snack att de inte skulle kunna göra det? Klasskamp? Någon som hört om den?
|
|