Inlägg #1: Postat: 2003-04-08 16:27:00
|
Lena V |
Jag vet inte, tycker du att denna människas frihet ska betalas med dessa människors liv? Länk: aljazeerah.info
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-04-08 16:39:00
|
Pajkastaren Fd. Stenkastaren |
Seså, sluta att kasta länkar, kasta pajer!!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-04-08 16:58:00
|
Fredrik |
Lena, vad vet du egentligen om vad som händer i Irak? Vad vet du som inte alla de 50 som röstade på aftonbladet vet?
Eller som en Irakier sade i:
"- Det är bara husets ägare som verkligen vet hurdan situationen är inne i huset. Ni kan inte föreställa er hur vi lidit i Irak.
- Så ja, de som protesterade mot kriget i era länder hade fel.
Männen i folkmassan runt omkring instämmer."
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-04-08 16:58:00
|
Fredrik |
Vad vet jag? Vem ska jag lita på? Valet är lätt. Sen kan du säkert lassa högvis med citat från Irakier som säger motsatsen. Men att dessa kommer från en stad som nyss blivit befriad från Saddam gör det lite mer intressant.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-04-08 17:09:00
|
Lena V |
Valet är lätt säger du? Om detta är vi högst oense för jag litar inte på någon. Från ena mediet pumpas det ut bilder på jublande "befriade" irakier, från andra mediet pumpas det ut bilder på jublande irakier som hyllar sin "inte alls störtade hjälte" Saddam. Propagandamaskineri är lika illa, oavsett var den kommer ifrån. Och visst är det intressant att dessa sk "befriade" irakier hyllar Saddam. Absolut intressant att dom finns, dom också.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-04-08 17:14:00
|
Erik Lindgren |
Jag tvivlar inte på att irakierna mår bättre utan Saddam, vad jag tvivlar på är tillvägagångsättet, vilket är mycket känsligt på alla punkter. Som ni kanske vet så har det förekommit friendliy fire och amerikaner använder ammunition innehållande uran. Det finns även uppgifter om att bomberna som släppts innehåller utarmat uran. Utarmat eller inte, att släppa uran över ett annat land är, precis som bruket av klusterbomber, helt oaceptabelt. Det försvårar återuppbyggnaden av samhället otroligt.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-04-08 17:15:00
|
Lena V |
Och tillbaka till huvudfrågan. Du är en av dom som tycker det är värt det, förmodar jag, så jag undrar, Fredrik, vilka av dina nära är du redo att offra för att störta Saddam?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-04-08 18:16:00
|
Viktor |
Ska vi leka en lek? Gissningslek ? Fråga ett: Vilka av följande länder kommer att befrias av USA med klusterbomber, Nordkorea, Libyen, Kuba, Iran eller Syrien? Fråga två: Hur många människor måste dö för USA´s "frihet"? Kommer de befriade länderna att bli rikare eller fattigare? Ledtråd: Länder som USA har befriat har blivit fattigare och fattigare och USA blir rikare och rikare. En fråga utanför gissningsleken: Har gud valt George W Bush till världens frälsare?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-04-08 18:35:00
|
klas |
Viktor: ja tyskland och japan blir fattigare för varje dag som går. inte så att amerikanska bomber i huvudet leder till tjockare plånbok automatiskt men motsatsen tycks inte heller stämma
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-04-08 21:53:00
|
Fredrik |
"jublande irakier".. jo, men jag menade det att intervjun gjordes i Basra som bekant inte längre kontrolleras av Saddam. Resten kanske du kan räkna ut själv. Vilka jag är beredd att offra? Fånig fråga. Det är ju inte så att irakierna väljer själva.. Hade Saddam styrt här, ja då hade jag kunnat offra allt för att bli av med honom. Hur kul är det att leva med en sån idiot?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-04-09 01:41:00
|
Gnurf |
Lena V > Vilka irakier tyckte du var värda att offra för att Saddam ska få sitta kvar?
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-04-09 01:42:00
|
Gnurf |
"skulle" få sitta kvar menade jag...
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-04-09 08:32:00
|
Olof Öberg |
Inaktivisternas linje följdes i Rwanda och till en början i Kosovo. FN gjorde ingenting och med Lenas logik så borde de inte ha gjort något när det kunde drabba civila. Nej, Lena et al sitter hellre på läktaren och blundar för inhemsk slakt med veto-stöd av Frankrikes cyniska girighet. Om USA däremot försöker göra något då är det "folkrätt" och ömmande för civila som ingen brydde sig om när de led under Saddam.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-04-09 08:36:00
|
Olof Öberg |
Jag gissar dock att större delen av den s k "folkmajoriteten" skulle stödja ett krig om FN stod bakom det, som om den formaliteten skulle undvika civila offer. Lyssna bara på Göran Persson. Han är inte emot kriget i sig utan snarare att USA/UK handlar utan FNs stöd. På tal om att köpa ut diktatorer: varför samlar inte alla dessa miljoner demonstranter ihop en nätt summa och gör det själva? Eller är inte de civila värda era pengar?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-04-10 16:04:00
|
Marre |
Håller med Olof. Det är vämjeligt att höra hur Göran Persson varit emot Iraks befrielse enbart på byråkratiska grunder. Tragiskt.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2003-04-11 13:54:00
|
Mike |
Nåja han tycker nog själv att det var på "demokratiska" eller "folkrättsliga" grunder.
|
|