Män och människor

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-04-07 18:52:00
JoeHill
Inget nytt under solen. Den reklam som säljer mest produkter är den som kommer att visas på ett eller annat sätt, oavsett om den diskriminerar eller inte. Stäng av TVn om du stör dig på det.
Inlägg #2: Postat: 2003-04-07 19:17:00
Marie Hellström
Bra skrivet, Josefine. Det är dags att ta tag i mansrollen och titta på den med samma "glasögon" som vi kvinnor tittat på vårt liv. Det är inget nytt att männen är lika förtryckta av rådande ideal som vi kvinnor är, men det tar tid innan männen fattar det själva. En del har vaknat, men många män sover fortfarande. Det ska bli intressant och se med vilka argument du sågas denna gång.
Inlägg #3: Postat: 2003-04-07 20:08:00
marko
Varför är det ett problem att reklam & media förmedlar vissa manliga & kvinliga ideal? Jag har svårt att se detta som ngt att lägga energi på...
Inlägg #4: Postat: 2003-04-07 20:17:00
Björn
Jo, det där var ju en intressant betraktelse. Men det stora problemet är dels att människor hela tiden söker idealbilder att leva upp till, istället för att fråga sig själva "vem är JAG?". Dels att det är så många som köper budskap i allmänhet, och generaliserande budskap i synnerhet alldeles för okritiskt.
Inlägg #5: Postat: 2003-04-07 20:45:00
Man
Äntligen ett vettigt inlägg av J.A. Visst bilr män objektifierade och "stereotypiserade" i reklam och massmedia på samma sätt som kvinnor. Ett intressant fenomen som J.A. bara snuddar vid i sin text är att vi män matas med precis samma onaturliga utseendeideal som kvinnor. De män som framställs som attraktiva och åtråvärda är alltid extremt vältränade bodybuildar-typer. De är den manliga motsvarigheten till de anorektiska fotomodeller som kvinnor klagar på.
Inlägg #6: Postat: 2003-04-07 21:20:00
Lisa
Toppen att du på ett konkret sätt lyckas visa hur genusteori inte bara handlar om kvinnor och kvinnors roller, villkor etc. Det är naturligtvis fullt applicerbart på båda könen. Bra text!
Inlägg #7: Postat: 2003-04-07 22:29:00
Magnus
Bravo, Josefine, det här är en artikel som jag faktiskt gillar. MEN... Som vanligt så håller jag inte med. Givetvis är stereotyper av alla slag alltid störande i viss mån, men samtidigt har jag svårt att förstå varför det just bland feminister är så vanligt att ta precis allt som sägs i media och reklam på fullt allvar. Oavsett om det gäller män eller kvinnor.
Inlägg #8: Postat: 2003-04-07 22:42:00
Fredde
Läs mediavetenskap, reklamvetande,reklam och marknadsföring, psykologi, plus ett tiotal ämnen till, sen kan du skriva om din artikel alvunger
Inlägg #9: Postat: 2003-04-08 00:03:00
Mike
Din analys av film-sterotyper missar målet. Det du beskriver är inget annat än den klassiska kampen mellan gott och ont som fascinerat publiken sedan antikens dagar pga behovet av katarsis . Det finns gott om filmer med antihjältar och nyanserade hjälteporträtt men de har oftast inte samma universella appeal.
Inlägg #10: Postat: 2003-04-08 01:01:00
Robert Åberg
Visst har du några rätt i din artikel och jag ser fram emot när du analyserar det medieinnehåll som produceras i Sverige. Amerikanska actionhjältar och vackra blondiner har vi haft länge på bioduken. Men vilken sterotyp faller de svenska "mediamännen" in i? Jag tänker på programledare, nyhetsankare, artister etc.
Inlägg #11: Postat: 2003-04-08 08:01:00
sten
Jag noterade i "Män som kramas och gråter" några omvända stereotyper i nu aktuella TV-serier. Intressant ämne!
Inlägg #12: Postat: 2003-04-08 08:35:00
Kalle G
En artikel med över 100 kommentarer över en natt, och du har hunnit svara på de flesta av dem! Jag måste säga att jag är imponerad över din ihärdighet, Josefine!
Inlägg #13: Postat: 2003-04-08 09:02:00
pUs
Jag känner mig så trygg i min manlighet att jag faktiskt skiter i vilka stereotyper som målas upp i reklamen. Reklam är faktiskt bara reklam, ingen illasinnad, dold masspsykos som alla per automatik tvingas underkasta sig. Reklamen skapar inte människan, människan skapar reklamen. Jag är övertygad om att man lika gärna kan analysera folks avföring och komma lika långt framåt. Dvs inte alls. Börja hos er själva istället.
Inlägg #14: Postat: 2003-04-08 09:32:00
klas
En del ideal föraktar jag, en del får mig att känna mig road, andra får mig att känna beundran och en del rör mig inte i ryggen. Vad som facinerar mig är att du verkar mest känna dig hotad av media-ideal, gillar du inte vad som projiceras, strunta i det.
Inlägg #15: Postat: 2003-04-08 10:35:00
Hans G Bonerud
Bra skrivet! Men vad ska vi göra då för få Reklam och media folk att ta den "vanliga kvinnan och mannen" i sin reklam? och vill Män och Kvinnor ha det så måntro! vill inte vi alla bli förförda !
Inlägg #16: Postat: 2003-04-08 11:45:00
Carin Nordström
Det är män som äger medierna, och dom är säkert inte särdeles intresserade av att framställa sig själva på något dåligt sätt. Snarare då som de önskar att de vore...

Jag har inte behövt läsa din krönika för att förstå vad det går ut på. Jag är förbannat intelligent!...
Inlägg #17: Postat: 2003-04-08 12:34:00
Urban
Slitz-brud! Det var vad jag tänkte när jag såg din bild Josefine. Porrigt, utsläppt hår och nästan bar överkroppen. Varför väljer du att se ut som en "stereotyp" som feminister avskyr som pesten? Varför kastar du å ena sidan skit på alla modelltjejer som vi ser på herrtidningarnas omslag samtidigt som du koketterar med att se ut som en sådan själv? Vilket privilegium har du att å ena sidan idiotförklara de samtidigt som du stjäl deras attribut? Förklara det för mig!
Inlägg #18: Postat: 2003-04-08 12:37:00
CalWin
Stäng av tv:n, läs en bok istället!
Fatta att det går att välja.
Inlägg #19: Postat: 2003-04-08 15:11:00
Ny på Sourze
Är du uppsatshandledare här på Sourze?
Inlägg #20: Postat: 2003-04-08 16:23:00
Michael Bärlin
Om både män och kvinnor är "förtryckta" av "rådande ideal", vem är det då som förtrycker? Kan vi äntligen släppa tanken att män systematiskt förtrycker kvinnor?
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...