|
Inlägg #1: Postat: 2003-04-07 15:47:00
|
|
Mike |
Enligt detta tankesätt definieras vita heterosexuella män “stupid white men” automatiskt som förtryckare och alla andra är någon typ av “offer”. Att vara PK är att “försvara” dessa “offer” mot sina “förtryckare” vare sig något egentligt förtryck existerar eller ej.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-04-07 15:49:00
|
|
Mike |
"... lanserades 1991 av Richard Bernstein i en artikel i NY Times..." ska det vara ovan.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-04-07 16:02:00
|
|
Jesper N |
...och var väl ett sätt att ta udden av den i många fall löjliga kritik som framfördes. Tyvärr så förlöjligas även den relevanta kritiken mot "stupid white men" av bara farten...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-04-07 16:03:00
|
|
Per w |
Jo men, men ett begrepp som PK kan ju omdefinieras efterhand beroende på hur det används i praktiken.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-04-07 16:23:00
|
|
Jesper N |
Fast nu är hela diskussionen om vad pk är och inte är bra löjlig.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-04-07 16:36:00
|
|
Mike |
Om PK-begreppet blir så urvattnat och elastiskt att vem som helst kan slänga ur sig det så fort de ska försvara en förmodat kontroversiell åsikt blir det ju meningslöst, vilket de verkliga PK anhängarna tjänar på. Att skriva en artikel om PK utan att göra en ansats att ta reda på vad begreppet kommer ifrån och dess ursprungliga betydelse är ju bara svagt
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-04-08 00:27:00
|
|
Jan Schmidt |
Nå, Mike, du vet precis lika bra som jag att oavsett ursprunget så används inte begreppet PK enligt Bernsteins definition, åtminstone inte särskilt "renlärigt". Och om inte ni högermänniskor använder begreppet som man "ska", varför måste då jag göra det?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-04-08 01:06:00
|
|
Biff |
Politiskt korrekt är väl att vara korrekt enligt sin egen politik. Det är ju det som uttrycket betyder ordagrant. Att klaga på att moderaterna och vänstern försöker skämma varandra är bara löjligt. Det är när de slutar med det som man ska börja oroa sig.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-04-08 14:06:00
|
|
Mike |
Vi "högermänniskor"??? Du definierar dig själv som "vänstermänniska". Är du därför beredd att försvara allt som andra "vänstermänniskor" gör? Jag är varken "höger" eller "vänster", bara människa. Jag tycker man ska veta vad man snackar om, men det kanske är "höger"?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-04-08 22:41:00
|
|
Jan Schmidt |
Mike, du svarar inte på frågan; varför ska JAG använda begreppet korrekt enligt din definition, när inte DINA meningsfränder gör det? Gäller det strängare regler för vänstermänniskor än för folk som delar dina åsikter som man tydligen inte får kalla för högermänniskor?? Och nej, jag är inte beredd att försvara allt andra vänstermänniskor säger eller gör, men du verkar inte ens vara beredd att försvara dina egna ståndpunkter. Det var du som började kritisera mig, remember..?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-04-09 19:50:00
|
|
Mike |
Tydligen lite trögt med fattningsförmågan där Schmidt. Jag "människan" Mike tycker i likhet med många andra "människor" att "människor" ska använda begrepp så riktigt som möjligt så blir debatten meningsfullare. Mina "meningsfränder" är väl de som tycker som jag så då får man ju förmoda att de delar mina åsikter även i denna fråga.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-04-09 19:55:00
|
|
Mike |
Kan du för övrigt ge exempel från verkligheten på vad dessa högermänniskor definierar som "PK" och vad som sen gör dem till högermänniskor. Finns det bara två slags människor i din värld Jan? Vänstermänniskor de goda och högermänniskor de onda?
|
| |