|
Inlägg #1: Postat: 2003-04-07 15:20:00
|
|
klas |
Jag tycker att vi har rätt att ha en mer egoistisk invandringspolitik, det vill säga att se till hur pass mycket nytta en människa kan vara för oss. Något jag inte kan göra avkall på är dock folk som aktivt motarbetat en regim som vi inte accepterar, alla såna människor bör få en fristad här hos oss.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-04-07 15:22:00
|
|
klas |
Däremot är jag inte förtjust i vad jag kallar sentimental invandring, dvs folk som bara råkat ha otur ifråga om svält eller krig etcetera, där skall istället roten till det onda bekämpas aktivt vi kan i vart fall inte hjälpa alla. Ett gränsfall är desertörer, här är jag osäker.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-04-07 15:28:00
|
|
klas |
Sen vill jag protestera mot själva termen invandrare. I svensk lag och i svenskt regelverk etcetera borde inte ordet få förekomma. Alla svenskar måste vara lika inför lagen. Om du med invandrare menar en person som sökt medborgarskap eller put eller dylikt så är termen ok, annars inte. All etnisk särbehandling får bara förekomma mot/för icke medborgare.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-04-07 15:31:00
|
|
klas |
Religionsfrågor bör behandlas separat. Om en ansenlig andel av svenskarna är muslimer vore det fel att inte införa muslimska helgdagar. 20 är bara ett förslag. För låg tröskel är nog inte att rekomendera, det finns så många religioner så till sist skulle hela almenackan vara röd.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-04-07 15:35:00
|
|
klas |
Sen tar du upp argument som är rasistiska, exempelvis att 3:e värdlen invandrare kommer tränga ut fina blåögda svenskar. så uppfattade iallafall jag det när jag läste. Gott, det är en relevant sak att oroa sig för på sätt och vis. Om man inte är religös så är meningen med livet på sätt och vis att sprida sina gener. Klassiskt har vi människor gjort det dels genom tävling inom gruppen, mellan individer men..
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-04-07 15:39:00
|
|
klas |
.. men också genom att hitta på sätt att klumpa ihop oss i stora grupper som sen i kraft av storlek får bättre chans att sprida sina gener på grannarnas bekostnad. Rasism, nationalism och religionstillhörighet har alla varit såna sätt att forma stora mäktiga konstellationer, genom att tillhöra en sån får jag litet störra chans att fortplanta mig. Jag tror inte såna strategier är relevanta längre och..
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-04-07 15:44:00
|
|
klas |
..och ett hett tips är att satsa på att tävla bra inom gruppen istället för att vurma för ögonfäger. Som alltid när man diskuterar etnicitet, grupptillhörighet och rasism så är en extrem misstänksamhet mot mig själv att rekomendera, jag är fast övertygad om att det bor en liten rasist i oss alla och vi är såååå duktiga på att gruppera oss, för vår grupp mot dom där andra. Vem har inte gått på gatan och sett en av VÅRA kvinnor gå bredvid en av de där ANDRA och knutit näven i fickan?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-04-07 22:18:00
|
|
Moffa |
Jo, för de flesta vet att svenska tjejer oftast är väldigt förtjusta i mörka utlänningar. :
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-04-08 08:40:00
|
|
klas |
Jag talade inte nödvändigtvis om svenska tjejer utan gjorde en almännmänsklig gissning. Hur begåvad den var får du leta efter i dig själv.
|
| |