|
Inlägg #1: Postat: 2003-04-05 01:34:00
|
|
Henrik |
Exakt! Jag håller helt med.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-04-08 13:07:00
|
|
anna |
Varför blir en människa elak? Hur kommer det sig? Hur en människa är, hur hon agerar, samt vilka beslut hon fattar kan ju härledas mycket långt bakåt och beror på en rad händelser hon tidigare varit med om. Dessutom beror Allt ju på kontexten. Därför skulle man ju kunna problematisera det hela med elakhet och gängvåldtäkter på så sätt att man funderar över varför vissa grupperingar "väljer" att vara elaka och gå så långt som att våldta? Vad beror det på?
forts...
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-04-08 13:08:00
|
|
anna |
Vilka är de tidiga händelser som startade processen, och varför stoppades de inte? Hur stort ansvar har man för sig själv och sina medmänniskor? Är det okej att bara stå bredvid och se på när processer som om 15 år kan leda till gruppvåldtäkt startas hos en 7-årig liten skolpojke?
För övrigt så lever ingen människa under exakt samma förhållanden som någon annan eftersom vi är enskilda individer som uppveler och reagerar på omgivningen på olika, unika, sätt. forts...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-04-08 13:09:00
|
|
anna |
Självklart har varje enskild individ det yttersta ansvaret vad gäller dennes handlingar, men det är även viktigt att se att inget är antingen svart eller vitt. Ett brott är ett brott, men det beror på något bakomliggande och vägen till brottet påbörjades långt långt innan det ägde rum.
Så Maria och Henrik: Lyft ögonen ni också, så även ni ser längre än näsan räcker.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-04-08 16:38:00
|
|
Maria |
Jag förstår att du tror att det är omgivningen som formar personligheten. Det är många personer i sverige som tror det.
Alla vetanskapliga fakta pekar åt rakt motsatt håll. Det du säger är helt enkelt inte sant. En person fårn fina förhållanden med kärlek osv kan bli elak, en som fått skit kan bli snäll. Så är verkligeheten.
I Sverige lever vi ännu på gamla myter.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-04-08 23:09:00
|
|
Emma |
Håller med Maria. trött på diskursen om samhällets skuld. Var fanken tog individen vägen? Jag valde inte att bli utsatt. Hur förklarar Anna det? usch...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-04-10 12:06:00
|
|
anna |
Hej Maria. Vilka är de vetenskapliga fakta som du menar pekar åt rakt motsatt håll? Jag har nämligen inte träffat på några sådana, och ändå är jag psykologistuderande vid Stockholms Universitet. Märkligt.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-04-10 12:08:00
|
|
anna |
Och Emma: "Jag valde inte att bli utsatt" skriver du och menar att jag ska förklara det. Exakt vad vill du att jag ska förklara? Utveckla gärna. Angående vart individen tog vägen så citerar jag mig själv: "Självklart har varje enskild individ det yttersta ansvaret vad gäller dennes handlingar, men det är även viktigt att se att inget är antingen svart eller vitt. Ett brott är ett brott, men det beror på något bakomliggande och vägen till brottet påbörjades långt långt innan det ägde rum."
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-04-10 19:14:00
|
|
Finland |
anna, ja stackars brottslingar som är sådana offer för sociala faktorer som nästan... ja, nästan tvingar dem till att kränka oskyldiga! Stackars araber och chilenos i Fuck For Life. Men vilken tur att vi kan spendera miljarder för att utbilda så fantastiskt solidariksa, kännande och humana individer som du som kan trösta och rehabilitera dem då!
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-04-10 19:32:00
|
|
emma |
Hej!
Ett brott är ett brott. Det tillhör självklart det svarta spektrat. därmed basta. Ett brott som begåtts har begåtts, och det går inte att skylla ifrån sig. Du menar att dessa individer inte har valt att bli som de blev. Och det är där min fråga kommer in. Jag gillar inte Annas inställning, för hon sätter sig själv på en piedestal
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-04-14 15:20:00
|
|
anna |
Tråkigt att den här diskussionen redan urartat i personliga påhopp. Finland skriver: "Men vilken tur att vi kan spendera miljarder för att utbilda så fantastiskt solidariksa, kännande och humana individer som du som kan trösta och rehabilitera dem då!" - Jag har aldrig sagt att jag ska "trösta och rehabilitera", att studera psykologi handlar om långt mer än det.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-04-14 15:21:00
|
|
anna |
Och emma skriver: "Jag gillar inte Annas inställning, för hon sätter sig själv på en piedestal" - Nej det gör jag inte, och även om jag skulle göra det så är det faktiskt inte relevant i sammanhanget. Mer har jag inte att säga i nuläget, men jag kan tänka mig att återkomma när de personliga påhoppen har försvunnit och det i stället fokuseras på det sakliga i debatten.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-04-14 16:30:00
|
|
emma |
Hej!
Kanske är det så att folk reagerar eftersom detta är ett känsligt ämne? problematiken ligger i att samhället tar bättre hand om gärningsmännen än offrena...?! Se bara på hur fjortonåringen i trelleborg behandlades av rätten? Männen går fria och hon orkar inte överklaga...!!!! Det är detta som det borde fokuseras på och inte gärningsmännen. ELLER? Det är nämligen detta som är problemet i vårt samhälle.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-04-14 16:32:00
|
|
emma |
Hej!
Vi kan ju riva betongbyggena, men då blir fler hemlösa... Vad ska vi göra istället då? Bråkiga ungdomar kan få vård. Ska vi ta till LVU oftare? Var finns skattepengarna som skulle höja vår säkerhet? istället bantas polisen...
|
| |