|
Inlägg #1: Postat: 2003-04-08 12:51:00
|
|
anna |
Texten handlar ju inte på något sätt om att rättfärdiga gruppvåldtäkter, utan om att vi måste längre än till själva brottet för att förstå vad som händer och varför. Om vi någon gång ska hitta en väg ut ur ett samhällsklimat så kallt att gruppvåldtäkter genomförs, så måste vi veta var vi ska börja. Och vägen till en våldtäkt börjar ju långt innan själva våldtäkten.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-04-08 23:05:00
|
|
Emma |
Hej!
har du varit utsatt? Jag är trött på dessa flummiga marxistiska teorier. De flesta som lever på marginalen sköter sig, jag har själv varit där. dessa personer är tacksamma över den grundtrygghet vårt samhälle erbjuder. Har du någon gång hört talas om antisocial personlighetsstörning? . Varför ska vänstermänniskor alltid klaga på samhällets struktur? det räcker inte i längden...
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-04-08 23:06:00
|
|
Emma |
Anna, läs på...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-04-10 13:35:00
|
|
anna |
Hej Emma! För det första så tycker jag inte att det här handlar om vem som har varit utsatt och inte, men ok: JA, jag har varit utsatt för sexuella övergrepp av män jag inte kände. Om det nu var vad du menade med "Har du varit utsatt?". För det andra så undrar jag varför du tror att mina teorier är marxistiska? Det är de nämligen inte, och jag är ingen marxistisk sympatör. forts
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-04-10 13:35:00
|
|
anna |
För det tredje så handlar det inte om att människor på marginalen missköter sig, det handlar om att det finns en bakomliggande anledning till att våldtäkter begås, och att det är den vi måste bekämpa för att kunna bekämpa våldtäkterna. Vad det beträffar antisocial personlighetsstörning så får du hemskt gärna definiera teorin i fråga. Vilken forskare är det du refererar till? Vems teori talar du om? forts
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-04-10 13:36:00
|
|
anna |
Och så angående din uppmaning till mig om att läsa på: Ja, jag läser på. Jag studerar psykologi vid Stockholms Universitet därför att jag törstar i kunskap om människan och hennes beteende. Kan inte du också läsa på lite? Det vore så trevligt att på inga som helst grunder behöva bli stämplad som "vänstermänniska". Min politiska åskådning har nämligen inte alls med det här att göra.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-04-10 19:37:00
|
|
Emma |
Hej!
Koluminsten har enligt mig en marxistisk syn på saken, som du stödjer Anna. Jag arbetar med olika typer av textanalys. Vänsterinfluerade skrivare är duktiga på att skylle på samhället för de brott som begås. De har en kollektivistisk syn och skyller på strukturer. Men var tog då aktörerna vägen?Du kanske inte är marxist i det stora hela, men ditt sätt att argumentera här tyder att du sluter upp bakom vänsterns syn i detta fall.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-04-10 19:39:00
|
|
emma |
Hej!
Varför trycker du så mkt på att du läser psykologi? Det osar "kunskapssnobberi" här. Varför skulle jag läsa på? Jag är samhällsvetare och har en kand i historia. Jag har genom åren kommit i kontakt med många olika teorier ang makt, samhälle och strukturer.
Det här är pinsamt. Du läser psykologi och känner inte till antisocial personlighetsstörning... Aj, aj. tror du det är en teori? Tror du att någon enstaka psykiater formulerat den?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-04-10 19:44:00
|
|
Emma |
Antisocial personlighetsströning är faktiskt en psykisk störning, omtalad i diagnosmanualen DSM IV. Ingen teori, utan en diagnos som ges utifrån ett antal kriterier. dessa personer saknar samvete och känner ingen empati.
Och våra politiska värderingar präglar oss mer än vad du tror. Jag kan inte vara emot EMU och samtidigt vilja stänga gränserna.
Samhället har en skuld i det här och det är att våldtäktsmännens straff inte svarar mot offrets lidande.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-04-11 04:07:00
|
|
annakarin josefsson |
det är kul att se att ni blir så upprörda över den här artikeln, men varför känner emma sig tvungen att kasta skit över anna? ...emma, det våldförande som har gjorts på din person är ohyggligt, och hemskt, men som anna säger, så försökte jag aldrig rättfärdiga våldtäkterna i sig, utan bara konsekvenserna som möjliggör dem. jag tror att vi är få, nuförtiden, som inte vet hur det är att få en kuk uppkörd i munnen, eller fittan, mot vår vilja. så jag förstår din sorg.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-04-11 11:02:00
|
|
emma |
Hej!
Vem är det som kastar skit över vem? det är inte bara jag som reagerade på den här kolumnen. Det är ett känsligt ämne. Anna-Karin hade kunnat välja att ta upp ett annat mindre allvarligt och kränkande fall än det som skedde i Tumba. Vad jag är trött på är det svenska samhällets förmåga att skylla på sig självt. Vi lever i ett bra samhälle och ändå klagas det. Självklart ska man försöka förebygga brott, men när det är begånget är det för sent.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-04-11 11:04:00
|
|
emma |
En bekant till mig arbetar som socionom på ett ungdomshem för dömda tonåringar. De tycker själva att deras straff är för låga. "I och med att det är så, kan jag lika bra göra om det" är en vanlig kommentar.
Anna-Karin använder kränkande ord som kuk och fitta. Det ä
r just sådana ord som våldtäktsmännen använder. Jag tackar dig innerligt för att du retar upp andra här. Om man är kolumnist på metro borde man känna till detta.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-04-14 15:28:00
|
|
anna |
Anledningen till att jag berättade att jag studerar är det faktum att jag blev ombedd att "läsa på". Vad det beträffar kunskapssnobberi så tycker jag att emma klarar av det alldeles utmärkt på egen hand. På vilket sätt detta har relevans i själva diskussionen förstår jag dock inte, men det är ju ganska typiskt att man kommenterar andra saker än det sakliga som debatten grundar sig på. Tråkigt.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-04-14 16:27:00
|
|
emma |
Hej!
Varför skröt du då under ett inlägg jag inte skrivit?
|
| |