|
Inlägg #1: Postat: 2003-04-02 13:28:00
|
|
Robban |
Det rimliga är väl att se föräldraledighete även för pappor som en RÄTTIGHET, som de nu kan åtnjuta, likaväl som kvinnor har rättigheter i andra sammnhang.
Jag antar dock att din artikel och dina svar är ironiskt menade! Annars har du helt klart en skrämmande attityd...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-04-02 13:34:00
|
|
Anna Li |
Artikeln är delvis ironisk - men inte svaren. Det är ju precis så männen verkar se det på arbetsmarknade - de har företräde till chefsjobben och är snälla om de delar med sig, Jag vill bara peka på det absurda i att vi istället hjälper till så gott vi kan för att bli av med våra förmåner.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-04-02 13:34:00
|
|
Anna Li |
Jag är också trött på att så fort män ska vara hemma så ska de ha mer betalt än kvinnor haft osv osv och göra stor affär av några sketna månader hemma. Om män får slåss lite för att få dessa månader kanske de börjar värdera dem högre än om de blir "påprackade" dem. Jag ville pröva ett lite mer "manligt" förhållningssätt till föräldraledigheten vad gäller förhandlingsteknik och att alltid se saker ur sin synvinkel.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-04-02 13:48:00
|
|
Per W |
Jag förstår hur du menar..men det är ju hela familjens ekonomi som blir lidande om mannen stannar hemma med den nuv. låga ersättningsnivån, eftersom mannen forfarande oftast tjänar mer. Man anser sig inte ha råd att avstå från mannens lön. f ö gäller ersättningsnivåerna bägge föräldrarna, som du själv skriver
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-04-02 13:50:00
|
|
Per W |
Dessutom är ju den nuv rätten att vara föräldraledig inte enbart kvinnans rättighet. Förutom en månad får man fördela den hur man vill.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-04-02 14:43:00
|
|
Kalle G |
Det handlar inte om att vi "ska ha mer betalt än kvinnor haft osv osv". Det handlar om att vi motarbetas från början. Man kan hållas ovetande ett par månader, sedan blir man springpojk och spypåse åt hormonstormar, och på BVC behandlas man som luft! Ogifta pappor frågas ut om sina sexvanor efter födseln för att få intyga att de verkligen är far till barnet...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-04-02 14:48:00
|
|
Kalle G, forts... |
Och vad får vi om vi verkligen tvingar oss till "våra" 6 månaders ledighet? En sur chef och sura kamrater på jobbet för att man inte ställer upp, och en sur kvinna som vill vara hemma och mysa med barnet men som "tvingas" ut att arbeta. Förutom den ekonomiska förlusten.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-04-02 15:56:00
|
|
Per W |
Vad trött jag blir på alla gnälliga män här på Sourze, som tydligen inte har någon kontroll på sina liv och tydligen är viljelösa offer för omständigheterna och "hormonstormande" feminister jag förstår inte varför det ordet är så laddat? Vad f-n är ni rädda för?
|
| |