|
Inlägg #1: Postat: 2003-04-01 22:06:00
|
|
Anna Li |
Du menar att det sitter kvar män i styrelserna på gamla börsnoterade företag som är kvar sedan företaget startades? På både Ericsson, SKF och Volvo??? Snacka om fossiler!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-04-02 00:14:00
|
|
q |
I inre kretsar av alla slag är det naturligt att kompisen rekryterar en kompis som rekryterar en kompis... Som någon sa, "en general dör aldrig, han bara tynar bort".
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-04-02 00:16:00
|
|
q |
Jag tror att marko har en klar poäng. Vart är alla småföretag som startas av kvinnor? Vart är alla kvinnor som öppnar helt nya marknadssektorer? Ni har defenitivt en del att bevisa!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-04-02 10:38:00
|
|
Magdalena |
q,nu pratar du om småföretag helt plötsligt. Och jag kan tala om att det finns massor med småföretag startade av kvinnor. Men de flesta småföretag,både mäns och kvinnors uppmärksammas inte eftersom de är just småföretag. När det gäller börsnoterade företag däremot har Anna Li en klar poäng. De män som styr dem är ju knappast de som startade dem.....
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-04-02 10:39:00
|
|
Magdalena |
Och när man pratar om småföretag startade av kvinnor räcker det väl med att titta på tex alla små klädbutiker som drivs som enskilda firmor. Troligtvis av en kvinna. Men det var som sagt inte poängen utan jättarna som finns på börsen.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-04-02 10:42:00
|
|
Magdalena |
Men sen ska vi inte glömma att det finns undantag. Kvinnorna kommer de också. Strix och Telia tex har eller har haft kvinliga VDs. Och de flesta företag börjar släppa in kvinnor i styrelsen. 50/50 dröjer nog men det kommer väl förhoppningsvis. Det är väl bara Ericsson som är och troligtvis kommer att förbli rakt igenom manligt
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-04-02 10:59:00
|
|
marko |
svar på 1: nej, naturligtvis inte, men ericsson & co är alla skapade av män, och givetvis rekyterar man sina polare - jag ser dock inte att kvinnor skapar något eget alls - olja på 70-talet, fastigheter på 80-talet, IT på 90-talet - finns *inga* kvinliga företagare alls.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-04-02 11:00:00
|
|
marko |
Om ni vill sitta i styrelsen måste ni ta risker och räkna in att det kan gå åt h-lvette, vilket det oftast gör, men räkna inte med att företag ska dela ut höga poster bara för att ni råkar vara kvinnor. Prestera och ni kommer att bli belönade.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-04-02 11:21:00
|
|
Magdalena |
Marko,jag tycker också att det är kompetens som ska styra i första hand och inte kön,men jag har väldigt svårt att tro att det finns så få kompetenta kvinnor.Jag vet inte hur könsfördelningen ser ut på tex handels men det går nog kvinnor där också. Saken är den att ibland är det inte kompetensen som styr utan just könet. Mannen får posten som det fanns en mer kompetent kvinna till.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-04-02 12:01:00
|
|
Dan |
Kompetens och kompetens... sen när började det räknas i så stor utsträckning? Nej, kontakter och vilja/framfusighet är det enda raka. Vilket naturligtvis är sällsynta egenskaper hos kvinnor jo, faktiskt efter 10-12 år i könsrollskonserverande indoktriner i dagis och grundskola. Vänd upp&ner på skiten!!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-04-02 12:35:00
|
|
marko |
Dan: vi är tillbaka på ruta ett då - det finns väl få institutioner som är så kvinnodominerade som dagis & grundskola, både personal och pedagodik är kvinlig...så vems fel är det att kvinnor inte tar för sig och inte sitter i styrelser?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-04-02 17:26:00
|
|
JoeHill |
Är det motståndarlagets fel att jag aldrig får känna på bollen när jag spelar fotboll? Eller är det så att jag måste träna upp mig själv. Så jag kan/vågar ta för mig?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-04-03 00:35:00
|
|
Burp! |
Du måste träna. Fast fotbollsklubben du börjar i är inte nå bra, för tränarna är riktiga klåpare, och så bråkar de hela tiden om olika strategier.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-04-03 09:25:00
|
|
JoeHill |
Så min klubb är således dömd att harva vid nedflyttningsstrecket, eftersom vi inte kan komma överens om en gemensam strategi?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-04-03 18:07:00
|
|
Bärp! |
Typ! Jag menar, hur intressant är den här frågan för jämställdheten egentligen till exempel? Det verkar som feminister har någon slags intern tävling i att komma på så många orättvisor som möjligt. De borde koncentrera sig på en gemensam fråga istället.
|
| |