Tafsa inte på min föräldraledighet!

Inlägg #1: Postat: 2003-04-01 19:36:00
Anna Li
Hahaha.... Du kanske inte vet det, men små bebisar äter vanligen från sin mammas bröst så mycket de bara kan. Finns ingen anledning att vara vid spisen när man är barnledig!
Inlägg #2: Postat: 2003-04-01 19:51:00
Biff
Jag tänkte på mat åt mannen. Sedan kan du sy gardiner när du är klar och städa huset förstås!
Inlägg #3: Postat: 2003-04-01 21:30:00
Anna Li
Eh - han kan väl äta på jobbet. Jag är ju inte man-ledig. Men det kanske är något du vill införa?
Inlägg #4: Postat: 2003-04-01 21:58:00
Biff
ledig som ledig. Om det är man eller barn spelar ingen roll. Det känns som din artikel kritiserar hela den feministiska grunden liksom.
Inlägg #5: Postat: 2003-04-01 23:05:00
Anna Li
Gör den det? Själva grundidén i feminismen kritiserar jag inte. Däremot ifrågasätter jag taktiken att ge bort sina egna förmåner utan att kräva något i gengäld. Ingen vidare förhandlingsteknik. Dessutom tror jag att ett grundproblem är att många inte inser att föräldraledigheten är en förmån. En verkligt feministisk förmån!
Inlägg #6: Postat: 2003-04-02 00:02:00
Biff
Grundidén med feminismen var väl att kvinnor skulle komma ifrån hemmet? Att ha samma samhällsvärde som männen? Enligt politiker är den idén viktigare än att få vara hemma med barnen, dvs i hemmet. Även jag ser föräldraledighet som en förmån och jag vet att nästan alla män i min generation gör detsamma.
Inlägg #7: Postat: 2003-04-02 10:46:00
Anna Li
Är inte meningen att man ska kunna ha både barn och karriär? Jag ser det inte som feminism att ha en karriär på bekostnad av relation med mina barn eller att komma ifrån hemmet. Och att kvinnoroch män ska kunna vara hemma med sina barn utan att det ska kosta dem jobbet.
Det finns massor av fördelar med att män är pappalediga på det privata planet, men för kvinnor på arbetsmarknaden tror jag de är betydligt överdrivna.
Inlägg #8: Postat: 2003-04-02 18:15:00
Biff
I så fall är det ju männen som är förtryckta! Pappor har ju oftast inte haft någon speciellt djup relation med sina barn sedan tidens begynnelse. Och alla vet ju att barn är mer värda än karriären.
Inlägg #9: Postat: 2003-04-04 14:27:00
Anna Li
När det gäller hem och barn frågor ÄR männen förtryckta. Om vi nu då äntligen kan komma i ett läge när båda vill ha lite mer av det den andre har så kanske vi skulle kunna förhandla om saken.
Inlägg #10: Postat: 2003-04-08 00:51:00
Biff
Felet är ju att män inte vill ha mer inflytande i hemmet. Eller, så var det i alla fall förut.
Laddar...