Fortsatt invandring skadar alla!

Inlägg #1: Postat: 2003-03-29 21:24:00
Peter9660
Känner du som svensk?
Troligen eller?
Isåfall är du Svensk. Det du redogör för är bara normal folkomflyttning mellan grannländer, som alltid förekommit. Och som helt naturligt säkerligen har ökat under det senaste dryga århundradet pga öppnare gränser samt teknikutvecklingen.

Det vi därimot aldrig haft är invandring av väldigt stora skaror människor från vilt främmande kulturer som t.ex. mellanöstern.
Inlägg #2: Postat: 2003-03-29 21:28:00
peter9660
Det är i sammanhanget även viktigt att komma ihåg att alla länders exakta gränser är något av en historisk slump.
T.ex. Finland är en del av Sverige som okuperades av Ryssland 1809-års krig. Skåne har varit danskt. Norra baltikum och delar av nordtyskland har styrts från Stockholm o.s.v.
Inlägg #3: Postat: 2003-03-29 23:22:00
Olle
"Den är svensk som ses som svensk av sig själv och omgivningen." Bra definition eller?
Inlägg #4: Postat: 2003-03-30 13:52:00
Michael Ståhlberg
Olles definition duger åt mig.
Inlägg #5: Postat: 2003-03-30 17:40:00
Michael Ståhlberg
Viktor: som obotlig romantiker fascinerar din stamtavla mig. Hur kommer det sig att du hela tiden uppfattar dig som "invandrare"?
Precis som när det gäller adopterade
koreaner plus srilangeser, så fattar du väl att det finns en statushierarki
även bland "invandrare". Inte för att det är bra, men det är faktum. Betyder inte att jag hatar enskilda araber eller så. Jag har långt till hat.
Jag talar om sociala effekter och i det hänseendet har jag rätt. Och det tror jag du vet.
Inlägg #6: Postat: 2003-03-31 13:27:00
Lasse Thn
En bättre definition är nog att en svensk är den som har svenskt medborgarskap.
Inlägg #7: Postat: 2003-03-31 17:35:00
Marre
Olles definition är den riktiga!
Inlägg #8: Postat: 2003-04-01 09:53:00
Lasse Thn
Jaså varför det då?
Inlägg #9: Postat: 2003-04-01 17:05:00
Marre
Därför att jag inte anser att min nationella identitet är så svag, innehållsfattig och betydelselös att vem som helst kan anta den genom att få ett papper från någon byråkrat. Lika lite som jag själv tror mig kapabel att anta en annan nationell identitet via en dylik pappersexercis. Det vore ett hån mot det landets invånare.

Vist kan man byta nationell identitet, men det gör man om man uppfyller kriterierna i Olles definition.
Inlägg #10: Postat: 2003-04-02 07:53:00
Lasse Thn
Och jag tycker faktiskt inte att det är ngn i min omgivning som ska avgöra om jag är svensk eller inte. Ponera att jag bor i ngnstans med en omgiving av främlingsfientliga, muslimhatare, SD:are eller annat löst folk. Om jag då som svensk medborgare bestämmer mej för att konvertera till islam, gifta mej med en svart praktiserande hindu från mörkaste Afrika eller om jag vill utöva andra seder som inte är genuint svenska, så inte f-n ska då min omgivning avgöra om jag är svensk eller inte.
Inlägg #11: Postat: 2003-04-02 07:58:00
Lasse Thn
Olles formulering kan man hitta hos SD och deras sympatisörer...och dom ger jag inte mycket för. Om jag som invandrare känner att jag vill bli svensk medborgare så tror jag i de flesta fall att det också innebär att man vill vara en del av det svenska samhället...och då har man en känsla för det nya landet. Det innebär däremot inte att man måste avsäga sig allt i sin ursprungliga kultur, assimileras och bli 100 som en medelsvensson för att tillfredställa ngn omgivning.
Inlägg #12: Postat: 2003-04-02 14:00:00
YA
Känner många invandrare från Iran och Turkiet. Ingen av dem kallar sig svensk. De kallar sig perser viktigt det, INTE arab eller kurder eller turkar. Några av dem är svenska medborgare, men det gör ingen skillnad. Svenskar blir de aldrig. Detta är deras egen uppfattning, inte min.
Inlägg #13: Postat: 2003-04-07 15:03:00
klas
YA: Det spelar ingen roll, i lagens mening är de svenskar. Och de borde inte nånsin betraktas som nånting annat i statens ögon, inte en enda liten bidragskrona eller nån endaste liten smygrasistisk lag borde rikta sig mot dem annat än som svenskar. Och nästa gång jag hör nån svensk politiker referera till svenska medborgare med ordet invandrare skriker jag.
Laddar...