Fortsatt invandring skadar alla!

Inlägg #1: Postat: 2003-03-29 15:08:00
Michael Ståhlberg
Visst vore det fin-fint om alla länder blev demokratiska och kapitalistiska
eftersom de då skulle sluta generera
så himla mycket ekonomiska migranter - med excentriska kulturella vanor t ex kusinäktenskap. Folk emigrerar inte i särskilt hög grad från de asiatiska
tigerekonomierna. Denna syn på saken hindrar mig inte från att ta avstånd från det nu vansinniga kriget mot Irak. Demokrati kan inte spridas med krig.
Inlägg #2: Postat: 2003-03-29 17:53:00
Viktor
YA. Det är önsketänkande att Afrika och Mellanöstern accepterar den västerländska demokratin. För dessa är den västerländska demokratin samma som kolonialism, slaveri, förtryck. Det är de demokratiska länderna som har dragit gränserna efter eget huvud utan att tänka på framtida konflikter. Dessa konflikter har blommat upp och vi lär inte bli av med flyktingproblemet på länge även om vi försöker bomba dessa länder till demokrati.
Inlägg #3: Postat: 2003-03-29 18:07:00
Viktor
Michael S. Jag önskar att alla i hela världen kan få det lika bra som jag, eget hus vid Östersjöns strand, två bilar, tre friska ungar osv. men resurserna räcker inte till, vi måste förändra fördelningspolitiken och det går inte med den västerländska demokratin läs: kapitalism.
Inlägg #4: Postat: 2003-03-29 18:08:00
Viktor
Forts.. Vi röstar på det systemet som ger det bästa just för mig och oftast gäller det materiella saker, resultatet blir att de länder som är starkast tar åt sig mest. De andra får leva i fattigdom även om naturrikedomarna är stora efter som vi tar hand om dem till vårt välstånd. Och de fattiga som kan, reser till Europa och Sverige för att få det bättre. Så invandring- och flyktingsproblemet lär vi inte bli av så lätt. Eller kanske med vapen?
Laddar...