|
Inlägg #1: Postat: 2003-03-28 17:04:00
|
|
Mike |
Jag tycker man ska vara jävligt misstänksam mot alla som delar in folk i grupper och demoniserar ELLER glorifierar vissa av dem. Vare sig det rör sig om hudfärg, nationalitet, religion, inkomst, utbildning sexuell läggning etc. Därför har jag svårt för Michael Moore och Jesse Jackson likaväl som för Pat Buchanan och Rush Limbaugh.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-03-28 17:07:00
|
|
Peggy Oscarsson |
Hej Mike!
Du har helt rätt. Men tänk ett steg längre: Jesse Helms, republikanernas Strom. Jag kan minnas att jag hade en Jesse Helms knapp som jag bar...usch.
Jag försökte berätta det som just jag upplevde men jag bodde faktiskt i ett Demokratområde tobaksodlare för det mesta, vars emigrantarbetare fick usla löner och de värsta arbetsvillkoren. Så det var goda och onda på båda sidor.
Tack för kommentaren! /P
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-03-29 17:11:00
|
|
Michael Ståhlberg |
"Ronald Reagan once said, that the United States has lost control of its borders, and you have a policy train wreck."
Länk: vdare.com
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-03-29 17:13:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Har svårt för Rush för att han är neo-con pro-krig, men Pat är ett ljus
i mörkret.
Michael Moore och Jesse Jackson -
röda som mogna tomater!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-03-29 18:17:00
|
|
Mike |
Pat B. är en tokstolle! Rush är jämförelsevis OK, men tenderar att bli bombastisk och onyanserad. En radiopratare som du nog skulle gilla MS är Michael Savage han är, hrm, "invandringskritisk" precis som du..
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-03-30 13:37:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Mike Savage är, tror jag, pro-krig. En neo-
con. Och i kriget mellan neos och
paleos som i paleontologi, läran om
fossiler ;-, så står jag på fossilsidan.
Fast jag är - bortsett från abortfrågan - en "social liberal" sv.
livsstilsliberal, lagstiftningsmässigt.
För info. om the conservative wars:
Länk: karendecoster.com
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-03-30 19:38:00
|
|
pro pro pro cho |
Mike mike mike on the mike. Going on on on on bout neo con.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-03-31 15:04:00
|
|
Michael "Equally Savage" Ståhlberg |
Just läst en artikel av M. Savage på
NewsMax.com. Uppenbart en man som är mer representativ än Bush
och Gore etc. för de 85-90 av alla amerikaner som inte vill ha flera illegala latinamerikanska immigranter. A patriot where it counts.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-03-31 15:22:00
|
|
Michael Ståhlberg |
85-90 procent. Enligt Savage-
artikeln "Daisy-chain immigration".
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-03-31 15:28:00
|
|
Michael Ståhlberg |
I övrigt har jag få åsiktsmässiga likheter med Mike Savage, så det
där med "Equally Savage" var bara
ett skämt förstås. Jag är, som jag upprepat till leda, emot Irakkriget, trots att jag är starkt proamerikansk.
Liksom den brittiske högerjournalisten Peter Hitchens
Länk: spectator.co.uk
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-03-31 15:46:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Republikanerna brukar kallas för
The Stupid Party, och demokraterna
för The Evil Party.
Om Mike orkar bry sig, och komma ifrån sin simplistiska syn på mina
åsikter, så kan ha kika in på lewrockwell.com
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-03-31 19:45:00
|
|
Mike |
Svar 8, Den procentsatsen beror nog på hur man ställer frågan? Vem är för det som är illegalt? Jag har bott på flera ställen i USA och upplever att invandring, legal eller illegal inte alls är lika kontroversiellt som i Sverige eller Europa. Förmodligen pga av den relativt låga arbetslösheten och "smätdegels-traditionen". Det som det hörs mest är gnissel om att Spanska blir allt mer av ett officiellt språk i olika delar av USA.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-03-31 20:00:00
|
|
Mike |
Måste säga att jag blir lite förvirrad av dina referenser om neo-con etc. lewrockwell.com är ju en liberal libertarian site. Liberaler liksom iofs konservativa återfinns ju på båda sidor om "kriget". Var hamnar du i detta test: Länk: lp.org
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-04-03 01:15:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Hm. Lewrockwell är anti-krig, pro-marknad, pro-Dixie regionalistisk
anti-Lincoln, pro-avkriminalisering- av-droger, anti-abort,
pro-katolskt, anorko-kapitalistiskt. Med mera. Brukar kallas paleo-libertarian, och ogillas
av andra libertarianer. Håller givetvis inte med dess sinsemellan oeniga skribenter om allt. Håll dig
à jour med lewrockwell ett tag så får
du dig dina livs överraskningar :-
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-04-03 01:20:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Skall göra "ditt" test. Förmodligen gjort det tidigare. Brukar hamnar
långt ut till höger inom den libertarianska rutan - till min egen
förvåning. Trots invandrings- och abortmotstånd. Antar att mina övriga
svar är så livsstils- och nyliberala, att de uppväger mina icke-
libertarianska åsikter.
Länk: cis.org
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-04-03 01:56:00
|
|
Mike |
Det "libertarian" party är emot kriget men ledande libertarians som Neal Boortz och Thomas Sowell är för det. Att köra med för mycket finlir när det gäller att tala om vilken politisk filosofi man tillhör är kanske inte så meningsfullt. Sen hamnar väl inte en Svensk nationalist alltid på samma sida som en amerikansk nationalist trots att båda är nationalister. Jag anser för övrigt att abortmotstånd är en liberal ståndpunkt.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-04-05 00:22:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Tack Mike för ännu ett svar. Intressant det du skriver om abortmotstånd som en liberal ståndpunkt. Hade smärre elektronisk brevväxling med webbmastern på "Libertarians for
life" finns t.o.m. "Anarchists for life".
Visade sig att han kände en snubbe i Lund. Liten värld :- Jag är av pragmatiska skäl nationalstatsanhängare, och patriot, men inte nödvändigtvis nationalist.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-04-05 00:24:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Att säga man är en svensk nationalist ger andra associationer än att säga att man är amerikansk nationalist. President Bush kallas ju
nationalist, felaktigt enligt mig, men ändå. Det är alltid svårt det här med
etiketter.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-04-05 00:28:00
|
|
Michael Ståhlberg |
En av de bästa böcker jag läst
är invandrarättlingen Magnus Karavelis "Blågul framtid", som bejakar nationalismen, men på ett demokratiskt sätt. Han har även skrivit en fantastisk bra artikel i
Svensk Tidskrift mot mångkulturalismen. ST är idéorgan direkt knutet till moderaterna.
P.S. Ang. patriot, så är jag det av
etiska och inte pragmatiska skäl.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2003-04-05 16:13:00
|
|
Mike |
Ang. abort. Om man betraktar det ofödda barnet som en individ med rättigheter blir det självklart liberalt att försvara dess rättigheter. Jag inser dock problematiken och argumenterar inte för ett totalstopp av aborter.
|
| |