Kvinnovåld är global manskultur

Inlägg #1: Postat: 2003-04-01 13:28:00
Bo
Kolla upp Brottsförebyggande Rådet BRÅ på www.bra.se
Inlägg #2: Postat: 2003-04-01 13:33:00
Bo
År 2002 gjordes 21 504 anmälningar för kvinnomisshandel. 16 304 av dessa är, av för offret, känd gärningsman.
Märk väl, ej hänsyn till mörkertal.
Inlägg #3: Postat: 2003-04-01 13:51:00
Kent Davidsson svar på 1 och 2
Man kan naturligtvis diskutera vad en "isolerad liten grupp" betyder. 21504 av ca 4.5 miljoner män utgör ca 0.48 .
Inlägg #4: Postat: 2003-04-01 14:12:00
Josefine Alvunger
ja.. siffror är svårt. Jag brukar försöka hålla mig utanför, för undersökningar har alltid att göra med vem som ställer frågan, hur den ställs o vilka som undersöks. Men om vi kör på din modell Kenta, så är väl en ganska rimlig gissning att det bara är var tionde kvinna som vågar anmäla? Så då är vi genast uppe i ca 5 av männen.
Inlägg #5: Postat: 2003-04-01 14:12:00
Josefine Alvunger
Om vi sedan skalar bort säg grabbar under 15 då blir det färre grabbar att räkna på. Räknar vi sedan med sexuellt våld kläm på bröst o bak etc o trakasserier o hot om våld så har vi en ganska tydlig våldssituation. Sätt det i ett globalt perspektiv, o försök sedan slå i mig att vi inte har ett humanitärt problem.
Inlägg #6: Postat: 2003-04-01 14:20:00
Kent Davidsson svar på 4 o 5
Jaha, så att istället för att hänvisa till en faktisk undersökning, som visar det du påstår i artikeln, så gör du antaganden om t. ex. mörkertal och drar slutsatser utifrån det.
Inlägg #7: Postat: 2003-04-01 18:17:00
Josefine Alvunger
Ja, jag tycker att det är lämpligt att ta hänsyn till mörkertal vad gäller alla brott. Även t ex där kvinnor misshandlar sina män, där tror jag mörkertalet är större än de fall där kvinnor blir misshandlade. Men att bli utsatt för brott är långtifrån synonymt med att anmäla det. Jag har varit med om tre tillfällen i mitt liv som jag inte anmält, av skäl som är vanliga. Rädd för att inte bli trodd, rädd för att bli skuldbelagd. Så jag är en av mörkertalet iaf...
Inlägg #8: Postat: 2003-04-01 21:25:00
Bo
När jag läser Kents argumentation så slås jag gång på gång av tanken "det som inte syns, finns inte". En farlig väg att gå. Sociologisk metodik som trots allt är vad som krävs i denna fråga är inte en ständig jakt på siffror som Kent eftersöker. Och det tror jag han förstår om han tänker efter.
Inlägg #9: Postat: 2003-04-02 08:54:00
Kent Davidsson svar på 7
Bra att du erkänner att du fantiserar ihop saker iallafall.
Inlägg #10: Postat: 2003-04-02 08:58:00
Kent Davidsson svar på 8
Jag kan naturligtvis inte läggas dina vantolkningar till last. De som har dragit in siffror i denna tråd är "Bo" i svar 1 och JA i svar 4.
Inlägg #11: Postat: 2003-04-02 12:40:00
Josefine Alvunger
Det handlar inte om ett erkännande. Trodde du var intresserad av en diskussion. Dina syrliga kommentarer kan du behålla för dig själv. I början på mitt svar 4 förklarar jag vad jag anser om diskussioner om statistik. I detta svar förklarar jag vad jag anser om diskussioner med dig. Med all respekt.
Inlägg #12: Postat: 2003-04-02 15:22:00
Kent Davidsson svart på 11
Om du vill diskutera dina fantasier som vore de fakta så avstår jag. Om du däremot vill diskutera slutsatser dragna ur fakta så är jag med. Vi har fått veta att du inte har några belägg för påståendet att "Det är alls inte en isolerad liten grupp..." även om det i viss mån är oklart vad du menar med "isolerad liten grupp". Varför påstår du då det? Jag kan ju påstå motsatsen; likaledes utan belägg. Är det en diskussion som faller dig i smaken?
Inlägg #13: Postat: 2003-04-02 15:22:00
Kent Davidsson svart på 11
Om du vill diskutera dina fantasier som vore de fakta så avstår jag. Om du däremot vill diskutera slutsatser dragna ur fakta så är jag med. Vi har fått veta att du inte har några belägg för påståendet att "Det är alls inte en isolerad liten grupp..." även om det i viss mån är oklart vad du menar med "isolerad liten grupp". Varför påstår du då det? Jag kan ju påstå motsatsen; likaledes utan belägg. Är det en diskussion som faller dig i smaken?
Inlägg #14: Postat: 2003-04-04 13:15:00
Jörgen, till svar 4
Varför nöja sig med var tionde? varför inte dra till med att det bara är en av 100 som anmäler? Så är du, vips, uppe i 50! Så kan du ju hävda att det ÄR en majoritet. Och dra ifrån män över 60 också, för gamla gubbar slåss ju inte. Snart är det bara pappa och jag kvar som inte misshandlar våra fruar...
Inlägg #15: Postat: 2003-04-05 17:02:00
JoeHill
Roligt att JA erkänner att hennes argument är fantasifoster.
Inlägg #16: Postat: 2003-04-05 17:08:00
JoeHill
Man kan ju även göra slutsatsen att män som slår sina fruar/flickvänner och tjejer i allmänhet gör det vid upprepade tillfällen med flera anmälningar riktade mot samma person som följd. Sannolikheten att alla anmälningar är mot en ny unik man är nog låg. Så med andra ord vet ingen svaret. Så allt tjafs om siffror hit och dit är skit.
Laddar...