Kvinnovåld är global manskultur

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2003-03-27 15:42:00
q
Svar 18: Ja, jag håller med om att man kan se om det är bra att få bort dem. Men som jag sa tidigare. Samhället är en komplex maskin med kuggar och vevaxlar åt alla håll. Om man gör fel ingrepp kommer den explodera i ansiktet på oss. Alla som har enkla lösningar kommer jag att betvivla. Speciellt kommer jag att betvivla de som inte känner till alla kugghjul innan de ger på handgripligheter.
Inlägg #22: Postat: 2003-03-27 15:44:00
Marcus P på svar 19
Nä det gör jag inte. Men mitt resonemang bygger inte heller - som du antyder i svar 13 - på att jag skulle ha det "bättre än kvinnor". Jag har över huvud taget inte blandat in enskilda personer i mitt resonemang. Snälla, låt bli att göra det här till en fråga om person och "du tror det här bafatt du är sån där". Diskussionen är lite för viktig för sånt, tycker jag.
Inlägg #23: Postat: 2003-03-27 15:44:00
q
Dessutom ligger biologin och lurar i skuggorna. Jag gillar inte biologin. Jag är rädd för den. För om det visar sig att männen genetiskt har en inbyggt behov av att bilda pakter med andra män så har vi ett problem. Ett sådant manligt behov skulle till exempel vara svårt att kombinera med platta strukturer.
Inlägg #24: Postat: 2003-03-27 15:45:00
q
...För vad vet vi egentligen om arv och miljö? Egentligen?
Inlägg #25: Postat: 2003-03-27 15:47:00
q
Jag säger inte att det är så, men tänk om män har ett inbyggt behov av att bilda pakter för att känna sig trygg. Hur ska man kunna kombinera det med en platt struktur som gynnar kvinnor? Lösningen heter naturligtvis kompromiss. Men hur kan man kompromissa då männens "pakter" är ondskan själv som måste förgöras. Dagens feminism skulle inte kompromissa. De vill ha allt.
Inlägg #26: Postat: 2003-03-27 15:51:00
q
Och för att ta diskussioen om mansvåldet. Varför är män våldsamma? Jag tror att det beror på att män biologiskt sett gynnats av det. Männens muskler och aggression är ursprungligen riktad mot andra män! Om männen i en stam dödade alla män i en annan stam och våldtog deras kvinnor så fördubblade de sin avkomma. Våltäkt är en urgammal överlevnadsstrategi som vi inte längre vill ha i vårt samhälle. Men hur får vi bort det?
Inlägg #27: Postat: 2003-03-27 15:55:00
q
...Man kan ju alltid hoppas på att männens våld är en social konstruktion. Men det finns också en risk att våldet finns inpräntat i våra gener. Som ett vilande virus som vaknar till liv under rätt förutsättningar. Hur ska man göra då? Skjuta alla män bara för att de "bär på viruset"? Istället måste man väl försöka förstå vad det är som utlöser viruset och försöka förhindra det....
Inlägg #28: Postat: 2003-03-27 15:59:00
q
... Men om man inte ens vill tänka tanken att män kanske bär på ett "våldsvirus" vad händer då? Då kommer man fram till slutsatsen att pojkar inte blir våldsamma om man behandlar dem precis som flickor. Men vad händer då om man har fel? Mår pojkar bra av att bli behandlade som flickor?
Inlägg #29: Postat: 2003-03-27 16:01:00
q
Personligen tror jag på idén om att alla män bär på ett "våldsvirus". Vårt enda hopp är att hitta strategier för att undvika att våldsviruet aktiveras. Om det nu är någon feminist som bryr sig om vad jag tror.
Inlägg #30: Postat: 2003-03-27 16:05:00
q
Jag tror inte heller att män skulle må bra i paktlösa maktstrukturer då de jämt och ständigt måste akta sin rygg. Så måste feminismens mål vara att få in hälften med kvinnor överralt? Räcker det inte med styrelser och riksdag där den centrala makten finns? Ska man inte ta hänsyn till vad männen vill också eller är det bara kvinnor som ska premieras?
Inlägg #31: Postat: 2003-03-27 16:09:00
Marcus P
Jag är feminist och jag bryr mig i alla fall tillräckligt mycket för att vilja diskutera det. Vi vet inte så jävla mycket om arv och miljö som vi låtsas, och det blir inte bättre av att vi låser fast oss i antingen-eller-resonemang. Själv tror jag att samhället kan övervinna biologin och att det liksom är det som gör oss till människor. Vi gör inte alltid som våra instinkter säger åt oss - det kallas civilisation.
Inlägg #32: Postat: 2003-03-27 16:10:00
Marcus P forts
Vidare tror jag inte att de genetiska mekanismerna fungerar så enkelt som du beskrev, men det blir en jättelång utläggning om vetenskapsteori och annat som jag faktiskt inte hinner med just nu. Om du lämnar din epostadress eller mailar till priftisbigfoot.com kan vi kanske återkomma till ämnet.
Inlägg #33: Postat: 2003-03-27 16:12:00
Marcus P sista sista
Men självklart är målet inte att kvinnor ska premieras över män, utan att vi alla ska vara jämställda.
Inlägg #34: Postat: 2003-03-27 16:19:00
q
Du har rätt i att man borde gå och göra nått vettigt istället för att sitta här. Jag hinner inte med någon mer mail, men jag finns alltid i krokarna här på Sourze.
Inlägg #35: Postat: 2003-03-27 16:22:00
q näst sista
Precis som du är jag emot antingen-eller-resonemang. Varför jag tar upp biologin är bara för att många feminister säger "antingen", och då tvingas jag säga "eller" om ni förstår vad jag menar:
Inlägg #36: Postat: 2003-03-27 16:25:00
q sista
Feminister använder ofta männens våld som argument mot den manliga kulturen. Men om den riktiga orsaken är att män bär på ett biologiskt "våldsvirus" kan man inte beskylla vår kultur. Då är istället männen offer för sin egen biologi, som en sjukdom. Därmed blir resonemanget om våldskultur orättvist och fel. Ni förstår vad jag menar.
Inlägg #37: Postat: 2003-03-30 01:10:00
Marie.p
Våldsvirus, jag tror jag skrattar ihjäl mig...
Inlägg #38: Postat: 2003-03-31 15:17:00
q
Marie.p: Vad bra! då slipper vi dina klämkäcka kommentarer. Det rör sig naturligvis om en metafor. Med våldsvirus menar jag en ökad läggning för våld som är genetiskt betingad. Jag säger inte att något sådant finns, men att det kan finnas.
Inlägg #39: Postat: 2003-04-07 12:29:00
klas
Om manlig våldsamhet och aggressivitet skys av kvinnor försvinner det vad det lider ur genpoolen. Enligt min erfarenhet så skys det dock inte.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...