Kvinnovåld är global manskultur

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-03-27 15:04:00
q
Genom att utgå ifrån tesen att kvinnan är offret kan man inte längre föra en givande dialog. För alla problem som män har marginaliseras. Ni har bara halva sanningen. Ni har bara gissningar om varför män slår kvinnor, och de som skulle kunna ge er svaren får inte yttra sig.
Inlägg #2: Postat: 2003-03-27 15:07:00
q
Vårt samhälle är som en stor komplex maskin med kugghjul och vevaxlar som samverkar på mycket komplexa sätt. Ni känner bara till hälften av alla mekanismer men ändå vill ni in och sparka bort godtyckliga helt på måfå porr?. Männen kommer att hamna med fingrarna i kläm mellan kugganra så att blodet sprutar, men det märker ni inte, för ni tror att män bara försvarar sin makt.
Inlägg #3: Postat: 2003-03-27 15:08:00
Josefine Alvunger
Oj, förlåt oss feminister för våra starka ord. Vi borde såklart kalla det "starka, sexiga män" och "sätta kärringar på plats" istället.
Inlägg #4: Postat: 2003-03-27 15:09:00
q
Din vilja är god Josefine, men tyvärr. Det räcker inte med att du inte hatar män. Du måste lyssna på män också. Du måste förstå män ocskå. Du måste förstå vår situation. Framförallt har du ingen rätt i att försöka utestänga män ifrån diskussionen genom snack om kvinnoförtryck!
Inlägg #5: Postat: 2003-03-27 15:10:00
q
Att du numera lägger in lite mer nyanser i dina artiklar är ju i alla fall klart en framgång. Så kanske finns det hopp.
Inlägg #6: Postat: 2003-03-27 15:13:00
Josefine Alvunger
Jag utestänger inga män från några som helst diskussioner. Du har hängt med ett tag nu q o säkert uppfattat att jag svarar på alla inlägg o är mkt sugen på debatt o diskussion. Mina två artiklar våldtagen man, missfoster riktigt BJÖD in män i debatten, efterlyste dem. Ni lyser nämligen med er frånvaro, förutom i form av påhopp o förolämpningar... tyvärr..
Inlägg #7: Postat: 2003-03-27 15:16:00
q
Det kanske är fel, men jag upplever snacket om patriarkat som ett sätt att misskreditera mig och alla män. Jag har ingen speciell makt så jag ska inte behöva misstänkliggöras som någon som försvarar min rätt att förtrycka. Jag vill inte börja en diskussion i det utgångsläget.
Inlägg #8: Postat: 2003-03-27 15:19:00
q
Dessutom tar det kanske tid att formulera mannens problem och roll i samhället. Det är svårt alldeles oavsett, och att starta i uppförsbacke gör inte saken lättare. Jag tror att det förr eller senare blir en vettig debatt, men man måste ha tålamod.
Inlägg #9: Postat: 2003-03-27 15:25:00
Marcus P
Jag föredrar att formulera "snacket om ett patriarkat" som att de rådande normerna för det mesta ger män fördelar bara för att de är män. Inte så att du och jag skulle ha mer makt än tjejerna, q, bara så att vi får gå före i en massa köer. Och det är alltid trevligare för det egna egot att tro att man går före för att man är bra, än att tro att man går före för att man har kuk.
Inlägg #10: Postat: 2003-03-27 15:27:00
Marcus P
Det är den tron man gärna försvarar. Man försvarar bilden av sig själv som bra, mot vad man ser som en attack: "Du står där du står för att du har gått före i kön, inte för att du är kompetent" tolkas lätt som att man skulle vara inkompetent. Det är föreställningen om sin egen förträfflighet man vill försvara, inte någon diffus makt.
Inlägg #11: Postat: 2003-03-27 15:29:00
Marcus P
Jag har själv länge känt så, och av den anledningen avfärdat feminismen som en rörelse för "kvinnornas särintresse", en rörelse för "omvänd" diskriminering. Men nu har jag börjat tänka åt det motsatta hållet: eftersom jag nu är förbannat kompetent, varför ska jag inte uppskattas för det istället för att få gå före i köer? Varför ska jag köra med handikapp när jag är bra även utan?
Inlägg #12: Postat: 2003-03-27 15:30:00
q
Marcus P: Det du säger förutsätter att kvinnor faktiskt har det sämre i alla avseenden. Något som jag helt enkelt inte tror på. Jag tror att det är en missupfattning som kommer sig av att männen marginaliserats i debatten. Jag tror visst att män kan ha det bättre på något sätt, men livskvalité handlar om mer saker än en tjänst i en styrelse.
Inlägg #13: Postat: 2003-03-27 15:32:00
q
Marcus P: DU kanske har det bättre än kvinnor i övrigti alla avseenden. Men av det kan du inte dra några slutsatser om de liv som resten av alla män lever. Det finns massor av typiska mansfrågor som t.ex. umgängessabotage, faderskapsregistrering etc. Livet handlar inte bara om styrelseposter
Inlägg #14: Postat: 2003-03-27 15:33:00
Marcus P på svar 12
Inte i alla avseenden, det sa jag inte. Bara i rätt många. Och att det varit fokus på dem beror på att jämställdhetskraven i huvudsak drivits av kvinnor. Om det dyker upp en massa organiserade män som kräver jämställdhet, kommer man även sätta fokus t.ex. på föräldrafrågan. Och då kommer vi antagligen att få se en och annan kvinna som vänder sig emot jämställdheten just på samma sätt som vissa män gör idag.
Inlägg #15: Postat: 2003-03-27 15:34:00
q
Dessutom är jag övertygad om att männens dominans i makten handlar om männens förmåga att bilda pakter med varandra. Det är altså inte en medveten diskriminering av kvinnor. Det handlar om att män inte känner sig trygga med människor de inte kan bilda en pakt med. En kulturkrock altså.
Inlägg #16: Postat: 2003-03-27 15:36:00
Marcus P på svar 12 och 13
Frågan om styrelseposter har inte med livskvalitet att göra utan med maktens fördelning. Jag själv skulle aldrig vilja sitta i en styrelse. Hellre sitter jag i en koja i skogen. För övrigt utgår jag inte från mitt eget liv när jag skriver.
Inlägg #17: Postat: 2003-03-27 15:38:00
q
...Självklart ska man motverka sådan typ av segregering. Men hur? Idag har vi mer platta organisationer där pakter har mindre betydelse. Men har någon ställt sig frågan om det kommer att leda mer utbrändhet bland män? Kommer männen att stressa ihjäl sig då de inte längre kan känna sig trygga i någon pakt? Viljan är god, men tänk gärna över alla konsekvenser innan tack!
Inlägg #18: Postat: 2003-03-27 15:38:00
Marcus P på svar 15
Tillägg: Jag skrev svar 14 utan att ha läst svar 13. Läs ihop 12 och 14 - jag håller med dig om umgänge och faderskap. Manliga pakter kontra kvinnor som sticker knivar i ryggen på varandra är säkert en bidragande orsak till dominansen. Men hur kommer det sig att vi har dessa "kulturer", och vad gör vi för att få bort dem? Jag utgår ifrån att detta är önskvärt.
Inlägg #19: Postat: 2003-03-27 15:39:00
q
Svar 16: Klart du utgår ifrån ditt eget liv. Kan du påstå att du utgår ifrån mitt liv kanske?
Inlägg #20: Postat: 2003-03-27 15:41:00
Marcus P på svar 17
Okej, vi skriver om varandra och ställer ungefär samma frågor. Jag tror att det säkert kan leda till en ökad utbrändhet hos män. Men vad gör vi åt det? Hur får vi den enskilde mannen att inte känna sig tvungen att stressa ihjäl sig? Det verkar som om allt kokar ner till vad vi i samhället lär våra pojkar och flickor att göra...
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...