Ni har inte rätt att demonstrera mot USA

Inlägg #1: Postat: 2003-03-27 10:28:00
Smurf
Du har tydligen helt glömt bort vad som hände 1941 i Pearl Harbour, det är största anledningen till USA gick in i kriget då...

Precis som Boris skriver tror jag att största majoriteten av de som demostrerar nu gör det enbart jag upprepar enbart för att de de är imot USA de kunde inte bry sig mindre om vem USA ger sig på bara de får skrika slagord mot USA!
Inlägg #2: Postat: 2003-03-27 10:44:00
Klein
Och varför känner de en sån brinnande längtan att skrika slagord mot USA? anti USA-rörelsen förtjänar en analys. Det finns väl en orsak till hatet.
Inlägg #3: Postat: 2003-03-27 11:35:00
Magnus
Det var Japan som angrep Pearl Harbor, inte Tyskland. Visst, de var allierade, men min poäng är att Roosevelt måste bryta ner ett stort motstånd mot att gå i krig med Tyskland Hitler hjälpte till genom att förklara krig mot USA inom några dagar. Det har många forskare sett som en obegriplig dumhet
Inlägg #4: Postat: 2003-03-27 11:53:00
alex
Oj magnus radar upp sanningar efter varandra. Hitler hjälpte till genom att förklara krig mot USA inom några dagar. Det har många forskare sett som en obegriplig dumhet Kanske var det så att Hitler var obegripligt dum precis som de svenska "usahatarna"
Inlägg #5: Postat: 2003-03-27 12:15:00
Jurek
Pearl Harbour har inte med detta att göra. Boris har inget sagt om rätten till krig. Däremot avslöjar han skenheligheten hos professionella dogooders som inte verkar beröras så mycket av massmord och förtryck men vaknar till liv först när USA tar itu med en bödel. Jämför inte svenska världsförbättrare med de allierade soldaterna: det är de sistnämnda som riskerar sina liv.
Inlägg #6: Postat: 2003-03-27 13:41:00
Urquhart
Magnus: Regeringen i U.S.A. hade redan tidigt bestämt sig för att Hitler var en farlig man. Innnan landet självt gick i krig mot honom stödde de britterna med massvis av vapen och pengar, och även med frivilliga soldater till England och Kina.
Det var sedan regeringen som gick fick landet in i kriget, inte den "tysk-älskande" befolkningen.
Inlägg #7: Postat: 2003-03-27 16:34:00
nuddis
Jag fattar inte vad du försöker få fram. Du sa ju själv att det var Tyskland som förklarade USA krig
*?*
Inlägg #8: Postat: 2003-03-27 17:59:00
Magnus
Urquhart: Boris verkar förutsätta att man måste ha varit fiende till en diktaur sedan dag ett för att få lov att säga sin mening om den, alt. förhandla med den. I USA var det inte många som ville ha ett krig med Tyskland, Roosevelt såg det komma men han höll inga brandtal mot nazismen 1939. Det viktiga är vad man gör när det blir allvar, eler hur.
Inlägg #9: Postat: 2003-03-27 18:25:00
nuddis
jag tycker ww2 allegorierna bara är konstiga.
Inlägg #10: Postat: 2003-03-27 21:23:00
Jurek
Du har rätt Magnus, det viktiga är vad man gör när det blir allvar. Poängen är att några har tyckt att det var allvar när Saddam gasade kurderna, hängde judarna och slaktade eget folk. Andra upptäckte att det var allvar först när Bush och Blair tröttnade på att hålla igång inspektörerna med hjälp av permanent angreppshot. De är iofs i sällskap med några av EU:s ledande politiker men det gör inte sällskapet bättre.
Inlägg #11: Postat: 2003-03-31 09:12:00
Mikael
Eftersom WW2 och Hitler inte har någon egentligen plats i denna diskussion så har Magnus förlorat diskussionen, helt i enlighet med Godwins lag..
Inlägg #12: Postat: 2003-04-01 02:42:00
whirl
Värt att nämna är att USAs regim STÖDDE den förbannade diktatorn Saddam för inte alltför många herrans år sen. Att saddam ska fördömas och avsättas ter sig självklart, han försöker ju inte ens dölja sina brott mot mänskligheten, däremot är USA-regimen mäkta duktigt på att lyckas omvandla inblandning i massmord till något fördelaktigt eller helt enkelt sopa igen spåren. DÅ spelar banne mig anledningen till invasionen STOR roll. vem ska de tillsätta? Repris på talibanregimen kanske?
Laddar...