Hur skitig är du?

Inlägg #1: Postat: 2003-03-26 23:18:00
Krillle
Jag trodde att det betydde att man skulle få ta ansvar för sig själv som en vuxen person, inte att man får nya föräldrar i form av staten som straffar en om man gör farliga saker, även om sakerna i fråga bara är farliga för en själv. "Du får inte gå över gatan!"
Inlägg #2: Postat: 2003-03-27 04:18:00
Max
Hmm... Den passage i texten som jag upplever som lite hastig. Kräver nog en egen artikel. En vän till mig sa nyligen "Jag ska väl för fan själv få välja om jag har hjälm när jag kör båge!?", jag sa; "Men om du får en uggla i huvudet och kör på någon?"... Jag tror vi får offra lite för det fria valet.
Inlägg #3: Postat: 2003-03-28 11:17:00
Krillle
Jag tror inte att risken att köra på någon är särskilt större om man inte har hjälm, men jag kanske missförstod dig. Är det din mening att det ska vara olagligt att köra bil och motorcykel? För tänk om de tittar bort från vägen av någon anledning och kör på någon? Det händer hela tiden.
Inlägg #4: Postat: 2003-04-01 22:38:00
Max
Nja, jag menade ingenting i sak. Men för att tydliggöra gällde diskussionen; någon kör utan hjälm - får en uggla i huvudet - blir medvetslös - kör på någon annan. Med andra ord, då kanske det är ok med en lag om att ha hjälm trots att det "bara gäller mig"
Inlägg #5: Postat: 2003-04-01 22:42:00
Max
Men det du säger angående bilkörning är intressant. Det visar hur sjukt det blir om man drar den här typen av resonemang för långt. Jag vill nog beteckna uggle-metaforen som ett bra exempel på detta. Jag blir rädd av tanken på att någon bestämmer över vad som är bra och dåligt för mig.
Laddar...