Inlägg #1: Postat: 2003-03-26 12:45:00
|
Erik |
flumm på dig själv. Typen av kultur säger ju ingenting om hur svårt det är att skapa bra konst. Det är satan så mycket svårare att utöva fotbollskultur på Zlatans nivå än att sätta upp Medea på södra latins teaterlinje. Du blandar ihop konstnärlig kvalite med genre/kulturform.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-03-26 17:04:00
|
Rationell |
Det klart vi kan bestämma oss för att kalla en massa aktiviteter helt utan intressant intellektuellt innehåll fotboll etc för "kultur" om det får några att må bättre. Jag tillåter mig tvivla på att sådana begreppsmissbruk tillför något dock. Min attack riktade sig dock mot Maritas tydliga tendens att vilja låtsas som att skillnader i kvalitet mellan olika kulturgenrer inte existerar. Nonsens, förstås.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-03-27 10:50:00
|
Erik |
Vem behöver må bättre? Jag säger bara att vad gäller förstålse av sin konstform, nedlagt arbete, talang, förmåga att foga samman disparata delar till en harmonisk helhet så är det ungefär lika intelligent att särskilja mellan konst-/kulturformer istf mellan individuella prestationer som att särskilja människor i kompetenta eller mindre kompetenta utifrån deras skostorlek.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-03-27 12:07:00
|
Rationell |
Fotboll är en simpel lagsport som handlar om att göra mål. Det är klart det krävs en massa talang och träning för att bli en bra fotbollsspelare, men det gör ju inte det hela till konstnärlig verksamhet. Jag fattar inte vad du pratar om. Vad är syftet med att tänja begreppen på de mest konstiga sätt? Fotboll blir inte "finare" av att felaktigt benämnas konst. Konst handlar inte om att vara "fin".
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-03-27 15:15:00
|
Erik |
Ballet är en simpel koreografiövning som handlar om att springa runt lite på några plankor. Hur meningsfullt är det att uttrycka sig på det sättet? Syftet med att teoritisera kring kultur är liksom inom andra teoretiska fält: kunskapsbyggande. Nystar man i Maritas referande av kultursynen inom kulturpedagogik finner man nog att den är betydligt mer konsistent än din hemmagjorda bondkomiska variant av kulturkonservatism.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-03-29 22:39:00
|
Marita |
kulturkvalitetsskillnader finns visst! Men det är likförbannat kultur..
|
|