Inlägg #1: Postat: 2003-03-25 17:11:00
|
Erik Lindgren |
Greger, hur många gånger har du manifesterat eller stått för en politisk åsikt öppen? Inför hur många? Inför oliktänkande?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-03-25 18:37:00
|
Gnurf |
Det var väl inte frågan? Greger är kanske inte typen som demonstrerar av olika orsaker, men de som ofta demonstrerar har en tendens att endast demonstrera för/mot vissa sorts saker vilket lägger ett löjeväckande skimmer över dem.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-03-25 19:17:00
|
Erik Lindgren |
Att de demonstrerar för och emot vissa saker kanske beror på att de står för den åsikten, eller? Att det demonstreras mer mot USA än mot ex. Mugabe beror väl på att USA jämt och ständigt förekommer i media och politik, till skillnad från Mugabe och hans härliga rasism. I princip ingen politiker i väst lyfter fram situationerna i rel. okända länder, därför hamnar de aldrig i ljuset.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-03-25 19:53:00
|
MC |
Det vete sjutton om de står för något. De flesta demonstranterna är 16 åriga veganer som inte vet speciellt mycket om politik. Det är mest en "innegrej" och de får sina argument från jämnåriga kompisar, som i sin tur får argument från jämnåriga kompisar. En sådan sak som stenkastning är väl ett bevis för deras omogenhet.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-03-25 19:59:00
|
MC |
Däremot tror de sig kunna en hel massa politik! De har läst hela vkps partiprogram både bakåt och framåt, men någon annan ideologi bryr de sig inte om att studera. Åtminstone inga fördelar med den. Nackdelarna får de av statistik som de inte har lärt sig att tolka. Statistik är alltid sann, tolkningen kan variera... Men en dag kommer dessa individer att växa upp och få en mer nyanserad världsbild, tack och lov. Adjö.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-03-25 20:07:00
|
Röde Pavel |
Till MC. "De flesta demonstranterna är 16 åriga...” Skriver du. Du har nog vänt siffrorna. Jag t.ex. är 61 år gammal och demonstrerar. Har du sett en demonstration någon gång, eller du kanske svamlar som de flesta på yttersta högerkanten. Vad är demokrati. Demokrati är amerikanska missiler över tusen och en nattstaden Bagdad.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-03-25 20:43:00
|
Gnurf |
Erik > Ja det är det man frågar sig. När de högljutt ylar över att USA gör fel som går in i Afghanistan/Irak osv och säger att de tycker synd om folket men aldrig demonstrerat för detta folk de nu ska försvara mot USA då är hyckleri det första ordet som dyker upp i mitt huvud. Det är som de tar folks verkliga lidanden och använder det som en anledning för att kunna demonstrera mot USA. Detta gäller naturligtvis inte alla, men som sagt, var var demonstrationerna för Iraks folk innan USA gick in?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-03-25 22:26:00
|
Erik Lindgren |
Det är ju det som är det jobbiga. Det världspolitiska fokuset ändrar inte riktning pga en demonstration för Iraks folk i Vasaparken. En sådan demonstration skulle ha få deltagare och inte få mycket medialt utrymme. Men vad som däremot flyttar det världspolitiska fokuset är yttringar om t ex krig mums-mums för media, och när då det världspolitiska fokuset ligger där det gör då passar man på att yttra sig i frågan. Sedan spelar ju såklart vanlig medelklass-slöhet in också.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-03-25 22:40:00
|
Erik Lindgren |
Men jag kan ju inte säga emot att det finns folk som använder kriget och de civila lidanden som blir oundviklig följd av detta för att enbart demonstrera mot USA. Saken är ju då den att USA är i mångt och mycket, ren utrikespolitiskt sett, ett hot mot den personliga integriteten, den politiska friheten, det nationella självbestämmandet, osv. Det är såklart alla länder mot varandra, men eftersom USA är en mäktigare nation, utgör den ett större hot.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-03-25 22:44:00
|
Erik Lindgren |
Men visst, vänsterleden är även fulla av instinktsreagerande små politiskt halvmedvetna som klassar USA i sin helhet som något ytterst ont, elakt och förpestat. Och dm är ju såklart inte önskvärda, man måste kunna argumentera riktigt för en ståndpunkt, inte bara skrika massa skit.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-03-26 00:18:00
|
Mathias |
Anledningen till demonstrationerna är givetvis mediatäckningen av konflikten. Som tankeexperiment kan ni försöka räkna upp de 37 tror jag väpnade konflikter som pågår i världen just nu. Förutom att de flesta är okända eller dåligt rapporterade i media är de flesta inrikesangelägenheter i länder som aldrig förekommer i nyhetsrapporteringen, eftersom det land där 80 av den internationella presstäckningen passerar genom USA inte bryr sig om dess existens.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-03-26 04:00:00
|
whirl |
detta ständiga argument "var höll du/ni hus då eller då"... De flesta av åsikterna i artikeln är konkreta politiska ställningstaganden, om än något tillspetsade. att då kasta det här uttjatade argumentet verkar inte särskilt vettigt. många hänger säkert på en trend. minst lika många är väldigt engagerade. nån gång måste vara den första då man ställer sig upp och säger ifrån regimer och oförlåtligt agerande, vare sig adressen är saddam eller bush.
usch, blä, skam, bush blair saddam.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-03-26 04:05:00
|
whirl |
kontentan är att den sortens kritik som här framförts känns menlös. att dra in stenkastning är ju en otrolig generalisering. som att säga att sossar är opålitliga för att de är alkoholister. procentuellt sett så är säkert andelen alkosossar jämförbar med stenkastardemonstranter om ej större, men ett bra argument är det inte. låt höra konkret vad ni inte håller med om vad gäller t.ex.behandling av krigsfångar istället så kanske man kan ha en konstruktiv diskussion.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-03-26 07:45:00
|
Greger |
Nej den är inte menlös Whirl, för varför ska politiker ta dessa vänster opportunister på allvar, när de då kanske som Erik L föreslår bara demonstrerar då det finns goda chanser att media bevakar? Är det verkligen ett djupt engagemang eller bara cyniskt spektakel för att få in mer folk i ungdomsförbunden? Och så glöm inte den där trevliga festivalkänslan... Hycklare hela bunten.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-03-26 08:55:00
|
Lasse Thn |
Greger...Jag är övertygad att om de gick ut och demonstrerade FÖR USA i Irak, trots att de inte har demonstrerat FÖR en massa andra saker som du uppenbarligen kräver för att det ska vara trovärdigt, så hade du inte sagt flaska. Erkänn att din kritik beror på att du inte håller med dom...
|
|
Inlägg #16: Postat: 2003-03-26 10:56:00
|
Greger |
Lasse: Du har fel. Jag respekterar individer med genuina engagemang, vilket givetvis finns bland människor som har andra politiska åsikter än jag har. Jag föraktar dock hyckleri, vilket jag anser att den sk fredsrörelsen på gatorna till stor andel lider av. Erkänn nu att din kritik av mig beror på att du inte håller med mig...
|
|
Inlägg #17: Postat: 2003-03-26 11:02:00
|
Röde Pavel |
Jag föddes när ryska bomber föll över min hemby - jag kommer att dö när amerikanska bomber faller över världen. Vad är demokrati? Demokrati är amerikanska missiler över tusen och en nattstaden Bagdad.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2003-03-26 12:49:00
|
Lasse Thn |
Visst självklart att jag inte håller med dej...du har fel att fredsrörelsen hycklar, att den inte har ett äkta engagemang och att de flesta demonstranter är 16-åriga veganer osv osv.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2003-03-26 12:50:00
|
Lasse Thn |
En fråga...hur har du själv visat ditt engagemang för afganerna under talibanernas styre, irakierna under Saddam?
|
|
Inlägg #20: Postat: 2003-03-26 13:08:00
|
Gnurf |
Du missar poängen Lasse, vilken är att han troligtvis aldrig gjort det och inte gör det nu heller. Dock så har många av dem som NU anser sig bry sig om Iraks folk tidigare inte visat en tillstymmelse av engagemang vilket gör att man ställer sig frågan varför det blir så aktuellt först när USA blandar sig i vilket troligtvis i längden kommer ge ett positivt resultat. Det är däri hycklerimisstankarna ligger.
|
|