En mans tal efter våldtäkten

Inlägg #1: Postat: 2003-03-22 15:56:00
Jan Schmidt
Jäpp, precis så fungerar det. Läs Katarina Wennstams bok "Flickan och skulden" och du kommer att upptäcka att exakt så jävligt är det!
Inlägg #2: Postat: 2003-03-22 16:14:00
Martin C
Och jag antar att den boken är skriven av en våldtagen kvinna... Man får berättelsen ut ett enda perspektiv? Eller har hon varit med under rättegångar och studerat? Vet Katarina W. mer om lag och rätt än jurister?
Inlägg #3: Postat: 2003-03-22 19:08:00
Tilda
Och vad har du för belägg för att det inte är så ?
Inlägg #4: Postat: 2003-03-23 14:36:00
Martin C
Jag har förtroende för det svenska rättväsendet. De som är med vid rättegången kan förmodligen väldigt mycket mer än oss om lagar. Dessutom har de ju förmånen att verkligen träffa både våldtäktsman och offer. Så de kanske har en lite mer nyanserad bild än vi!
Inlägg #5: Postat: 2003-03-23 14:45:00
Josefine Alvunger
Till Martin C: Flickan och skulden är skriven av Katarina Wennstam, kriminalreporter på SVT. Hon har inte bara bevakat rättegångar, utan även tagit del av domslut. Hon har även intervjuat både förgripare och offer. Hon uppmärksammar också de fall som inte ens tas till domstol. Du kan väl åtminstone läsa den.
Inlägg #6: Postat: 2003-03-23 14:47:00
Josefine Alvunger
ja just det ja, hon intervjuar även åklagare och polis. Jag vill nog lova att det är en nyanserad bild som ges.
Inlägg #7: Postat: 2003-03-23 16:24:00
Martin C
Ok, då vet jag. Även om jag är lite skeptisk till skandalreportage som Uppdrag Granskning och Folkradion, vi vet ju alla hur det ligger till med Sanningen, eller hur?. Men det är väl bra att de finns antar jag.
Inlägg #8: Postat: 2003-03-24 10:05:00
Josefine Alvunger
Jag tycker man skall vara skeptisk till allt man läser, men en förutsättning för att kritisera är ju trots allt att man har läst boken ifråga. Läs den. Jag har noll förtroende för det svenska rättsväsendet. I första hand består det av personer, som du o jag, o deras subjektiva meningar. Må så vara att lagtexten är objektiv, men tolkningarna är oändliga.
Laddar...