Män våldtar jämställdheten

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-03-20 22:13:00
Arvid Jurjaks
Självklart skiljer vi oss fysiskt, och säkert också psykiskt. Däremot kan man fråga sig vad det är som gör att vi skiljer oss åt även psykiskt... har även det med biologin att göra, eller är det socialt betingat? Är den psykiska skillnaden också en biologisk skillnad, liksom den psykiska, så är allt jämställdhetsarbete förjäves. Då är uppenbarligen kvinnan underordnad mannen. Punkt slut. Jag tror du tjänar på att sitta i länsstolen och filosofera ett tag.
Inlägg #2: Postat: 2003-03-20 22:19:00
Rationell
Jag sitter gärna i min länsstol, men jag inbillar mig inte att det påverkar fakta om hur världen funkar. Först måste man ta reda på hur det ligger till, och för det duger bara vetenskapliga studier. Sedan, när man vet lite om det, kan man fundera över lämplig politik.
Inlägg #3: Postat: 2003-03-20 22:22:00
Rationell
Bara för att exemplifiera: Män har bättre rumslig förmåga detta går att mäta med speciella tester än kvinnor. Denna förmåga är positivt korrelerad med testosteronhalt hos både män och kvinnor. Det här är resultat från noggranna objektiva försök. Mera sådant behövs om vi vill reda ut psykologiska skillnader mellan könen.
Inlägg #4: Postat: 2003-03-20 23:05:00
Katta
Vilka vetenskapliga studier pratar du om? Sociologiska eller biologiska kanske psykologiska??? Den vetenskapliga forskningen domineras av män, varför?
Inlägg #5: Postat: 2003-03-20 23:49:00
Rationell
En tidig referens är Nock & Kolakowski, 1973, Further evidence of sex-linked major gene influence on human spatial visualizing ability, Am J Hum Gen, 25:1-14.
Men det finns fler psykologiska och beteendegenetiska studier som visar detta. Jag letar gärna upp ytterligare referenser om du vill.
Huruvida studierna är gjorda av män eller kvinnor spelar ingen roll, så länge de är korrekt gjorda. Behöver det påpekas?
Inlägg #6: Postat: 2003-03-20 23:52:00
Rationell
Katta, du frågor också varför vetenskaplig forskning domineras av män. Jag kan ge min egen hypotes. Till en viss del beror det nog på miljöfaktorer, men det är samtidigt ett slående faktum att vetenskapliga genier i 9 fall av 10 är män. Detta har förmodligen att göra med att extrema egenskaper generellt sätt är vanligare hos män.
För en intressant utveckling av detta och andra intressanta observationer om kreativitetens biologi, läs gärna Eysencks "Genius".
Inlägg #7: Postat: 2003-03-21 00:54:00
Katta
Nej tack Rationell, jag har som många andra helt andra teorier kring varför 9 av 10 vetenskapliga genier är män ; så jag ger mig inte ens in i någon diskussion om biologi och gender denna gång. Vi får helt enkelt sakligt finna oss i att den ena inte kommer kunna omvända den andra i denna fråga.
Inlägg #8: Postat: 2003-03-21 00:56:00
Katta
Däremot skulle det vara intressant att veta hur du ställer dig till "det tredje könet". Intersexualism är en inte allt för ovanlig företeelse...
Inlägg #9: Postat: 2003-03-21 09:21:00
Rationell
Naturen är inte digital, den är inte antingen/eller. Naturen är analog, och det finns en del människor som "hamnar mellan stolarna". Se filmen "Venus Boyz" för exempel på västerländsk könsstympning.
Inlägg #10: Postat: 2003-03-21 09:48:00
Robert
Rationell: Ursäkta stölden! Ovanstående var riktad till rationell, inget annat.
Inlägg #11: Postat: 2003-03-21 11:09:00
Mia
Det tycks mig ganska klart att om vi vill tillskriva ett kön vissa positiva/negativa egensker, kommer den av motsatt kön som besitter dessa egenskaper vara "avvikande". Är det vettigt? Vad händer med den individuella friheten då? Varför är det viktigare vilket kön som har vilka egeneskaper än vilken individ?
Inlägg #12: Postat: 2003-03-21 16:56:00
Christer H svar på 1
Arvid, dina dragna slutsats av en ev. biologisk bakgrund till vissa könsspecifika beteenden, är oriktig. Jämställdhet är fullt möjligt att uppnå oavsett delvis skilda roller. Dessutom anser jag inte att kvinnan "förtrycks", det är din uppfattning. Däremot är vi inte jämställda än, men bra på väg. Mvh CH
Inlägg #13: Postat: 2003-03-21 17:10:00
Christer H svar på 11
Det tycks mig väldigt oklart vad du menar, Mia? Vi är 50/50, den ena eller andra sidan kan väl aldrig vara "avvikande"? Vi har delvis olika egenskaper sett till grupp. På individnivå är spridningen avsevärt större. Generella skillnader påverkar inte vår individuella frihet. Vad som är "viktigare" avgörs väl av sammanhanget. I allmänna diskussioner är individnivån ointressant, jämfört med våra dagliga kontakter där individer spelar stor roll. Mvh CH
Inlägg #14: Postat: 2003-03-21 17:15:00
Rationell - originalet! :
Hej Robert och Katta,
Ni är väl båda inne på samma sak, men jag är inte riktigt säker på hur ni menar att "tredje könet" etc kromosomavvikelser, hermafroditer osv påverkar det vi pratar om nu. Det verkar väl helt klart att den stora majoriteten är män eller kvinnor XY eller XX...
Inlägg #15: Postat: 2003-03-21 17:30:00
Rationell
Katta, jag förstår om du inte hinner dra igång stora gender-diskussionen. Men jag är ändå nyfiken på din ståndpunkt: Visst måste det väl ändå vara så att kontrollerade vetenskapliga studier är enda sättet att få klarhet i vilka könsskillnader som är genetiska och vilka som är miljöbetingade? Detta kan ju bara inte vara ett fråga för teoretiskt filosoferande!!
Inlägg #16: Postat: 2003-03-21 23:01:00
Katta
Jag håller med dig helt att vetenskapliga undersökningar är det som bringar klarhet. Vårt största problem här är att, framförallt, sociologin och biologin ofta får fram motstridiga budskap. För mig är det inte självklart att biologin per automatik har rätt i dessa frågor.
Inlägg #17: Postat: 2003-03-21 23:09:00
Katta
Vidare så har du rätt i att majoriteten av alla människor är kvinnor eller män. Men sen finns det en grupp intersexuella. Det går inte att dra likhetstecken mellan intersexualims och hermafroditer. "Intersexpersoner föds med könskromosomer, yttre genitalier eller inre reproduktionssystem som inte anses vara standard för varken kvinnor eller män." ISNA - Intersex Society of North America
Inlägg #18: Postat: 2003-03-21 23:11:00
Katta
Vad jag menar är att biologin rensat ut dessa personer som människor med felaktiga kön medans personerna själva vill se sig som "det treje könet". Det går alltså inte helt att fastställa vetenskapligt att vi människor består av två kön.
Inlägg #19: Postat: 2003-03-22 17:59:00
Christer H svar på 8,17
Det finns alltid undantag som bekräftar regler. Det "tredje kön" som Katta beskriver beror på att något gått fel i den embryonala utvecklingen. läs vad SOS skriver: Länk: sos.se Det handlar allså om sällsynta sjukliga/dysfunktionella tillstånd. Det motsäger inte könsdiktomin, tvärtom. Mvh CH
Inlägg #20: Postat: 2003-03-22 22:47:00
Katta
Fantastsikt att du så självsäkert kan säga det när diskussioner pågår över hela världen om vad intersexualism är för något. Visst har Sverige alltid klassat det soom en sjukdom och omöblerar könet på spädbarn för att de ska passa in i ordningen. För den saken skull behöver det inte vara det rätta. De intersexuella jag talat med anser inte att de är sjuka...
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...