|
Inlägg #1: Postat: 2003-03-19 17:29:00
|
|
Nartin |
Nu ska jag ut och dricka öl. Det är farligt, för eftersom jag är man så kan alla mina spärrar släppa och jag förvandlas till en våldtäktsman. Jag är en tickande bomb. grabbig och farlig.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-03-19 17:38:00
|
|
Marcus P |
Nja, det är väl inte helt sant. Om Robert skrivit en artikel där han förnekade förintelsen eller tog ställning för Usama bin Ladin hade det nog också kommit en väldig massa svar. Men det betyder inte att förintelsen inte har ägt rum eller att Usama är en hygglig gosse, eller hur?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-03-19 17:39:00
|
|
Marcus P |
Trots att det hade varit heta frågor.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-03-19 17:44:00
|
|
Nartin |
...och dessutom är ju inte direkt jämställdheten som diskuterats här i kommentarsfälten, utan snarare huruvida "mansrollen" är destruktiv och huruvida alla har en kollektiv skuld. Eller?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-03-20 10:57:00
|
|
Yanni |
Ja Marcus P, men nu gjorde inte Robert det utan han skrev om vanlig svensk vardag med våra olika roller. Och hur DET kan vara en så HET fråga var vad jag funderade över.
Könsrollerna och jämställdhetsfrågor är två sidor av samma mynt.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-03-20 11:38:00
|
|
Christer H |
Diskussioner om manligt/kvinnligt berör alltid. Inte för att jämställdhet inte råder, utan för att könet är vår primära "egenskap" och grupptillhörighet! Att militanta feminister och media utnyttjar detta, är förståeligt men tråkigt. Resultatet blir att motsättningar skapas. Debatten tar karaktär av "könskrig", vilka vinner på det? Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-03-20 12:28:00
|
|
Marcus P |
Jag tror inte att "könet är vår primära egenskap och grupptillhörighet". Jag tror inte att det viktigaste med mig är att jag har kuk. Hur menar du Christer?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-03-20 12:29:00
|
|
Marcus P |
"Mansrollen" är nog i första hand destruktiv för dem som ihärdigast spelar den.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-03-21 08:49:00
|
|
Kalle G |
Att ständigt måla upp en bild av en "mansroll" med enda syfte att slå sönder den, är ju inte heller speciellt konstruktivt. En bild som få känner igen och väldigt många ställer sig frågande inför.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-03-22 14:30:00
|
|
Christer H |
Med "primär egenskap" menar jag att det är den egenskapen människor först noterar i ett mänskligt möte. Ålder konkurrerar möjligen, och kulturell tillhörighet, men könet är primärt i de flesta dagliga möten. Grupptillhörigheten följer av det första. Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-04-01 23:39:00
|
|
Max C Tycker att Christer H är coolast |
Vem behöver säga något när Christer H har greppat micken!?!? Ingen! Ingen!...
Men av respekt för C. Lite överflödigt understöd. Identitet börjar nerifrån och går upp, så Marcus, det är kuken det börjar med. Vem tjänar på ett "könskrig"? Media, vissa politiker, en del löntagare och alla demagoger som måste hata för att kväsa sin bitterhet.
|
| |