Inlägg #1: Postat: 2003-03-17 18:50:00
|
anna |
Härligt, tycker jag med! Men ändå synd att du fortfarande känner skuld. Men jag kan ändå förstå det, det har jag gjort under resor i t.ex Afrika när jag sett all skit vi ställt till med- men jag tror inte att det är någon bra känsla egentligen... Hur ska vi komma förbi det?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-03-17 19:22:00
|
JoeHill |
Kanske genom att sluta skuldbelägga varandra och ge konkreta förslag på vad som bör göras istället?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-03-18 11:30:00
|
Yanni |
Just det Joe, men då måste männen ta ANSVAR för och ERKÄNNA att det förekommer våld som enbart riktar sig från ena könet till det andra och bara pga av detta kön. Svårt att komma med lösningar på problem vissa inte anser finns. Med ansvar menar jag att i vardagen ta avstånd från sexistiska uttalandet mm.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-03-18 12:49:00
|
JoeHill |
Yanni: Vad jag läst här har ingen förnekat problemet med våld. Nu skuldbelägger du folk igen.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-03-18 13:07:00
|
Robert |
JoeHill: Vilka konkreta förslag har du?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-03-18 13:57:00
|
Christer H |
Kan vi enas om att orättvisor pga. kön förekommer, så blir nästa steg att identifiera dessa och prioritera åtgärder för förändring. Här har vi huvudproblemet. Denna identifiering och prioritering skiljer sig radikalt åt beroende på vem man är. och vad man har mellan benen. Att män könsdiskrimineras förnekas ju i stort sett av feminister. Mvh CH
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-03-18 14:40:00
|
JoeHills konkreta förslag: |
Vi vill alla att våldet skall minska. Så vi måste ta bort moroten som finns för de personer bla. vissa av manligt kön som är våldsamma, så detta beteende inte uppmuntras. Ett beteende som uppmuntras har större sannolikhet att upprepas. Vad är då moroten och hur tar vi bort den?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-03-18 14:40:00
|
JoeHills konkreta förslag: |
Moroten för våldsamma personer är att de får respekt. De anses som "balla" av sin omgivning, de får lätt tjejer, särskilt i skolåldern. Om dessa personer inte fick respekt eller tjejer när de är våldsamma skulle hela samhällsmönstret brytas.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-03-18 14:44:00
|
JoeHill |
Dock är detta mönster väldigt svårt att bryta sönder, då det även finns en genetisk aspekt till att alfa-hanen får respekt och brudar. Generna ligger oss till last på detta område, tyvärr.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-03-18 15:32:00
|
Robert |
JoeHill: Men om vi nu har analyserat vårt eget och andras beteende, borde vi kunna lista ut när vi beter oss på ett felaktigt sätt, oberoende av om det är genetiskt eller inte.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-03-18 15:41:00
|
Robert |
JoeHill: Så om du nu vet när, var, hur och varför du beter dig på ett visst sätt, så borde du kunna ändra det beteendet.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-03-18 15:43:00
|
Robert |
JoeHill: Att våldta en kvinna och sedan säga "det var inte mitt fel, det var mina alfa-hanegener som aktiverades", är både fegt, oansvarigt och nedvärderande mot sig själv, omgivningen och sina gener.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-03-18 15:45:00
|
Robert |
Alltså: Oavsett om ORSAKEN är genetisk eller social, så kan vi fortfarande ändra ett felaktigt beteende, om vi är medvetna om felet.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-03-18 16:27:00
|
JoeHill |
Jag håller med svar 13. Men hur ska det gå till. Jag tror inte på att skuldbelägga halva befolkningen.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-03-18 23:02:00
|
Christer H svar på 7-13 |
Våldsamma män får normalt ingen "belöning" i vårt samhälle. Däremot får mäktiga, självsäkra män detta. Undantaget är vissa perifera subkulturer, typ MC-gäng, förortsgäng och andra kriminella grupper. Det ni snackar om stämmer inte! Ffa. inte om vi snackar våldtäkt, det fördöms normalt även i dessa kretsar. Mvh CH
|
|
Inlägg #16: Postat: 2003-03-19 11:13:00
|
Yanni |
Det var då ett jävla tjat om skuldbeläggande. Du Joe tycker ju inte att du har någon skuld i vad andra män gör - och har det inte heller - så varför snöar du in på det i var och varannat inlägg? Jag tycker bra män borde säga ifrån högre till andra män som är skitar dock.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2003-03-19 12:58:00
|
JoeHill |
Varför ska just män ha bördan att säga ifrån till andra män. Ska inte ett sådant åtagande gälla alla människor oavsett kön? Sedan tror jag inte att bara säga "Ajabaja" hjälper.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2003-03-19 16:27:00
|
Yanni |
Jag fattar inte att du inte begriper eller driver du med mig Joe? Det TAR bättre om andra MÄN fördömer dåligt beteende från MÄN. Är det svårt eller? När kvinnor säger ifrån uppfattas det som gapfeminism och gnäll. Och vadå BÖRDA? Det ligger väl i ditt intresse också att vi får ett bättre samhälle.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2003-03-19 16:49:00
|
JoeHill |
Yanni: 1. Hur vet du att det tar bättre om män säger ifrån till män? 2. Att kvinnor som säger ifrån uppfattas som gapfeminister beror på att de oftast är gapfeminister. Jag tycker dock inte att de ska sluta med det. 3. Vore inte det bästa om alla sa ifrån samtidigt tillsammans? Dock tror jag fortfarande inte att bara säga ifrån löser några problem. De som kallar sig "Fucked for life" skiter nog i vad jag säger även fasst jag är man.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2003-03-20 10:53:00
|
Yanni |
Pojkar behöver goda manliga förebilder. De saknas ofta idag. FFL hade nog inga. Hur jag vet att det TAR bättre? Fråga vem som helst som jobbar med kriminella män. De männen ser ju NER på kvinnor, varför skulle de lyssna på dem? För att inte tala om vad vissa invandrargrupper har för inställning... Med säga ifrån menar jag naturligtvis från samhällets sida, men även i vardagen.
|
|