En manlig feminist talar ut

Inlägg #1: Postat: 2003-03-16 19:37:00
JoeHill
Arch Sex Behav 2003 Feb;321:7-14
An evolutionary perspective of sex-typed toy preferences: pink, blue, and the brain. Alexander GM. Large sex differences in childrens toy preferences are attributed to gender group identification and social learning...
Inlägg #2: Postat: 2003-03-16 19:38:00
JoeHill forts...
The proposal outlined in this paper is that contemporary conceptual categories of "masculine" or "feminine" toys are also influenced by evolved perceptual categories of male-preferred and female-preferred objects. Research on children exposed prenatally to atypical levels of androgens and research on typically developing infants suggest sex-dimorphic preferences exist for object features, such as movement or color/form...
Inlägg #3: Postat: 2003-03-16 19:39:00
JoeHill forts...
The evolution and neurobiology of mammalian visual processing--and recent findings on sex-dimorphic toy preferences in nonhuman primates--suggest further that an innate bias for processing object movement or color/form may contribute to behaviors with differential adaptive significance for males and females...
Inlägg #4: Postat: 2003-03-16 19:39:00
JoeHill forts...
In this way, preferences for objects such as toys may indicate a biological preparedness for a "masculine" or "feminine" gender role-one that develops more fully as early perceptual preferences are coupled with object experiences imposed by contemporary gender socialization.
Inlägg #5: Postat: 2003-03-16 19:46:00
JoeHill
För er som inte fattar visar studien ovan att det finns en medfödd del i att pojkar föredrar vissa typer av leksaker och flickor andra. Feminister påstår ofta att denna typ av könsdiskreptans endast beror på vår uppfostran och inte är medfödd.
Inlägg #6: Postat: 2003-03-16 19:51:00
JoeHill
Det ligger således inte lågnt borta att patriarkatet inte enbart är en social konstruktion utan även ett resultat av de gener vi fötts med. Att då bara ändra de sociala struktererna för att få bort ett patriarkat kommer antagligen inte att fungera. Generna finns ju kvar. Det är helt enkelt som att banka huvudet i väggen. Jag kan förstå att feministerna är frustrerade.
Inlägg #7: Postat: 2003-03-16 20:28:00
Marie H
Vilken gen är det som ger JoeHill den självklara tolkningsrätten på det patriarkala problemet? Sen vilken gen är det som sitter inne med svaret?
Inlägg #8: Postat: 2003-03-16 20:39:00
JoeHill
Ingen enskild person har tolkningsföreträde av det patriarkala problemet, allra minst de som blundar för fakta.
Inlägg #9: Postat: 2003-03-17 10:10:00
Marcus P
Leksaksbilens inträde i evolutionen är fantastiskt. Med tanke på att bilen bara funnits i hundra år, dvs i säg fyra generationer, måste det ha varit evolutionshistoriens allra snabbaste mutation.
Inlägg #10: Postat: 2003-03-17 10:12:00
Marcus P
Trams åsido. För det första betyder inte eventuellt biologiskt betingade könsskillnader att samhället ska ordnas så att mannen är överordnad kvinnan. Föreställningen att samhället måste vara som naturen är förlegad. Det finns massor av instinkter och sånt som vi har bemästrat. Det är det som kallas civilisation.
Inlägg #11: Postat: 2003-03-17 10:16:00
Marcus P
För det andra säger en enskild studie inte särskilt mycket. I den här frågan finns nog tillräckligt mycket material för att du och jag ska kunna slänga vetenskapliga artiklar på varann tills vi tröttnar. Den text du kopierat jag antar att det är ett abstract låter ju både stringent och övertygande, men man måste tänka på att det är GM Alexanders "skyltfönster".
Inlägg #12: Postat: 2003-03-17 10:16:00
Marcus P
För dig som ansluter dig till hans tes är det lätt att tro på det. För mig som tvivlar räcker det inte med ett abstract. Jag vill veta vilken frågeställning han haft, vilka hypoteser han testat och hur han gjort det. Jag vill veta vad han använt för underlag. Jag vill kolla hans källor. Och så vidare.
Inlägg #13: Postat: 2003-03-17 10:19:00
Marcus P
Nu kommer jag antagligen inte hinna kolla upp Alexanders studie. Men min poäng är inte att försöka falsifiera hans tes. Min poäng är att påpeka att det inte är "spiken i kistan" för alla feminister bara för att det går att copypasta ett abstract från "Archives of Sexual Behaviour".
Inlägg #14: Postat: 2003-03-17 11:36:00
JoeHill
Har jag sagt att det är spiken i kistan? Nej. Vad som däremot är intressant är att inga studier utesluter en genetisk koppling till beteenden i kombination med en miljö. Det är detta jag vill visa. Patriarkatet som fenomen är mer komplicerad än vad den feministiska litteratur som finns tillgänglig idag framhäver. Allt är inte bara ett resultat av vår uppfostran.
Laddar...