En manlig feminist talar ut

Inlägg #1: Postat: 2003-03-16 14:50:00
ensam
imorgon på sourze: mohammed träder fram och ber om ursäkt för att han är invandrare. Invandrare är ju överrepresenterade som förövare i gruppvåldtäkter, altså: invandrare begår gruppvåldtäkter. Mohammed berättar hur han trodde sig vara en god människa, men nu ser sin skuld i strukturen.
Inlägg #2: Postat: 2003-03-16 14:52:00
ensam
Oj då, kommentaren var menad som ett svar på artikeln, inte på Josefins inlägg. Klant-jag.
Inlägg #3: Postat: 2003-03-16 15:40:00
E2
svar till ensam - förstår din sarkasm, men måste säga att antagandet är felaktig. Invandrarkillar och gruppvåldtäkter beror på de stora sociala problem som finns i våra miljonprogram runt storstäderna. Problemen är skapade av oss, svennarna.
Inlägg #4: Postat: 2003-03-16 16:09:00
JoeHill
Så, det är inte fel på ungdommarna som begår gruppvåldäckter, utan istället är det fel på gemene svenson som har röstat fram politiker som bygger miljonprogram?
Inlägg #5: Postat: 2003-03-16 16:13:00
Robert
Josefine: Tack så mycket.
Inlägg #6: Postat: 2003-03-16 20:58:00
Johan S
Det handlar *faktiskt* om kultur mina vänner. Sedan vikingatiden har vi i sverige haft plats för starka och relativt fria kvinnor. Om några 10-årsperioder kommer basen för den här kulturen att vara borta - den nuvarande befolkningen. Det är bara att acceptera: Jämlikheten är dömd. De värderingar som förs in av de kulturer som, fullständigt kommer att köra över våran, har *inte* patriarkalets avskaffande på sin dagordning.
Inlägg #7: Postat: 2003-03-16 21:03:00
Johan S
E2 - Sociala faktorer? Ta en titt i de länder som de berörda invandrargrupperna kommer ifrån. Det är värre där, mycket värre. Om jag mins rätt var det 900 hedersmord i pakistan ett år. Då får man väl säga 900 anmälda och klassifiscerade som sådana!
Inlägg #8: Postat: 2003-03-16 21:14:00
Johan S
På ett plan har jag inget emot att attityderna ändras i sverige. Har nämligen grundsynen att ingen kultur är sämre än någon annan. Alla har sin egen moral och eget system av värderingar - går inte att objektivt nedvärdera någon. Allt är relativt. Men just nu känns det inte speciellt trevligt att ana vart vårt samhälle är på väg. Men jag är ung ännu, kanske kan jag ändra mina värderingar?
Inlägg #9: Postat: 2003-03-17 03:10:00
Hugo Olsson
Svar på 6,7,8. Har du hört talas om assimilation? Det är vad som händer när en grupp vandrar in i ett annat samhälle och, sakta, säkert men inte konfliktfritt övertar detta samhälles livsstil och värderingar. Och våld mot kvinnor är precis lika oacceptabelt oavsett om förövaren heter Yebab eller Thomas.
Inlägg #10: Postat: 2003-03-17 08:47:00
Robert
ensam: Gruppvåldtäkter är enskilda brott, inte en struktur. En bättre jämförelse vore apartheidsystemet. Hur många har du hört säga "Jag ser inget fel med apartheid. Jag bara bodde, arbetade och levde i Sydafrika. Jag slog inte ihjäl några svarta själv, därför vill jag inte ta till mig någon kritik..."?
Inlägg #11: Postat: 2003-03-17 08:58:00
Robert
Johan S: Tror du har fått en släng av xenofobi... Även om den lilla minoriteten invandrare skulle samla sina mycket spridda åsikter och gemensamt jobba för att avskaffa jämlikheten, så är det ingenting varken du, jag, en majoritet av svenska folket eller en majoritet av invandrarna vill. Och då vore det väldigt märkligt om det skulle bli så.
Inlägg #12: Postat: 2003-03-17 12:18:00
Kalle G
10, ja vi har ju verkligen en uppsjö av lagar som reglerar kvinnors och mäns olika rättigheter och tillträde till det offentliga rummet i Sverige.
Inlägg #13: Postat: 2003-03-18 05:39:00
Johan S
Apropå svar 9-12: Invandrarna är naturligtvis inte en heterogen grupp. Men en sak många av dem har gemensamt är att de kommer från kraftigt patriarkala kulturer. Sedan är de inte speciellt få, vad sägs om att de snart är 1/3e del av befolkningen? Är det en liten minoritet?
Inlägg #14: Postat: 2003-03-18 05:44:00
Johan S
Så Hugo O vem kommer att assimilera vem? Skulle du genast pocka upp de kvinnoförtryckande idealen i Pakistan om du flyttade dit? Relativistiskt sett är det lika omoraliskt för den enskilde patriarken att lätta på sina regler bara för att han flyttar till Sverige. Han kommer naturligtvis att föra ursprungslandets sedvänja vidare till sina söner.
Inlägg #15: Postat: 2003-04-23 15:52:00
Håkan Lindberg
Det värsta med Robert och sorgligaste, är att han är felprogramerad. Och dessvärre har en stark destruktiv känsla.
Som inte är bra för ett samhälle.
Laddar...