Inlägg #1: Postat: 2003-03-14 13:49:00
|
anna |
Hej Kalle, vad bra att du inte gjort något sådant! Synd att du inte är feminist.
Om du är kvinnohatare beror sig väl på. Jag känner ju inte dig. Men om du inte tycker att det är ett problem att vi har ett samhälle där så många kvinnor far illa bara för att de är födda utan snopp, så kanske du hatar kvinnor.
Att du inte vill KALLA dig för feminist betyder det att du delar många av värderingarna men inte vill placera dig i något fack?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-03-14 15:09:00
|
pUs |
Att Kalle inte kallar sig för en sak som du tycker att han borde kalla sig för, gör att han per automatik hatar alla kvinnor. Tycker du att det är ett särskilt smart sätt att diskutera på?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-03-14 15:18:00
|
Kalle G |
Hej Anna, varför tycker du det är synd att jag inte är feminist? Kan man vara feminist utan att dela grundsynen på ett "patriarkat" som grunden till allt ont, och att det enda sättet att komma till rätta med särbehandling efter kön är att särbehandla folk efter kön?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-03-14 15:31:00
|
pUs |
Det enda som har betydelse är uppenbarligen vad man kallar sig. Inte vad man har för avsikter eller mål.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-03-14 16:52:00
|
anna |
Hej Kalle, ja visst kan man det. Jag tycker inte att patriarkatet är grunden till allt ont. Jag tycker att frågan är svårare än så. Kvinnor upprätthåller ju även de/vi det system vi lever i. Se bara på de platser i världen där könsstympning förekommer. Det finns ju så många olika sorters feminism. En del tar fasta på ekonomiska aspekter, andra på biologiska och ytterligare andra på maktförhållanden. Jag ser det som en blandning mellan ekonomi och makt.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-03-14 16:55:00
|
Kalle G |
Men varför är det så viktigt att kalla sig feminist, när ordet kan betyda precis vad som helst? Eller absolut ingenting, beroende på vad man själv lägger in i det.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-03-14 16:56:00
|
anna |
Och pUs, jag förstår inte varifrån du får detta med att jag säger att Kalle är en kvinnohatare. Jag skriver att jag inte känner honom tillräkligt bra för att uttala mig om det och att om han tycker att sexualliserat våld mot kvinnor är bra så kanske han är det. Men jag skriver inte att han tycker att det är bra. Av det lilla jag läst så tycker jag han verkar väldigt vettig. Han frågar istället för att bli bara bli arg. Det är en bra egenskap, tycker jag.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-03-14 17:01:00
|
anna |
Sant, Kalle. Det har jag också tänkt på, eftersom det finns former av feminism som jag absolut inte håller med om. Men samtidigt så måste jag kunna bestämma över vad ett ord betyder för mig. Jag menar bara för att inte du gillar vad alla män gör så fortsätter du ju att kalla dig för man. Okej, förklaringen haltar lite eftersom feminism är en tanke. Men ord är ofullständiga - det är ju vi som fyller dem med innehåll.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-03-14 17:02:00
|
anna -forts |
Och om jag skulle skriva just min form av feminism skulle det behövas en bok. Det fick inte plats i min text. Men huvuddragen är att jag tycker att det är mer än bara en fråga om lön. Det sexualiserade våldet eller bara hotet om våld krymper kvinnors livsrum. Och jag tror inte att det behöver vara så om vi hjälps åt att se problemen och göra något åt dem.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-03-14 17:06:00
|
Kalle G |
hej Anna -> Svar 1, jag tycker det är ett problem att vi har ett samhälle där så många MÄNNISKOR far illa, oberoende av vad de har mellan benen.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-03-14 17:06:00
|
anna |
Det vill säga att det är något vi måste kunna prata om utan att bli kallad än det ena än det andra. För jag tycker att själva våldet mot kvinnorna är värre än att några män känner sig träffade. Min önskan är att fler män engagerade sig mot själva våldet istället för att bli arga på oss som redan vill se en ändring. Och nu menar jag inte att du är arg utan talar i allmänhet
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-03-14 17:08:00
|
anna |
Hej Kalle svar tio det tycker jag också. Absolut. Men jag tycker det är ännu värre att man ska fara illa just på grund av en så banal sak som var man har mellan benen.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-03-20 11:00:00
|
Kalle G |
-> svar 8 Hej igen Anna. Kan men verkligen bestämma själv vad ett ord betyder? Såvitt jag vet är den gängse betydelsen av ordet "man" något i stil med "hankönad varelse av arten homo sapiens". Det är inget som jag varken kan påverka betydelsen av, eller välja bort min tillhörighet till så länge jag inte opererar mig.
|
|