Inlägg #1: Postat: 2003-03-14 13:36:00
|
anna |
Varför ska jag räkna män? Har vi inte viktigare saker framför oss? Hur vore det om alla som går omkring och räknar män försökte göra något åt sexismen och sexualiserat våld istället?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-03-14 13:36:00
|
anna- forts |
De flesta män jag känner är feminister och skulle skriva under på vart enda ord jag skrivit i texten.
Men varför är ni andra, icke feminister, så rädda? Kan vi inte försöka se problemen och göra något åt det istället? Det är ju ni män som blundar som separerar er från oss som vill förändra.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-03-14 13:37:00
|
anna - forts 2 |
Och om du nu är så inne på att räkna. Räkna hur många av kvinnorna i din bekantskap som blivit utsatta för sexualiserat våld. Det är brukar inte vara någon rolig räkning.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-03-14 14:47:00
|
Jörgen |
Så de flesta män du känner kan skriva under på att du aldrig köpt eller hotat någon för att få sex? Vad förvånande... Hur vet de förresten vad du gör på rummet när lyset är släckt? :-
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-03-14 15:06:00
|
Kent Davidsson svar på 1-3 |
AR uppvisar här en provkarta på typiska feministiska föreställningar. 1. Åsikter som avviker från feminismen beror på "rädsla". 2. Man bör "försöka se problemen" d. v. s. man bör se problemen som feminismen ser dem. 3. Vi män "blundar" för att vissa män inte tycker att vissa förändringar är dåliga. Utöver detta säger sig AR vara emot sexism men tillåter sig att tala om hur "ni män" beter sig.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-03-14 15:07:00
|
pUs |
Hahaha :
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-03-14 17:23:00
|
anna |
Om det nu inte är rädsla, Kent, vad är det då som gör att, vissa, män upprörs mer över att, vissa, kvinnor och män tycker som jag än att, en del män men inte alla, ger sig på, en del men inte alla, kvinnor?
Dessutom trodde jag faktiskt att alla tyckte att det är ett problem att kvinnor lever under hotet att bli våldtagna och slagna av människor i deras närhet. Men jag kanske har fel...
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-03-14 17:31:00
|
Kent Davidsson svar på 7 |
Jag vet inte exakt vilka du menar. Om du tror att invändningar mot kollektivistiska resonemang om "strukturer" och "mansroller" innebär att man inte tycker att våldtäkt är ett problem så är du fel ute.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-03-14 18:15:00
|
anna |
Om det inte är strukturer, vad är det då, som du ser det? Och så rädslan, där vill jag också gärna veta hur du tänker.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2003-03-14 22:21:00
|
Kalle G |
Anna svar 7, du behöver inte ironisera, jag tror faktiskt att ni och jag är överens om att våld är ett problem i samhället, och att våldtäkt är ett av de värre. Vi är alltså överens om problemet, men det vi inte är överens om är problemanalysen och lösningen. Jag tror att det är det som Kent menar med att vi inte ser problemen på samma sätt som feministerna svar 5, punkt 2.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2003-03-14 22:25:00
|
Kalle G |
Kent och jag tycker att eftersom det är ett fåtal män som våldtar, ska vi inrikta oss på dem; vård, behandling, terapi, fotboja, fängelse... whatever, så att de håller sig lugna och inte hotar någon. För som en del har påpekat, det är ju våra mammor, systrar, flickvänner, döttrar som utsätts. Så att säga att vi inte vill lösa problemet är... i bästa fall dumt och i värsta fall en ren förolämpning.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2003-03-14 22:34:00
|
Kalle G |
Men du anser att problemet är strukturen och den generella mansrollen som ska ändras rätta mig gärna om jag har fel. Men Kent och jag som lever i "mansrollen" varje dag känner inte igen oss i din beskrivning av den. Och eftersom det beskrivs som ett generellt problem känner vi oss naturligtvis utpekade som ansvariga/medskyldiga för något vi inte gjort, med resultat att vi blir... förbannade.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2003-03-14 22:38:00
|
Kalle G |
Samtidigt som ni vill att vi ska ta avstånd från, och hjälpa er att lösa problemet! Men hur tar man avstånd från något man inte gjort? Varför ska jag ta avstånd från den roll jag har levt hela mitt liv utan att göra någon illa? Och hur villiga tror ni vi blir att hjälpa till, när vi först blir oskyldigt anklagade för att vara själva problemet?
|
|
Inlägg #14: Postat: 2003-03-15 15:07:00
|
Daniel |
Kalle G - Du skall skämmas oavsett om du någonsin gjort någon kvinna något ont eller inte, inse att ingen som kallar sig "feminist" kan ifrågasättas av någon, allraminst en man, om någon man gör det är han "rädd" och ett "bevis" för att personen som kallar sig feminist har rätt.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2003-03-15 22:50:00
|
anna |
Okej Kalle, du verkar ju vara en av de smartare här inne. Men varför tror du att det slår runt för dessa män? Det är kanske där skillnaden ligge?
Jag tror mycket riktigt att det är strukturer. Precis som jag tror att rasism och våld mot barn bottnar i strukturer. Även om inte alla är en del i själva förtrycket måste nog, om inte alla, så ivarje fall de flesta göra vad de kan för att slå sönder dessa. Tror jag.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2003-03-15 22:53:00
|
anna |
Och vad gäller ironin så kan du ju ta en titt på svar fem eller 14 eller.... Jag ber om ursäkt för min ironi men jag blir så trött på att människor som säger att inte jag ska dra alla över en kam tar sig friheten att göra det själva. Jag har ju aldrig skrivit att jag tror att alla män beter sig illa. Jag menar om man tror det så är man antagligen så korkad att jag väl inte skulle klara att skriva en hel text eller så skulle jag ha haft oturen att blivit utsatt för övergrepp av en massa mä
|
|
Inlägg #17: Postat: 2003-03-15 22:53:00
|
anna |
- och en sådan människa kanske till och med elaka män borde försöka behandla väl.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2003-03-17 10:02:00
|
Kent Davidsson svar på 9 o 16 |
9. Det är enskilda personer upplysningsvis. Du anser tydligen att det är någon som är rädd. Kan du inte tala om vem det är och varför du anser det? 16. Varför talar du inte om våldäktsmän och misshandlare om det är det du menar? Varför talar du om män eller mansrollen?
|
|