|
Inlägg #1: Postat: 2003-03-14 10:39:00
|
|
anna |
Jaaa, jag är så tråkig. Men jag kan väl skriva lite då, så du blir glad...
Av all forskning som hittills bedrivits för att visa på skillnader mellan könen så har det endast visat att det finns större skillnad mellan individer än mellan kön.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-03-14 10:39:00
|
|
anna |
Det är möjligt att, som du skriver, det skulle visa sig att det finns små skillnader i könsrollerna även mellan människor. Men för att se det skulle vi behöva skala av allt vad samhälle heter så att vi kom tillbaka på, vad ska man säga... djurstadiet om du förstår vad jag menar, utan att ta illa upp av mitt ordval som en del andra verkar göra här.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-03-14 10:39:00
|
|
anna |
Men än så länge har inte forskningen, mig veterligen, börjat med sådana sociala experiment ännu, och jag hoppas att vi slipper se det också. Som det är nu kan man inte forska på biologiska skillnader i roller. Men man kan se skillnader i genus.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-03-14 10:40:00
|
|
anna |
Jag tycker att flera av inläggen, och nu menar jag inte särskilt ditt, blandar ihop olika former av biologi. Jag menar jag vet väl också att kvinnor föder barn, jag är gravid själv. Men frågan är om möjligheten att föda barn hos kvinnor och större möjlighet att utveckla muskelstyrka hos män för med sig personliga/ själsliga egenskaper som att städa eller meka med bilar. Jag tror inte det.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-03-14 10:41:00
|
|
anna |
Precis som jag inte tror att man kan säga att människor med mer pigment i huden än vad jag råkar ha ÄR på ett speciellt sätt. Det är därför jag drar kopplingen mellan rasbiologi. Jag tycker inte att tanken ligger så långt ifrån varandra att forska på ”rasers” olika själsliga egenskaper än att forska på könens olika egenskaper. Bägge bygger på att eftersom vi ser olika ut utanpå måste vi vara olika inuti. Det finns inget som tyder på att det skulle vara så.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-03-14 10:42:00
|
|
anna |
Nöjd? ;-
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-03-14 20:30:00
|
|
Hugo Olsson |
Yes! Alltså, i grund och botten håller jag med dig: det finns inga av gud givna könsroller som endast Syndare bryter mot. Men, jag läste din lilla artikel om att du väntar barn. grattis, förresten! Och du känner ju hur hormonerna påverkar dig.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-03-14 20:30:00
|
|
Hugo Olsson |
Nu gissar jag vilt, men jag skulle tro att du är ovanligt obenägen just nu att börja med till exempel fallskärmshoppning. Dels naturligtvis för att du vet att du väntar barn, vår specifikt mänskliga förmåga att veta saker och intellektuellt förhålla oss i tidenmen också, föreställer jag mig, för att du känner dig lite mer osäker, har ett lite större behov av trygghet just nu än i vanliga fall. Vilket jag då tror är en hormonell påverkan, "arvet från djurstadiet" Har jag fel?
|
| |