|
Inlägg #1: Postat: 2003-03-14 11:12:00
|
|
marko |
Det är nästan övertydligt hur mycket du hatar män. Du implicerar att män gör alla de hemskheter som du säger att du inte gör - samtidigt som en normalbegåvad individ fattar att 99 av alla män inte agerar på det sättet. Och ändå tycker du att det är ok att skiriva så.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-03-14 12:54:00
|
|
ahnberg |
jepp, precis sånna är vi allihopa.. mmm..
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-03-14 12:57:00
|
|
JoeHill |
Kanske inte hat, snarare rasism.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-03-14 13:25:00
|
|
Tomas |
Hur många män känner du? Kan du räkna dem på en hand eller ett finger? Separation från den manliga hälft leder aldrig till något positivt. Om dina samlade intryck istället kommer från fördomar och hypervinklade undersökningar, utförda av separatistiska feminister är det inte så konstigt att du känner dig upprörd. Jag minns en gång när jag sade till en kvinna att det största problemet med dagens feminism är att den är så dogmatisk. Gissa vad hon svarade - Håll käften! Ganska träffande, eller hur.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-03-14 13:34:00
|
|
Gunnar Hellgren |
Hängivna feminister verkar vara missnöjda och olyckliga människor som saknar självkritik men som ensidigt vill hävda att männen är huvudorsaken till detta.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-03-14 13:39:00
|
|
Kalle G |
Hej Anna. Jag har inte gjort något av det som du skriver om, mot någon kvinna. Men jag vill inte kalla mig feminist. Betyder det att jag är en kvinnohatare?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-03-14 14:13:00
|
|
Kent Davidsson |
Kan du inte berätta vad du menar med feminist i stället för att räkna upp vad du inte gjort. Det blir lättare att besvara frågan i titeln då.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-03-14 14:18:00
|
|
Bosse Lind |
Anna. du säger: "jag kallar mig feminist och vill att mäns våld mot kvinnor ska upphöra."
Jag säger: "jag vill inte vara feminist när feminister är manshatare"
Drar vi lika mycket hela gruppen över en kam? jag säger ja!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-03-14 14:23:00
|
|
Man |
Jaha, nu var vi där igen. Ytterligare en gång tvingas man höra det tokfeministiska favoritbudskapet: män är onda, kvinnor är goda. Suck...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-03-14 14:56:00
|
|
pUs |
Sjuk artikel. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Jag har aldrig gjort någon av sakerna du räknade upp, och ingen av mina vänner heller såvitt jag vet. Hur ser du på män egentligen? Är det så du tror att vi beter oss mest hela tiden?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-03-14 16:16:00
|
|
Katta |
Jag blir lite mörkrädd över Sourzemännens okunskap kring feminism. Jag omger mig av massor med män och kvinnor och ingen av dem skulle tolka texten som att Anna skulle vara manshatare. Hur kommer det sig att männen här är så oförstående inför övergrepp mot kvinnor?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-03-14 17:40:00
|
|
Johans S |
Känner mig dum som påpekar något tämligen uppenbart: Komplexa begrepp, eller etiketter - som i det här fallet, kan betyda en himla massa olika saker för olika personer. Folk som *verkligen* hatar män kan givetvis kalla sig för feminister t.ex.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-03-14 18:20:00
|
|
Viktor |
Bra Anna, du är ingen manshatare. Du är en stark kvinna och många av oss män klarar inte av starka kvinnor. Jag har vuxit upp bland starka kvinnor, min mor var en sådan, min fru är. De hatar mig inte trots jag är en man.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-03-15 08:35:00
|
|
Michael Ståhlberg |
Citat ur text av Anna Rytterbrant:"Framför mig gick en tjusig man. Han hade rock och omgav sig med ljudet av italienska herrskor. Han vinglade och försökte hålla rätt kurs genom att gå mitt på cykelbanans vita linje. Det gick sådär måste jag säga, han vinglade från ena sidan in i den andra - ner i en vattenpöl och nästan in i en stolpe." forts
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-03-16 14:15:00
|
|
q |
För att citera en överlevare ifrån Auschwiz: "Motsatsen till kärlek är inte hat, det är likgiltighet". Nazisterna kanske inte hatade judarna, de bara betraktade dem som intet värda. Som djur.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-03-16 14:56:00
|
|
Josefine Alvunger |
Bra, modigt och viktigt. En eloge till dig! Mvh J
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-03-17 00:32:00
|
|
Christer H |
Vem säger att "feminister...bör hata män"? Är inte det en märklig utgångspunkt om du vill träffa "diskussionglada och öppensinnade människor"? Du säger ju indirekt att de som inte är feminister, anser att dessa "är manshatare". Jag påstår att få av oss, feministkritiker här, kallar er detta. Du går in i en felaktig försvarsställning som inte gynnar en konstruktiv debatt. Förstår du inte det? Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-03-17 12:14:00
|
|
martin. |
Jag vill ställa en ödmjuk fråga... så snälla, bli inte arg på mig bara för att jag är man och vill ha svar på den här frågan. I sådana här diskussioner kommer det alltid upp att alla män måste ändra sin inställning och kämpa för att strukturerna ändras. Men jag får aldrig veta hur jag konkret ska gå till väga... jag älskar och respekterar min flickvän, har aldrig gjort någon, vare sig man eller kvinna fysiskt illa. Jag köper inte porr. Jag respekterar kvinnorna på mitt jobb...
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-03-17 14:36:00
|
|
Yanni |
Jag tror att kvinnohatarna är betydligt fler än manshatarna och mycket farligare.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2003-03-19 22:04:00
|
|
Anka |
Bra att få se det från en annan synvinkel. Faktum är att man har inte riktigt tänkt så här eftersom "kvinnohatet" ändå är något man har vant sig vid mer, hur illa det än låter. Men "manshatare" hör man ju talas om betydligt oftare. De måste vara i minoritet jämfört med allt kvinnohat som faktiskt finns. Bra artikel.
|
| |