Ordet svartskalle

Inlägg #1: Postat: 2003-03-14 13:39:00
Yohannis Petersson
Erik, vill du att jag ska tolka det som en personlig förolämpning mot från dig?
Du känner inte mig och har ingen orsak att kalla mig "blatte". Det du gjorde nyss är däremot förtal, dessutom har du ingen orsak till att göra det. Akta dig.
Inlägg #2: Postat: 2003-03-15 16:26:00
Joo
Förtal? Haha! Du är inte bara en "blatte" utan obildad också.
Inlägg #3: Postat: 2003-03-16 12:49:00
Yanni
Neger har aldrig varit ett skällsord i Sverige. Däremot nigger. Som inte ens det på svenska har en sådan laddning som det har i USA.
Inlägg #4: Postat: 2003-03-16 23:01:00
Erik Lindgren
Yohannis: du bevisade just min poäng. I din artikel hävdar du att man ska kalla folk för vad de egentligen är, och däribland använda ord som blatte, svartskalle, osv. Vad du inte tänker på är att dessa ord redan är besatta med negativ klang och att det kommer vara mycket svårt att avdramatisera dem. Du tog illa upp när jag kallade dig blatte, vilket visade på att du själv inte klarade av den hanteringen av ordet som du förespråkar.
Inlägg #5: Postat: 2003-03-17 12:14:00
Yohannis Petersson
Du sa det i form av en kritik mot min artikel, DU tycker inte att man ska använda ordet "svartskalle" till mörkhåriga invandrare, det tycker jag om man kan tvätta bort den negativa laddningen, det var den på 60-talet och inge svarthårig människa reagerade negativt på det. Men, det du sa vasr en form av personlig bestraffning mot min åsikt och det behöver jag inte acceptera, även om du inte tycker som jag. PUNKT SLUT.
Laddar...