Den sunda biologiska kvinnan

Inlägg #1: Postat: 2003-03-12 14:55:00
Mike
Öh, nazisterna anser att jorden är rund. Det gör jag också. Är jag nazist då?. Har du hört uttrycket "guilt by association" Ett billigt knep som du inte rodde iland med.
Inlägg #2: Postat: 2003-03-12 16:04:00
Kalle G
Är forskning för att bevisa skillnader mellan könen osmaklig? Det har ju annars varit mycket debatt de senaste åren om att för mycket av den medicinska forskningen görs på män, så att medicinerna blir mindre effektiva på kvinnor.
Inlägg #3: Postat: 2003-03-12 16:05:00
Martin C
I dagens samhället är det vanligtvis större skillnad mellan en man och en kvinna, än mellan två kvinnor. Många vill ändra på detta och lika många tycker det är bra. När man forskar i området är syftet att vetenskapligt komma fram till vilken av åsikterna som stämmer. Innan man gör det, ska man vara objektiv. Jag förstår inte vad som är negativt med forskning?
Inlägg #4: Postat: 2003-03-12 16:17:00
Hugo Olsson
Vi är ju trots allt djur. Lite säregna är vi, men någon absolut, knivskarp gräns finns inte. Så du gör det lite väl enkelt för dig när du hänvisar till djurens "instinkter" och vår "miljö". Vi har också instinkter och nedärvda beteenden. För mig är det ganska självklart att en del av dessa nedärvda beteenden skiljer sig mellan könen. Vi är ju olika fysiskt, varför skulle vi mentalt vara identiska?
Inlägg #5: Postat: 2003-03-12 17:17:00
Marcus P
Du börjar i rätt ände men dribblar sedan bort dig. Att nazisterna var biologister säger självfallet ingenting om alla andra biologister. De flesta nazister var sannolikt även högerhänta, vilket inte säger något om högerhänthet. Vad gäller själva forskningen, bör ett humanistiskt svar bli någonting i stil med att forts
Inlägg #6: Postat: 2003-03-13 12:46:00
Christer H
Du propagerar fult och felaktigt! Det finns uppenbara biologiska skillnader mellan könen. Det påverkar de olika "roller" män och kvinnor "spelar". Kopplingen till Nazismen, är bara dålig "guilt by association"-argumentation. Genus"gänget" forskar för att visa att könsbeteenden är inlärda. Den forskningen är ideologisk styrd. Varför skulle motsatsen helt plötsligt bli "osmaklig"? Mvh CH
Inlägg #7: Postat: 2003-03-14 00:12:00
Hugo Olsson
Anna har kommenterat alla kommentarer utom min. Fan va tråååååkigt... :-
Inlägg #8: Postat: 2003-03-14 00:49:00
Andreas
Varför är det så problematiskt att det finns forskning som försöker bevisa skillnader mellan raser/kön? Det är väl ändå upp till oss själva om vi vill handla annorlunda givet forskningsresultaten än om vi inte haft dem.
Inlägg #9: Postat: 2003-03-14 14:13:00
Kalle G
Det finns ju ändå biologiska skillnader mellan oss. Kroppen och humöret påverkas ju av varierande hormon-halter, det får väl ändå anses vara hyfsat vetenskapligt fastlagt? Och om kroppen och humöret påverkas, varför är det då så otänkbart att det också skulle påverka vårt uppträdande och de val vi gör?
Laddar...