Språkpolisen är värsta tv-inslaget

Inlägg #1: Postat: 2003-03-12 08:37:00
Clive
Det tål att upprepas: Sverige är ett klassamhälle, även om det som markerar klasstillhörighet i Sverige - som språket - är något mer subtilt än i en del andra länder... plus det faktum att makteliten gärna kallar sig själv saker i stil med "enkla arbetargrabbar".
Inlägg #2: Postat: 2003-03-12 10:23:00
Fripp
Klassamhället är en lögn. Vi lever alla i en jämnfet medelklass. Fast det är klart, Clive, du har kanske lagt upp din kommentar över modem? Däremot finns det några som är mer jämlika än andra medelklassare - mediaelitister. VS gör en välgärning genom att dra ner brallorna på alla som försöker exkludera med hjälp av språket. Det är en utsträckt hand till alla som vill vara med och äga sitt eget språk. Bara en elitistisk mediastreber kan tycka illa om en sådan inbjudan.
Inlägg #3: Postat: 2003-03-12 13:12:00
Rationell
Popova har rätt! Naturligtivs finns det en norm för vad som är korrekt språk och inte! Framför allt är skillnaden i språklig förmåga och allmänbegåvning mellan de bästa talarna och skribenterna - de som sätter normen - och de sämsta enorm. Leve elitism och kvalitet, och ned med lagom-Sverige, det enda land där ett så idiotiskt program som Lindströms kan nå en sådan ofattbar popularitet. "Inget är rätt och fel eller bra och dåligt, för då - buuhuu - kan ju jag vara *sämre* än någon annan...".
Inlägg #4: Postat: 2003-03-12 13:12:00
Rationell
Popova har rätt! Naturligtivs finns det en norm för vad som är korrekt språk och inte! Framför allt är skillnaden i språklig förmåga och allmänbegåvning mellan de bästa talarna och skribenterna - de som sätter normen - och de sämsta enorm. Leve elitism och kvalitet, och ned med lagom-Sverige, det enda land där ett så idiotiskt program som Lindströms kan nå en sådan ofattbar popularitet. "Inget är rätt och fel eller bra och dåligt, för då - buuhuu - kan ju jag vara *sämre* än någon annan...".
Inlägg #5: Postat: 2003-03-12 13:35:00
Bodil snor
Ja visst är det jobbigt när så få ser upp till en liten inavlad "elit".
Inlägg #6: Postat: 2003-03-12 13:45:00
anna drega
SOLIDARITET!!!
Inlägg #7: Postat: 2003-03-12 13:51:00
bodil snor
Det är skönt att man snart skall flytta till usa så man slipper inavels högern.
Inlägg #8: Postat: 2003-03-12 13:52:00
Rationell
Hej, Bodil Snor; vackert namn du har. Vi bör respektera och eftersträva kvalitet i språkliga och alla andra sammanhang för att det är så och endast så civilisationen förs framåt. Så enkelt är det - jobbigt vad?
Inlägg #9: Postat: 2003-03-12 14:17:00
kalla mig Bodil snor
Japp alla skall hållas på sin plats. Fybubblan för det nyrika patrask eller arbetande slödder som inte bryr sig, och skapar sina egna värden, utan att respektera våra inavlade seder och riter.
Inlägg #10: Postat: 2003-03-12 14:48:00
Rationell
Hej igen, madame Snor. Detta handlar absolut inte om konservatism eller översitteri. Språkligt experimenterande är självklart intressant. Även detta kräver dock stor språkkänsla för att bli bra. Min poäng är: alla språkbruk står inte på samma nivå i det avseendet.
Inlägg #11: Postat: 2003-03-12 20:02:00
Man
Till "Rationell":

Du saknar uppenbarligen grundläggande kunskaper om språksocilologi och språkhistoria. Dina föreställningar om hur språknormer uppstår är i högsta grad förvirrade och felaktiga. Så - för att uttrycka mig klart och entydigt - skriv inte om saker du inte vet något om! Det är ju, som du själv säger, viktigt med kvalitet i språkliga uttryck. Och innehållsmässig kvalitet uppnås bäst genomn kunskaper i det ämne man skriver om.
Inlägg #12: Postat: 2003-03-13 01:45:00
Rationell
Hej "Man". Det hade varit roligare om du använt dina 500 tecken till att förtydliga var du anser att jag har fel. Min poäng är ju mycket enkel: Skillnader i språkbruk avspeglar framför allt skillnader i språklig förmåga. Primitiva subkulturer har ett primitivt språk. Jag kan mycket väl föreställa mig vilket relativistiskt dravel som frodas i politiskt korrekt "språksociologi" för närvarande: vilken rotvälska som helst upphöjs till lokal norm så snart fler än två idioter använder den.
Inlägg #13: Postat: 2003-03-13 06:42:00
Man
"Rationell", du lägger dig på en mycket låg nivå när du utan egentliga kunskaper hävdar att viss vetenskap utgörs av "relativistiskt dravel". För att bemöta detta skulle jag behöva gå in på resonemang, inte bara om språksocilogi, utan om språkhistoria, förhållandet mellan språkförmåga och andra kognitiva förmågor m.m. Det finns inte plats för detta här. Därför säger jag bara att din nedvärderande attityd i kombination med din uppenbara brist på sakkunskap inte hör hemma i en vettig diskussion.
Inlägg #14: Postat: 2003-03-14 12:59:00
MA
HSP slår in öppna dörrar. Självklart bemöts man efter hur man uttrycker sig. Du kan i ”fel” miljö också bli nedlåtande bemött om du ser på Bingolotto, lyssnar på dansbandsmusik klär dig fel. Det innebär knappast att det är ”fel” att titta på Bingolotto. Du kan också bemötas med misstro om du talar akademikerslang eller "högstatussvenska" i fel miljö. Att lära sig vilka signaler man sänder ut när man använder språket på ett visst sätt är nyttigt, men det har inget med rätt och fel att göra.
Inlägg #15: Postat: 2003-03-15 13:49:00
Lars
Kommer ni ihåg Gunnar Strängs ibland säregna språkbruk? Det berodde antagligen på att han i hög grad var självlärd, det fanns ingen som kunde lära honom koderna kring nya ord när han vidgade sin vokabulär under självstudierna om skrönan är sann: bl a med hjälp av makulatur han räddade från någon soptipp Skillnader i språkbruk kan ha ett flertal orsaker. Att det framför allt skulle spegla skillnader i språklig förmåga är nog mest önsketänkande från Rationells sida.
Laddar...