Språkpolisen är värsta tv-inslaget

Den här tråden diskuterar artikeln Språkpolisen är värsta tv-inslaget.
Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2003-03-14 17:08:00
anna
Det sämsta jag läst Popova!
Inlägg #22: Postat: 2003-03-14 18:35:00
Anders
Susanna kan argumentera men jag håller inte med henne och jag undrar vad hon har för inställning till folk.
Inlägg #23: Postat: 2003-03-14 19:36:00
Magnus Gustavsson
Nu har jag tänkt på det här i flera dagar och min första reaktion består. Det är en otroligt korkad krönika i bästa fall, i värsta fall en elitist som reagerar på att ett maktredskap vrids ur händerna på henne... I båda fallen stinker det!
Inlägg #24: Postat: 2003-03-14 20:55:00
Magnus
Skönt att se att F.L. retar upp denna gamla intoleranta och elitistiska klick som vill styra över vårt folkets språk.
Inlägg #25: Postat: 2003-03-14 21:36:00
Lordh
Så rätt. Jag darrar av makaber vällust.
Inlägg #26: Postat: 2003-03-15 11:03:00
Olle
Är det Johan Hakelius hon är gift med?
Inlägg #27: Postat: 2003-03-15 12:04:00
Mario Marcolin
Att med roligheter få en och annan att fundera över språkligheter är inte fy skam.

TV är underhållning, inte verklighet!
Inlägg #28: Postat: 2003-03-15 19:21:00
Moby
Kan inte alla dessa bittra kvinnor försöka bearbeta sin ångest på annat sätt än att var man än vänder sig klaga på allt och alla.
Inlägg #29: Postat: 2003-03-16 11:51:00
Juanita Gina Zanetti
Men är det inte bara så att han försöker få alal svenskar där ute att förstå att det viktigaste med det svenska språket är att man förstår varandra? Jag tycker om honom som lingvist, men det var synd att han inte svarade ordentligt på din text.
Inlägg #30: Postat: 2003-03-16 15:00:00
Mia
´Vill bara säga att "Värsta språket" är ett mycket underhållande och bra program. Det bästa som visas på SVT för tillfället.
Inlägg #31: Postat: 2003-03-17 04:53:00
annakarin josefsson
det här räcker inte. du kommer inte ens halvvägs i en kritik som är helt berättigad. lindström är påläst och påvisar i teve en åsikt som inte alla delar. för att du ska kunna opponera mot den måste du veta vad han pratar om. och trots all klarsynthet gör du inte det. lingvistiken och sociolekterna är ju, trots allt, ganska tricky business!
Inlägg #32: Postat: 2003-03-22 17:53:00
Jörgen Karlsson
Eftersom de flesta som kommenterat SHPs krönika inte verkar behärska grundläggande läsförståelse, sammanfattar jag här krönikans två huvudpoänger.

1. Ett språk behöver regler för att underlätta kommunikation mellan människor.

2. FL:s påstående om att det inte finns något rätt eller fel sätt att tala, så länge man begriper varandra är, må vara tilltalande men är helt verklighetsfrämmande.
forts.
Inlägg #33: Postat: 2003-03-29 07:47:00
Jonny Bergström
Fredrik tar upp det, och du Susanna understryker det, och jag bekräftar det.
Språket uppfattas som bekant av många som något oerhört regelstyrt, när det i själva verket är precis tvärt om, så länge man förstår meningen i en sats, även om den inte har de "mått" som den ska ha enligt Svenska Akadimens Oumbärliga Lista.
Det är förmodligen en baktanke Fredrik har, att angripa den stora grupp som synar en persons språkdräkt som en slags dress code för tillträde till vissa positioner i vårt samhälle.
Inlägg #34: Postat: 2003-04-08 12:24:00
trött
Som vanligt alltså... Det är ingen mening med att ha ideal och försöka förändra något, det är mycket bättre att skriva i gratistidningar och vara en hipp och ball mediamänniska!
Inlägg #35: Postat: 2003-04-16 12:58:00
Mikael Larsson
Varför får man inte längre suga i sig kunskap och någonting längre?
Det sitter alltid någon rödstrumpe-feminist-svenskhatare och skall göra sig märkvärdig.
Skit i svenska språket och ägna dig istället åt ditt modersmål barnvagnssludder.
Jag tycker om Sverige och vill gärna veta mer om det vackra svenska språket.
Förövrigt så älskar jag dialekter.
Inlägg #36: Postat: 2003-05-21 20:04:00
Rikard
Upprördheten som Popovas artikel väcker är intressant. Det är den som skiljer ut medelmåttiga krönikor/inlägg från skarpa. En effekt värd att studera, inte minst för alla hugade skribenter på denna sajt.
Givetvis är upprördehten en fjäder i hatten för en skarp skribent som Popova. Givetvis har hon en klar poäng. Troligtvis delar hon den med Lindström som antagligen gnuggar händerna över den extra uppståndelsen.
Inlägg #37: Postat: 2004-11-12 22:07:00
j.j
Tacka vet jag Sture Allén. Han viste minsan att "sambo" skulle betonas som "stadsbo".
Du har faktiskt en viktig poäng. Värsta språket har emellertid haft ett så stort genomslag att det har ändrat folkets syn på språkvård och därmed gynnat dom som ändå aldrig lär sig korrekt svenska.

men tid och rättstavningsprogram kan jag skriva perfekt svenska
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...