Språkpolisen är värsta tv-inslaget

Den här tråden diskuterar artikeln Språkpolisen är värsta tv-inslaget.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-03-12 07:32:00
Man
Ett helt felaktigt och oerhört korkat inlägg från SHP. Alla språkvetare inklusive Fredrik L vat mycket väl att språket används för att markera social status, grupptillhörighet o. likn. Därför brukar man betona att det är viktigt att behärska olika språkliga koder. Den som bara talar "Rinkebysvenska" kan t. ex. ha svårt att få jobb. Men detta innebär inte att olika språkliga koder är bättre eller sämre ur ett rent språkligt perspektiv. Och det är det F.L. vill ha sagt.
Inlägg #2: Postat: 2003-03-12 09:21:00
sten
Du vill också flyta ovanpå med din artikel!
Inlägg #3: Postat: 2003-03-12 10:18:00
Johan Wirdelöv
Vafalls!? "hjälpa dem som har mest att vinna" Vilka skulle detta vara? Texten liksom svävar runt argument som egentligen inte finns. Vad pekar den på? Susanna Hakelius Popova bör klargöra om hennes poäng inte bara är: "Lindström har fel, språk SKA vara en klassfråga."
Inlägg #4: Postat: 2003-03-12 11:51:00
Niklas
Nonsens var ordet. Samhällsklasser och språket som elitistiskt verktyg är inga argument för att man inte ska slå ett slag för att folket äger språket. Det är som att påstå att man inte ska kämpa för jämställdhet eftersom vi ändå inte lever i ett jämställt samhälle? Lägg ner.
Inlägg #5: Postat: 2003-03-12 12:16:00
Anna Li
Värsta språket är mitt absoluta favoritprogram. Och jag tycker att din reflektion var mycket intressant. Visst kan det vara så att det finns en förljugenhet och en falskhet i detta att "allt är rätt". Programmet blir ju inte sämre för det.
Inlägg #6: Postat: 2003-03-12 12:17:00
Henrik Anderson
Helt klart tankeväckande. Intressant vinkling.
Inlägg #7: Postat: 2003-03-12 12:59:00
jonas
Ett ganska meningslöst ställningstagande. FL tycker att det är rätt att uttrycka sig som man vill bara man blir förstådd.
Att inte behöva oroa sig för sitt användande av språket. Och det finns inget fel i det, det ligger inget som helst värde i att tala en helt korrekt svenska... inte för mig i alla fall.
Ett harmlöst program som uppvisar ett genuint intresse för svenskar språkbruk.
Inlägg #8: Postat: 2003-03-12 13:21:00
Jon
Annars brukar väl högern vara rätt förtjust i det där med elitism. Man talar ju t ex om att det är viktigare att prioritera de mer begåvade i skolan framför en massa dyr stödundervisning. Man vill att de som har råd ska kunna välja en finare skola etc. forts.
Inlägg #9: Postat: 2003-03-12 14:13:00
Mike
Som invandrare i USA kan jag konstatera att det är ett handikapp att inte behärska samma språkliga nyanserna som de infödda . Å andra sidan har vi en president som inte direkt är känd för sin "verbala ekvilibrism".
Inlägg #10: Postat: 2003-03-12 15:46:00
Erik Lindgren
Det där med språkbruk är en klassfråga som skapar problem överallt i samhället. Sprukbruket som används av vissa, t ex i politiken, lämnar stora grupper av människor utanför, just för att det är för komplicerat.
Inlägg #11: Postat: 2003-03-12 19:29:00
Christer H
"Värsta språket" är intressant till form och innehåll. Men visst gör Popova en viktig iakttagelse.... Men har inte FL. varit inne på klass/grupp-språks-mekanismer? Jag kan svära på att jag hört/läst något om detta. Mvh CH
Inlägg #12: Postat: 2003-03-12 19:47:00
klas
Tack för en bra artikel, slug, finurlig och insiktsfull.
Inlägg #13: Postat: 2003-03-12 21:32:00
Björn
Bör och är måste det faktiskt skiljas på, och det menar jag att SHP missar fullkomligt. Värsta Språket har aldrig försökt påskina att man kan sitta på en anställningsintervju med vilket språk som helst. Däremot har VS IFRÅGASATT det vettiga i rådande språknormer, men absolut inte att de existerar.
Inlägg #14: Postat: 2003-03-12 22:00:00
Vesa Sihvonen
Hundraprocentigt rätt!
Inlägg #15: Postat: 2003-03-13 02:24:00
suz
ok, faar man saant haer publicerat,,saa kan man aeven publicera mej svamla i metro,,eller :
Inlägg #16: Postat: 2003-03-13 10:35:00
Zorak
Att påstå att man mobbar "språkpoliserna" tycker jag är helt fel. Tvärtom så känner jag att FL har en stor respekt för dom även om han inte håller med i det de säger. Värsta språket är det bästa program som någonsin gjorts på TV. Form och innehåll samt en lysande programledare /Zorak
Inlägg #17: Postat: 2003-03-13 21:42:00
Mira
Lite väl cyniskt kanske?
Inlägg #18: Postat: 2003-03-14 07:57:00
Niklas J
Skönt att se att även mediaeliten vågar visa upp sig från sin mest elitistiska sida ibland. Lindströms synsätt, att språket det talade, inte det skrivna! är något som kan beskrivas men inte bestämmas över, delas av ungefär 100 procent av akademiska språkvetare. Vad Lindström gör är alltså att föra ut språkforskning på ett populärvetenskapligt sätt. Och självklart skall han ha skit för det från den del av eliten i ankdammen Sverige som är rädd om sina revir.
Inlägg #19: Postat: 2003-03-14 13:06:00
MA
HSP slår in öppna dörrar. Självklart bemöts man efter hur man uttrycker sig. Du kan i ”fel” miljö också bli nedlåtande bemött om du ser på Bingolotto, lyssnar på dansbandsmusik klär dig fel. Det innebär knappast att det är ”fel” att titta på Bingolotto. Du kan också bemötas med misstro om du talar akademikerslang eller "högstatussvenska" i fel miljö. Att lära sig vilka signaler man sänder ut när man använder språket på ett visst sätt är nyttigt, men det har inget med rätt och fel att göra.
Inlägg #20: Postat: 2003-03-14 15:20:00
Maria
Susanna, ta det inte så bokstavligt. Värsta språket uppmanar ju inte alla att gå runt och säga "han ba" och "hon ba", det är ett tv-program som ärligt talat är rätt roligt. Om du skulle sluta lyssna efter saker att klaga på kanske du skulle kunna se det som den underhållning det är. Jag säger så här, Fredrik är fett bra programledare och Värsta språket knäcker, om du tycker det är kass behöver du typ inte kolla.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...