|
Inlägg #1: Postat: 2003-03-11 15:35:00
|
|
Tommie Nygren |
Jag sa inte att det inte pratades om det, jag sa att det pratades om fel saker. Vilka nya lagar menar du? Vilken forskning hänvisar du till? Var finns programförklaring du menar säger att dessa brott är prioriterade? Var har du statistiken som säger att våld är ett ökande problem? Var har du den som säger att lösningen inte är hårda straff utan att vi måste hjälpa unga män? Var finns mansjourerna det finns typ två i Sverige? Jag tror det är du som är fel ute, faktiskt.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-03-11 15:38:00
|
|
Tommie Nygren |
Förtydligande: med fel ute menar jag att du helt enkelt missade poängen med min text vilken jag upplever vara det att vi har ett orsak-verkan-tänk i våldtäktsfrågan som kommer in försent. En begången våldtäkt görs inte ogjord med ett hårt straff. Vi måste få ner antalet våldtäkter, inte upp antalet fängelsedagar för de som åker fast.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-03-11 20:38:00
|
|
Christer H |
Kvinnofridslagen, ändringar i socialtjänstlagen, ändringar av straffskalor mm. Vill du ha länkar till all rapistforskning som bedrivs? Statistiken finns hos BRÅ. Den visar att misshandel och våldtäkt ökat ungefär lika mycket 58,61 sen -88. JAG förespråkar inte höjda straffgränser. Men, visst måste vi rikta in oss på pojkarna, det kan vi nog enas om, men hur? Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-03-11 20:54:00
|
|
Christer H |
Förtydligande: med "fel ute" menar jag att du i artikeln påstår att inget sägs och inget görs. Och din fokusering på våldtäkt när misshandel är nästan 30ggr vanligare. Men frågan är varför blir fler och fler pojkar våldsmän? Här blir förklaringarna och forskningen snabbt ideologiska. Det finns tex. kopplingar till ökad invandring, mångkultur, fler ensamföräldrar, bostadssegregering, skola osv. känsliga saker.... Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-03-11 21:58:00
|
|
Jon |
Unket att göra en koppling till ökad invandring. Samhället har helt enkelt blivit hårdare under 80- och 90-talet, t ex hårdare straff 3-strikes and your out, nolltolerans och liknande hade ansetts vara barbariskt på 70-talet. Om man ska söka en yttre orsak borde det vara ökad maktlöshet för vanligt folk. "...." efter "känsliga saker" låter som att Christer VET att det det finns kopplingar till ökad invandring men att man Christer inte får säga det.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-03-11 22:38:00
|
|
Christer H |
"samhället har helt enkelt blivit hårdare".... är det en förklaring till ökat våld? Ökat våld har gjort samhället hårdare, kan man också säga. Jättelätt, då bestämmer vi att samhället skall bli "mjukt" igen.... Klyschor min bäste Jon, klyschor. Jag säger att forskning om våldets orsaker är politiskt sprängstoff, din kommentar visar att jag har rätt. Du drar förhastade slutsatser. Mvh CH
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-03-18 11:43:00
|
|
Yanni |
Vill någon påstå att det INTE är invandrarpojkar som ofta är inblandade i gruppvåldtäkter? De har en kvinnosyn med sig hemifrån som gör att de inte ens förstår eller tycker att de våldtagit någon. Bara fina flickor kan våldtas och de "tog" en "hora". DET är riktigt illa.
|
| |