Glaskrossar-feministen

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2003-03-11 14:45:00
JoeHill
Vad är inkorrekta feminister? Finns det korrekta feminister? Vem bestämmer vad som är korrekt? Kan det vara det feministiska taliban-matriarkatet?
Inlägg #2: Postat: 2003-03-11 15:06:00
Elin Alvemark
Ursäkta om jag var otydlig. Jag menar självklart vad författaren i fråga anser vara en korrekt resp. inkorrekt feminism. Det verkar hursomhelst finnas en jävla massa åsikter om vad som är och inte är det.
Inlägg #3: Postat: 2003-03-11 15:41:00
JoeHill
Patriarkatet har bytt strategi! Från och med nu kommer endast de skrikiga, korkade och fula taliban-feministerna få komma till tals i media. Detta för att slå split mellan den seriösa delen av rörelsen och den mer hormonstinna. Resultatet kommer bli en helt underminerad och förlöjligad feminism. Patriarkatet har vunnit igen!
Inlägg #4: Postat: 2003-03-11 17:02:00
prime
nu tycker jag du är dum JoeHill,.. men jag håller med till viss del om att feminismen borde ta tag i de avarter som man nu börjar se på tex. Malmös gator i helgen. Fascismen har hittat ny mark hos dessa falanger, och det ligger jämställsarbetet till last om strävan efter jämställdhet kommer att förknippas med de manshatande feminazister som gick på gatorna i Malmö under paroller som "Kvinnors intifada" " Kvinnlig revolution" och "Kastrering" vad, varför och för vem dom nu menade med det.
Inlägg #5: Postat: 2003-03-11 18:15:00
JoeHill
De skrikande taliban-feministerna på Malmös gator är en medveten produkt av patriarkatet. Det bästa för patriarkatet är ju helt klart att låta hela rörelsen underminera sig själv. Detta gäller inte bara avvarterna på Malmös gator, det gäller splittringen i hela feministrörelsen. Vi har ju likhetsfeminister, livmoderfeminister etc etc. Patriarkatet kommer att segra! Söndra och härska är parollen!
Inlägg #6: Postat: 2003-03-12 09:20:00
Adam
vad är en livmoderfeminist?
Inlägg #7: Postat: 2003-03-12 10:20:00
JoeHill
Livmoderfeminister Uvnäs-Moberg & co.
Inlägg #8: Postat: 2003-03-12 12:27:00
Katta
Feminism kan inte vara en renodlad politisk ism pga att den representerar hälften av värrldens befolkning. Även kvinnor har olika politiska värderingar vilket gör att kvinnliga anarkister även är feminister. I sverige så är en "kvinnlig feminist" socialdemokrat annars är det fel. Tröttsamt... låt feminister enas i frågan kring jämställdhet och låt olikheterna i övrigt berika. Så typiskt svenskt att allt ska vara likadant.
Inlägg #9: Postat: 2003-03-12 19:56:00
Christer H
Katta har nog missuppfattat ett och annat. Feminismen "representerar" inte alla kvinnor, de flesta vet inte ens att ordet existerar. Många, liksom Katta tror felaktigt att det handlar om jämställdhet. Få aktiva feminister nöjer sig med det idag. Olikheterna berikar inte alls idag, tvärtom råder splittring och fördömanden inom "rörelsen". Mvh CH
Inlägg #10: Postat: 2003-03-12 21:23:00
Katta
Ställ gärna frågor om du tycker det är svårt att förstå vad jag skrivit, men få det inte att framstå som att jag har missuppfattat saker och ting. Läs igen CH...
Inlägg #11: Postat: 2003-03-12 21:36:00
Katta
Bara för att alla kvinnor inte vet att ordet feminism existerar betyder inte att det inte går att representera dem ändå. Vad har du för källa när du skriver att få feminister nöjer sig med jämställdhet. Det låter som något du griper i luften för att få ett argument. Jag vet att olikheterna inte berikar idag, det var det jag skrev...
Inlägg #12: Postat: 2003-03-13 10:24:00
Kalle G
Vänsterpartiet som ju gärna vill vara vårt "häftigaste" feministiska parti, har ju bl a i sitt program "För oss feminister räcker inte jämställdhet till i kampen mot samhällets förtryck av kvinnor. Feministisk politik handlar om mer än att ge kvinnor samma rättigheter som män. Vi vill ge kvinnors erfarenheter större utrymme."!
Inlägg #13: Postat: 2003-03-13 10:27:00
Kalle G
Denna åsikt har även framförts i debattartiklar, bl a här på Såz och i Aftinbladet. Duger det som källa, Katta?
Inlägg #14: Postat: 2003-03-13 15:27:00
Katta
Vad står det mer då? Vad menar V med det? I de feministiska kretsar jag håller mig i Stockholms Universitets genusgrupper så framhäver man att jämställdheten är det som sammanlänkar alla feminister sen är det ju som jag skrev ovan att feminister även har andra politiska åsikter och framför allt ideologier dessa korsas med att personen är feminist. För mig och de människor jag umgås med så är feminism kamp för jämställdhet och där kämpar vi sida vid sida allt från moderater till anarkister :-
Inlägg #15: Postat: 2003-03-13 15:27:00
Katta
Kan rekomendera en bra bok om ämnet: "Feminism" av Lena Gemzöe mycket läsvärd.
Inlägg #16: Postat: 2003-03-13 16:14:00
Kalle G
Där har vi väl ett av de stora problemen med feminismen, frågar man om något får man aldrig ett konkret svar utan bara en ursäkt att "Nej men det där är inte feminism för mig." Och så blir man hänvisad att läsa någon bok. Har ni inga egna åsikter som ni kan stå för och argumentera för, utan att ni måste läsa allting i någon bok?
Inlägg #17: Postat: 2003-03-13 16:18:00
Kalle G
Vad det står mer? Jag hade en länk till artikeln här på Såz, men den funkar inte längre. Men jag tycker formuleringen att det inte räcker med jämställdhet utan att kvinnor måste få större utrymme är tillräckligt tydlig.
Inlägg #18: Postat: 2003-03-13 16:23:00
Kalle G
Men visst, gäller det bara jämställdhet, att behandla alla lika, så är jag för. Men kan du tala om för mig vad jag rent konkret ska göra?
Inlägg #19: Postat: 2003-03-13 21:32:00
Katta
Boken jag rekomenderade tar upp just "problematiken" med att feminismen inte är en renodlad politisk ism. Det var därför jag tyckte att den kan vara värd att läsa. Det är klart att jag har egna åsikter... förstår bara inte varför jag ska packa på dem på dig här, när det är problemet om definitionen av begreppet feminism vi pratar om, eller?
Inlägg #20: Postat: 2003-03-13 21:36:00
Katta
Jag tycker det verkar som om du gör en hel del konktreta saker redan. Du har tagit ställning för jämlikhet. Du diskuterar och engagerar dig i frågan. Det viktigaste tycker jag är att män öppet tar ställning för jämlikhet och sedan är med i debatterna som förs. Allt för många tycker att det är kvinnans kamp att föra själv... Men som sagt jag rekomenderar verkligen boken ovan.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...