Det är väl ändå jävligt konstigt?

Inlägg #1: Postat: 2003-03-10 20:09:00
JSK
Konstiga jämförelser, men.. ja, allt går i teorin. Vi kan tex införa dödsstraff för narkotikabrott inklusive bruk, samt bevaka alla fastigheter lika noga som vi bevakar våra fängelser. Frågan är väl om vi vill ha ett narkotikafritt samhälle till varje pris. Om politiken gör mer skada än drogen bör man tänka om.
Inlägg #2: Postat: 2003-03-10 20:13:00
JSK
Jag tror inte att Tommie vill släppa knarket fritt. Han vill nog, som jag, reglera marknaden. Det är ju tyvärr nu drogerna flödar fritt. Det finns inga regler och ingen brist på den svarta marknaden.
Inlägg #3: Postat: 2003-03-11 04:53:00
Tommie Nygren
Ja, alltså, den nuvarande politiken är ju på linjen: "to make an omelette you have to crack a few eggs". Man tar alltså smällarna för de "goda" effekterna. Vore det inte bättre att som t.ex. miljöpartiet insett lägga pengarna man spenderar på polis och fängelse på sund information i skolan? Där vi kan lära alla barn i Sverige att tänka själva och inte lyda blint vad som sägs ovanifrån? Då skulle nämligen färre behöva droger...
Inlägg #4: Postat: 2003-03-11 04:55:00
Tommie Nygren
En annan intressant sak, Jan: Vill du förbjuda alkoholen, på sikt? Du vill ju ha ett drogfritt samhälle? Eller ska staten återigen få välja en drog som vi får bruka? Frågan är alltså: i dina ögon, får man berusa sig alls? Om man får det, med vad exakt ska man göra det? Något som kollektivet väljer ut?
Inlägg #5: Postat: 2003-03-11 04:56:00
Tommie Nygren
Om det var så, då skulle man nog seriöst överväga ett alkoholförbud och en marijuanalegalisering, sett till skadorna av respektive drog. Du antar dessutom att alla vill ha ett drogfritt land. Det vill inte alla. Den frågan bör diskuteras, men se det går inte.
Inlägg #6: Postat: 2003-03-11 16:51:00
Jan Schmidt
Om villkoret för att uppnå ett narkotikafritt samhälle är att också avstå från alkohol så, javisst, jag är för det! Det är väl inget orimligt krav att de som inte är beroende av en drog, avstår ifrån den för att de som ÄR beroende ska få en chans att komma ur det? Bara tänk, vad bra JAG skulle må om tobak var förbjudet...
Inlägg #7: Postat: 2003-03-12 04:22:00
peter
Jag vill inte leva i ett utopiskt drog fritt samhälle.Jag vill leva i ett samhälle där vi kan se varandra i ansiktet och säga jag behöver dig, du är viktig. Jag vill att polisens resurser skall användas mera vettig än att jaga påtända ungdomar
Inlägg #8: Postat: 2003-03-12 12:38:00
Tommie Nygren
Det finns nog ingen koppling mellan mitt bruk av en drog och en annans beroende, förutom då möjligtvis tillgången. Att jämföra med kvinnors rösträtt är faktiskt äpplen och päron, där pratar vi ju inte om tillgång till en vara utan om en demokratisk förändring av samhället. Det är det som är felet, folk tror att man kan bestämma vad som helst och så blir det bara så. Men nej, så är det inte.
Inlägg #9: Postat: 2003-03-13 01:10:00
JSK
Jan: Tyvärr! Sverige blir inte narkotikafritt om vi förbjuder alkohol. Alkoholister blir inte heller nykterister om Svensson avstår sin tår. Nikotinister slutar inte bolma och du mår inte bättre av att deras drog är förbjuden. Att göra hederligt folk till brottslingar hjälper inte de som behöver hjälp.
Inlägg #10: Postat: 2003-03-31 20:29:00
Pachi
Jag ser ingen politiker som siktar på ett våldtäcktsfritt samhälle eller rånfritt samhälle eller skadefritt samhälle i allmännt! Det är väl det som egentligen borde försöka uppnås. Är det etiskt fel att berusa sig? Svaret måste vara nej eftersom alkohol är lagligt. Varför ska man då bara kunna berusa sig med en drog?
Laddar...