Inlägg #1: Postat: 2003-03-06 14:48:00
|
AC Collin |
Hahaha, Christer. Jag ser Stig Järrels arga gubbe framför mig när jag läser dina inlägg. Det är roligt ;-
|
|
Inlägg #2: Postat: 2003-03-06 15:30:00
|
Christer H |
Jag är inte arg, mest förvånad faktiskt. Sen är det faktiskt så att folk tyvärr, till dels, skapar sin verklighet efter det man läser, ser och hör. Att ständigt ta upp "pseudoproblem" blir då oansvarigt och leder fel, anser jag. Men har du ACC, ingen synpunkt i sakfrågan? Mvh CH
|
|
Inlägg #3: Postat: 2003-03-06 17:23:00
|
AC Collin |
Jodå, det har jag:-. När verkligheten blir för komplicerad tar låtsasvärlden och "pseudoproblemen" över. Det blir en ventil. Det är ett intressant fenomen i vår tid. I det här fallet kan man fundera över hur besvikna vi blir när drömbilden och verkligheten inte synkar. Hur påverkade är vi av film? Att älska på en sandstrand t.ex. - som är en typisk "filmisk konvention" - ser trevligare än det är.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2003-03-06 18:15:00
|
Christer H |
Varifrån kommer alla "drömbilder"? Verkligheten är inte mer komplicerad än vad vi gör den till. Det är ju just detta "drömmande" och "komplicerande" jag kritiserar. Det du skriver om sandstränder håller jag heller inte med om. Älskar man så ofta i sanden på film? Och varför är inte det trevligt? Det tycker iaf. jag! Mvh CH
|
|
Inlägg #5: Postat: 2003-03-06 18:47:00
|
AC Collin |
Vi har olika toleransnivå och olika förutsättningar att tackla verkligheten. Att vissa drömmer sig bort ibland är helt OK. Drömbilderna, de finns ju överallt. Jag anar att du vill att jag ska säga "via media", men det gör jag inte ;-. Stränder är sandiga. Sand fastnar överallt. Grus i maskineriet liksom... Men jag respekterar dig ändå.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2003-03-06 20:09:00
|
Christer H |
Visst fastnar sand, men med filt/handduk/kläder under går det mesta att undvika. Oftast finns ju ingen säng i närheten i dessa situationer....;- Men ok. kan jag välja, älskar jag hellre på en solvarm klippa. Varför vill du inte nämna media? "drömfabriken" är ju ett begrepp. Mvh CH
|
|
Inlägg #7: Postat: 2003-03-06 21:30:00
|
AC Collin |
Jag är bara lite less på debatten att det mesta är mediernas fel – bulimi, anorexi, våld... Att vi skulle vara så viljelösa och lättpåverkade. Isf, som jag kommenterat någon annanstans, då borde vi lätt kunna påverkas att sluta röka och kröka..? Men det är klart, medierna erbjuder flykt och pseudovärldar.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2003-03-06 23:12:00
|
Christer H |
Ja, men då är vi ju ganska eniga då? Förutom sanden möjligen...;- Jag håller fullständigt med om det paradoxala i skuldbeläggandet av medierna hela tiden. Det är ett lättköpt sätt att slippa ta ansvar. Att just ta ansvar, att växa, att tänka självständigt, det är det jag propagerar för. Mvh CH
|
|
Inlägg #9: Postat: 2003-03-07 10:03:00
|
AC Collin |
Där ser man :-
|
|