|
Inlägg #1: Postat: 2003-03-05 21:11:00
|
|
Markus Hankins |
Först och främst visar denna statistik och annan statistik att män tjänar mer inom samma yrkesgrupp som kvinnorna.
Sedan är det även så att man måste jämföra olika typer av yrken inom proletariatet eftersom de nästan till 100 domineras av ett kön, tex kan jämförelser inom vägverket, skogsbolag mfl mfl inte omfattas av denna jämförelse då det inte finns kvinnor i dessa yrken.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-03-05 21:12:00
|
|
Markus Hankins |
Om man då jämför dessa arbetare med yrken där kvinnor totalt dominerar, typ sjukvård, äldrevård och förskola/lågstadieskolor så ser man tydligt hur män tjänar oproportioneligt mycket i förhållande till sitt jobb.Men detta kan man älta fram och tillbaka men faktum är att det inte bara är i lönerna kvinnor förtrycks på arbetsmarknaden. Ska nog skriva en fortsättningsartikel med förtydningar.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-03-05 21:44:00
|
|
MartinL |
Som sagt, det finns skillnader i lön som statistiken ovan visar. Men kan du inte skriva vilka yrken som omfattas av "proletariatet"? Går gränsen vid en viss lönesumma, eller utbildningens längd? En en ny kvinnlig kan sjuksköterska kan numera tjäna mer än en manlig färsk jurist med längre utbildning. Tillhör hon då inte längre "proletariatet" trots lågvärderat sjukvårdsjobb, eller är det han som tillhör proletarietat med sin höga utbildning till trots?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-03-05 21:49:00
|
|
MartinL |
Byggjobbare som jag antar du tycker tillhör proletariatet kan tjäna mer än många kvinnliga och manliga akdemiker. vem tillhör då proletariatet? OBS att jag inte tycker att detta är något dåligt, åtminstone inte att sjuksköterskan tjänar mer än juristen. Men hur hade du tänkt att lösa skillnaden mellan de offentliganställda kvinnor och de oftast privatanställda industrimännen?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-03-05 22:03:00
|
|
Markus Hankins |
Först och främst anser jag att det inte bara borde var så här utan att det även krävs det om vi vill hålla kvar någon typ av trygghet i vår arbetsmarknad om vi inte vill ha en arbetsmarknad med totalt kaos typ USA. VI MÅSTE HA STATLIGT ÄGANDE I FÖRETAGSVÄRLDEN.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-03-05 22:05:00
|
|
Markus Hankins |
Med statligt ägande innebär det inte 100 av marknaden utan det innebär att man köper in sig i diverse stora företag och delar med sig av den enorma ekonomiska och strukturella kunskapsbank man tillhandahåller genom att vara en statlig styrande maktmyndighet.
Ekonomiska och militära ledarskapsstrategier i bolag som Ericsson, SAAB och ABB skulle innebära att dessa företags anställa fortfarande hade kvar sina jobb!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-03-05 22:08:00
|
|
Markus Hankins |
Jag anser inte att man kan hålla på och dividera kring vad som är proletariat eller inte utan man får helt enkelt dra en gräns vid till exempel 18 000 kronor. Alla som tjänar under 18 000 skulle automatiskt skyddas av speciella regler som gör att de inte hamnar sist i individuella lönesättningar och att de inte blir orättvist behandlade eftersom man lätt kan byta ut dem om de inte lyder arbetsgivarens minsta vink...
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-03-05 22:12:00
|
|
Markus Hankins |
Dessutom anser jag att man bör få vissa förmåner, till exempel små skattelättnader om man väljer att ta ett lågbetalt yrke. Om detta ska ske genom skatteutjämningssystem eller om det ska ske på annan väg är diskutabelt. Men denna debatt är helt onödig då socialfascisterna s redan avvecklar hela den svenska staten precis så som kapitalet beordrat dem att göra och om ett par decennier är allt vad välfärd heter bara ett minne blott.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-03-05 22:45:00
|
|
MartinL |
Tack för ditt svar. För det första är det väl ganska relevant vad som är proletariat eller ej då du själv hänvisar till denna ngt otydliga grupp ett antal ggr? Skatteskalan är redan ordnad så att en person med exempelvis 14000 kr/mån betalar mindre andel skatt än någon med 25-30000 i månaden. Dessutom förstår jag inte vad du menar med speciella regler för de som tjänar under exempelvis 18000? Konkretisera gärna. Vissa jobb är ju de facto mer betydelsefulla än andra.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-03-05 22:46:00
|
|
MartinL |
Även om det är vansinne att sälja ut vinstgående företag såsom staten gjort i vissa fall så tycker jag att du är otroligt naiv i dina exempel med Ericsson, ABB och SAAB. Staten besitter inte en massa hemliga resurser eller ledarstrategier. Vad händer om ett företag går dåligt och missköts? Är det ok att staten går in med skattepengar istället för att lägga dessa på vård och skola? Är det ok att staten genom skattepengar skulle missgynna privata konkurrenter, tex Volvo?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-03-05 22:49:00
|
|
MartinL |
Slutligen, på vilket sätt skulle statligt ägande hjälpa låglönekvinnor? Staten äger/har ägt en mängd industrier där män tjänat bra med pengar samtidigt som annan offentlig verksamhet där företrädelsevis kvinnor jobbar har dragits med dåliga löner.
Att påstå att staten antar att du menar kommun och landsting med har upphört är helt fel. “Vi” betalar fortfarande 50 skatt eller mer. Ja, det statliga ägandet har minskat, men det är både på gott och ont. Allts står och faller inte med detta.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-03-05 23:32:00
|
|
Markus Hankins |
Är oerhört irriterad pga diverse sportresultat just nu så d blir ett kort svar. Företag som missköts skulle ju omstruktureras i statlig regi eftersom amn då inte skulle jag kortsiktiga kvartalsreslutat utan skulle arbeta mycket mer långsiktigt än svenska företag idag gör. Numer tänker man tills nästa kvartalsrapport, något staten inte behöver/kan göra.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-03-05 23:34:00
|
|
Markus Hankins |
Staten HAR EN JÄVLA MASSA outnyttjad kunskap i ledarskapsområdena, det ser man ju på det faktum att näringslivet hela tiden rycker i statstjänstemän för toppjobb och inte tvärtom. Dessutom tycker jag att man ska utnyttja alla de väldigt kunniga militära ledare som idag har problem att hitta jobb eftersom deras kunskaper undervärderas. I till exempel skolans och sjukvårdens värld skulle militära
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-03-05 23:40:00
|
|
Markus Hankins |
ledare passa väldigt bra eftersom de är vana att styra över väldigt stora personalgrupper och har auktoritet i sin framtoning, något sombehövs när alla drar åt sitt håll...
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-03-05 23:40:00
|
|
Markus Hankins |
När jag talar om staten talar jag faktiskt inte helt om kommuner och landsting även om det är del av problemet utan jag talar om att det skulle finnas en helt annan stabilitet och trygghet på arbetsmarknaden om svenska staten ägde ett helt knippe gigantiska bolag,
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-03-05 23:41:00
|
|
Markus Hankins |
inte bara industriföretag som man ägde förr utan inom alla möjliga sektorer. Sedan skulle man kunna använda denna statliga kompetens för att stärka och utveckla den forskning och utbildningssektor även detta främst i statlig regi där man för landet framåt.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-03-05 23:41:00
|
|
Markus Hankins |
Vi måste inse att det är hög tid för oss i Sverige att gå tillbaka till den blandekonomi, den modell där staten gav Sverige enonomisk och social trygghet, där det fanns skyddsnät efdter skyddsnät för varje individ i samhället. Gör vi inte det så kommer den onda
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-03-05 23:41:00
|
|
Markus Hankins |
utrveckling vi ser idag eskalera i snabb takt och sedermera sluta som i england och usa där klassklyftorna är så höga att en arbetares månadslön inte ens kan betala medleklassens lunchnota!
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-03-05 23:45:00
|
|
Markus Hankins |
Sen är det just så att proletariatet idag är väldigt otydlig då det finns sådfana jättelika löneskillnader kolleger emellan att en arbetsplats kan innehålla folk med lön från 12500 till 25000 och alla gör i princip samma jobb.
Därför är det mycket svårare idag att säga att dessa yrken tillhör arbetarklassen och dessa gör det inte. Mycket pga av det individuella lönesystemet. Men detta är självfallet ett planerat drag från "kapitalet" då man vill motverka organisering och facklig makt.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2003-03-05 23:53:00
|
|
Markus hankins |
Men skall jag absolut nödvändigtvis försöka peka ut grupper av yrken som i mina ögon tillhör proletariatet så är dessa några jag kommer tänka på: bervbärare, sjuksköterskor, undersköterskor, personal inom äldrevården, handelsarnställda främst de som står utanför HTFs avtal typ McDonalds/7elevenpersonal butikspersonal, delar av byggbranschen främst rörmokare och elektriker kan vara lite fördomsfullt men räkna inte alla du många tjänar bra på svartjobb vid sidan om...
|
| |