Får jag vara kvinnlig?

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2003-03-07 01:33:00
forts
Du vill alltså bevara könsrollerna? Du vill bevara en mall för hur vi ska se ut och bete oss beroende på vilket kön vi föds i? Motsägelsefullt med tanke på att du förespråkar rätten att bestämma över sitt eget liv.
Inlägg #22: Postat: 2003-03-07 01:34:00
forts
Du förespråkar alltså din egen individualism, din egen rättighet till att få vara så som du själv vill, din rätt att svänga runt i din kjol och pudra din nästipp.. NEJ. Du förespråkar din "rätt att vara kvinnlig", och vill att fler ska göra samma sak. Det är inte att uppmuntra till indivdualism enligt mig. Det är att pådyvla ett ideal.
Inlägg #23: Postat: 2003-03-07 01:36:00
forts..
Alla har inte samma syn på kvinnlighet som dig! Min syn på kvinnlighet är inte kjol och puder på näsan. Det är din definition av kvinnlighet som talar, en konservativ definiton, inget annat.
Återigen: Du får vara precis som du vill, men vagga inte in dina argument med det är "din rätt att vara kvinna". Det är rättigheten till sin egen kropp, och sin egen vilja man borde föresrpåka, inte rätten att bete sig på ett visst sätt för att man är född i ett visst kön.
Inlägg #24: Postat: 2003-03-07 01:37:00
forts..
I och med att du pratar dig varm ocm din s.k kivnnlighet så sätter du en stämpel på resten av landets kvinnor. Du kallar dem med andra ord okvinnliga/kvinnliga utifrån din egen definiton. Ingen är mer eller mindre okvinnlig än dig oavsett om hon går klädd i kjol eller byxor. Definitionen av kvinnlig är förlegad, och härstammar från ett patriarkat. Använd ett annat ord om du ska hylla indiviudalism, och rätten att välja ditt eget liv.
Inlägg #25: Postat: 2003-03-07 01:44:00
forts..
Kvinnlighet är nämligen en konservburk fylld av gamla fördomar om en "lägre stående varelse vars uppgift är att virka, föda barn och stå vi spisen", i princip. Att vara "feminin" är att vara en blid, skir liten älva med ett mjukt leende på läpparna, enligt fördomen. Vem fan vill vara feminin idag? Jag vill vara en stark individ med ett eget sätt att utrycka mig, oberoende om det anses "kvinnligt" eller "okvinnligt". För det handlar nämligen om individualitet, inte om kvinnlighet!
Inlägg #26: Postat: 2003-03-07 01:45:00
forts..
Man tjänar ingenting på att hålla liv i dessa myter om "kvinnlighet" så som du gör. Det finns inget beundransvärt i att vara kvinnlig, däremot i att vara sin egen individ, med rätten till sin egen kropp, vilja och sitt liv, att bli respekterad för den person man är, oavsett om man är en man eller en kvinna, och oavsett om man bär kjol eller byxor.
Inlägg #27: Postat: 2003-03-07 01:54:00
Anna Hahne
Slutligen: Jag förstår vad du vill med din text. Du vill inte behöva bli hackad på för att du gillar att sminka dig och bete dig på ett sterotypt kvinnligt sätt. Om du gillar det, fine. Men genom att påstå att du gör det "för att du är kvinna", så kommer du med fel argument. Genom att påstå att könsroller bör bevaras, så gör du individualismen en otjänst.
Inlägg #28: Postat: 2003-03-07 12:25:00
JoeHill
Anna: Har du tänkt på att den bok du rekommenderar varmt i din skrivarprofil här på sourze "Det ofullkomliga djuret - Göran Burenhult " handlar till en del om att bevara könsrollerna, eftersom G. Burenhult anser dessa vara mycket bra och främjande för ett samhälle. Med andra ord så försöker även DU övertyga andra att förlegade patriarkala könsroller är bra. Med andra ord så är din trovärdighet inte så hög.
Inlägg #29: Postat: 2003-03-07 13:25:00
Kalle G
Bra rutet, Anna! Sådärja flickor, rättning i ledet. Ni måste ju visa upp en enad fasad! Uttryck gärna din individualitet, bara du inte gör det så det märks! Tänk särskilt på att det är den 8 mars i morgon. Om ni ska ut och demonstrera hur förtryckta ni är så får ju ingen avvika från mängden!
Inlägg #30: Postat: 2003-03-07 22:35:00
Max
Du är ju fanimej helt förryckt människa.
Inlägg #31: Postat: 2003-03-07 22:38:00
Max
Grupp 8?
Jag säger bara, Grupp 6.
Let the love rule, eller nått.

Kalle G mördar dig, lägg dig ner och visa strupen som en god loser
Inlägg #32: Postat: 2003-03-08 01:00:00
q
Anna Hahne: Ditt utfall avslöjar dig. Varför blir du så upprörd när Lillith beskriver vad som hon anser är kvinnligt? För dig är väl kvinnlighet bara en social konstruktion utan betydelse? Eller? Blir du lika upprörd när en hipphoppare beskriver sin syn på vad som är hipphopp?
Inlägg #33: Postat: 2003-03-08 01:06:00
q
Den enda rimliga förklaringen är du har en egen syn på kvinnlighet som strider mot Lilliths. Kanske att du till och med ser dig själv som kvinna. Hur kommer det sig? Jag trodde att ni feminister inte tänkte i kön? För könet är väl bara en social konstruktion? Kan du förklara det för mig?
Inlägg #34: Postat: 2003-03-08 03:57:00
Lillith
Så mycket ord om en så naturlig sak.Anna,vi är kvinnor,är vi inte?Med eller utan smink,icke stereotypa,icke tvingade in i en särskild sorts roll?Kvinnor,naturliga bejakande kvinnor.Men om ordet feminin har blivit fult ord då förstår inte jag vad jag ska vara då för maskulin är jag inte och inte könslös heller.
Inlägg #35: Postat: 2003-03-08 13:15:00
Ia
Håller med dig Lillith, det är trist med de svenska feminsterna, dom tror det är förbjudet att vara kvinnlig. Visst finns det en "kvinnlig resp manlig utstrålnig". Hade det inte funnits det hade det varit för trist.Vem vill vara ett neutrum, ett det. Malin Berghagen Nilsson är en kvinna som utstrålar kvinnlighet tycker jag samtidigt som hon verkar stark.
Inlägg #36: Postat: 2003-03-08 23:55:00
Lillith
Ja,Malin är väl ett gott föredöme.Det är just vad jag ville säga med kvinnlighet,att våga vara stark i sin naturliga feminism och det med eller utan puderdosa.Tack för dina ord.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...