|
Inlägg #1: Postat: 2003-03-04 21:32:00
|
|
forts.. |
Självklart får du göra vad f-n du vill, det är din näsa och ditt liv. Men genom att påstå att det är en könsroll du vill bevara så pådyvlar du även alla unga flickor och framtida generationer ett tvång att pudra sina jävla näsor de också! Inte främst för att de VILL, utan för att de vill passa in i den pådyvlade könsrollen som du precis pratade dig varm om.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2003-03-04 21:33:00
|
|
forts-- |
Antingen tänker du inte längre än din välsminkade näsa, eller så saknar du bara empati för de som tvångsmässigt "gör sig fina" för att de känner att de måste.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2003-03-05 09:55:00
|
|
JoeHill |
Den feministiska könsrollen då? Kanske inte uppfunnen av patriarkatet men ändå ett resultat av det. Anna: Jag väntar på att du ska slå dig fri ur den feministiska könsrollens bojor och bli människa.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2003-03-05 10:58:00
|
|
Lillith |
När blev ordet feminin ett förbjudet ord?Måste kvinnor som är starka livsbejakande människor bli maskulina till sin personlighet för att kunna föra kvinnokamp?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2003-03-05 11:49:00
|
|
JoeHill |
Lillith: Tyvärr är det nog så. Feministernas könsroll går bla. ut på att se ned på alla andra som inte delar deras attribut. Och särskilt då "svartfötter" som inte passar in i deras könsroll, men ändå vill nå samma mål med sin kamp. Resultatet av detta förtryck kvinnor emellan leder till att målet för kampen tyvärr aldrig kan att uppnås.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2003-03-05 12:16:00
|
|
Lillith |
Joe,är rädd för att du har rätt.Men hoppas ändå innerligt att det inte är så.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2003-03-05 13:47:00
|
|
Kalle G |
Feminister brukar ju hävda att vi ska se till människan och individens önskemål, och inte till könet. Men här syns ju tydligt vilka påhopp de kvinnor utsätts för som inte passar in i feministernas mall för hur en kvinna ska vara. Och "Zoltans lilla kuttersmycke ...sin välsminkade näsa". Är det inte just såna maktmedel, som verbalt förlöjligande, som ni brukar hävda att "patriarkatet" använder mot kvinnor?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2003-03-05 14:57:00
|
|
Anna Hahne |
JoeHill: Jag sitter inte fast i någon "feministisk könsroll". Vart har du fått det ifrån? Jag kämpar MOT könsrollerna! Lillith: Vem har sagt att man måste bli man för att föra kvinnokamp? Jag kallar inte det du gör för kvinnokamp. Jag kallar dig för en bakåtsträvare, som är rädd för en framtid där människor får vara som de vill, istället för hur en könsroll bestämmer att de ska vara.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2003-03-05 15:00:00
|
|
Anna Hahne |
Alla människor får alltså göra vad de vill, även du, jag säger inget annat. Men ingen ska behöva förpassas in i en roll, som de måste spela, där de begränsas som människor. Det är ju just vad du propagerar för Lillith! Inte så konstigt att jag blir uppröd alltså.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2003-03-05 15:02:00
|
|
Anna Hahne |
Jag vill inte behöva känna mg tvingad att pudra näsan , bara för att någon annan finner glädje i det, eller bara för att jag råkar vara född i ett visst kön. F.ö är det ingen universell sanning att bara kvinnor gillar att göra sig attraktiva, det ligger i hela människans natur och är inget bevis på att man är "femin". Jag vill ha rätten att bestämma över min egen kropp, över mitt eget liv. Jag vill inte ha din könsroll! Jag vill spela rollen som mig själv, Anna!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2003-03-05 15:03:00
|
|
Anna Hahne |
Du får gärna göra vad du vill sålänge du mår bra av det, men inte om du skadar någon annan! Att bevara könsroller leder inte till att människor blir självständiga individer som gör vad de vill. Istället kommer de begränsas pga sitt kön, är det valfrihet, är det det du vill?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2003-03-05 15:03:00
|
|
Anna Hahne |
Det som ni anser "feminint" v.s "maskulint" är bara förlegade patriarkala uppfattningar som är kulturellt betingade. De är inga biologiska faktum. Någon annanstans i världen är det en avklädd man som just nu, till allmän beskådning, dansar hula-hula framför feta kvinnor i sina bästa år, i ett matriarkat. De ser på sina könsroller som "naturliga" på precis samma inskränkta sätt som du.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2003-03-05 15:04:00
|
|
Anna Hahne |
Att vilja bevara dessa könsroller är ett hot mot insdividualismen, ett hot mot den egna individens vilja! Jag tror inte att det är det du vill Lillith.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2003-03-05 15:36:00
|
|
JoeHill |
"Att vilja bevara dessa könsroller är ett hot mot individualismen...!!!" I Annas sk. Individualistiska samhälle är det tydligen inte tillåtet att tänka och tycka vad man vill.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2003-03-05 16:33:00
|
|
Lillith |
Anna?Så här,jag önskar få vara den jag är.Som du.Är det bakåtsträvande?Att vara individuell är för mig också rätten att vara feminin.Med eller utan puderdosa.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2003-03-05 16:43:00
|
|
Lillith |
Men kuttersmycke?välpudrade näsa?
Tror inte det,nej.Men jag vill inte tvingas in i ramen för hur "dagens" kvinna ska vara.Jag vill få vara stolt över min mänskliga,fria kvinnliga och feminina natur och det önskar jag för alla kvinnor.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2003-03-05 18:00:00
|
|
Jenny |
Men det är ju just det! Du önskar det för alla kvinnor! Och nej, alternativet är inte att börja bete sig "maskulint". Att vara sig själv räcker. För dig är det tydligen att vara "feminin". Det är helt ok, det finns en hel del män som vill vara precis lika feminina som du. Så varsågod. Men försök inte pådyvla resten av kvinnorna din personlighet. Bara för att de är av samma kön som du, tänker alla inte likadant.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2003-03-06 15:44:00
|
|
Kalle G |
Anna och Jenny, VAR någonstans tycker ni att Lilith propagerar för att ALLA kvinnor ska vara som hon? Var tycker ni att hon försöker "pådyvla resten av kvinnorna sin personlighet."? Jag uppfattar det som att hon skriver vad hon vill göra.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2003-03-06 19:09:00
|
|
Lillith |
Kalle G,så sant.Som jag hela tiden säger,jag hyllar individualismen,mångfalden och som kvinna bejakar jag även min femina sida.Tack för dina ord.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2003-03-07 01:27:00
|
|
Anna Hahne |
Jag ser det som att du, Lillith, är fylld av massa fördomar. Konservativa sådana. Du "vill få vara lite fåfäng och...vill bli sedd såsom kvinna." Tolkar jag dig fel när jag påstår att du vill bevara könsroller? "...men jag är emot att sudda ut våra könsroller." Jaha? Girl, where did I go wrong?
|
| |